onrustig

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: I

Plaats reactie
famber
Hamsters: Bob

onrustig

Bericht door famber » 05 dec 2018, 20:08

goedendag,

Onze hamster, Bob, is nu ongeveer 10 maanden oud. De laatste 2 a 3 weken is hij steeds langer overdag wakker, heel druk en onrustig.
Als we hem bij ons op de bank nemen rent hij van hot naar her en bijt hij flink aan alles.
Dit deed hij voorheen niet. Hij liep gewoon rond snuffelend etc. nu echt onrustig en heel bijterig. Je kan hem ook niet meer over je handen laten lopen
want dan bijt hij ook al heel snel. Het plezier van hem is wel minder geworden zo en ik kan me niet voorstellen dat het goed voor hem is? Hij rende eerder gewoon in zijn rad, nu gaat hij als een malle tekeer.

Hok wordt regelmatig schoon gemaakt, is groot genoeg, afleiding er in, spul om holletje te vullen etc.

Heeft iemand enig idee waar dit vandaan kan komen.

Ik hoor heel graag of iemand hier iets over kan zeggen, mijn zoontje van 12 maakt zich nogal zorgen.

Bij voorbaat hartelijk dank! mvg Erwin

Gabriëlle
Leeftijd: 35

Re: onrustig

Bericht door Gabriëlle » 05 dec 2018, 20:36

Klinkt alsof hij ergens heel erg gestrest door word. Zou even kijken wat er rond de tijd dat het gedrag begon veranderd is. Mogelijk muizen in huis? Geur dingen, nieuw huisdier. Iets wat boven de kooi hangt?

Sylvia.
Hamsters: Sahbi

Bericht door Sylvia. » 05 dec 2018, 21:57

Is het een rus of een Syrtje?
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

famber

Bericht door famber » 06 dec 2018, 23:00

Het is een Russische

famber

Bericht door famber » 06 dec 2018, 23:03

We hebben er een extra hokje bij met buizen er naar toe. Inmiddels paar dagen losgekoppeld. Ook hangt hij heel veel ondersteboven zich voort te bewegen aan de tralies (plafond)

Sylvia.
Hamsters: Sahbi

Bericht door Sylvia. » 07 dec 2018, 10:41

Waarom ik vraag of het een rusje of Syrtje is, is omdat ik zelf merk dat deze tijd van het jaar mijn rusje erg bezig was/is met het aankomen van de winter. Hij is vaker overdag vaker om zijn vacht te verzorgen (ze ruien en krijgen een wintervacht; sommige rusjes worden daarbij witter, allen krijgen een dikkere en langere ondervacht). Ook willen ze in deze tijd van het jaar een voorraad aanleggen. Want ja, volgens hun instinct komt er een barre winter aan! Ze willen ook meer met rust gelaten worden, hebben veel meer slaap nodig. En ook hier weer, ja, het instinct om reserves te bewaren voor de winter. Winter kost kracht, dus niet te veel energie verbruiken. Dus, de onrust van jullie rusje kan daar zeker mee te maken hebben.

Plaats verder eens een foto van jullie kooi. Kan zijn dat daar toch dingen voor verandering in aanmerking komen, die maken dat jullie hamstertje dan weer veel gelukkiger en tevredener zou zijn. Mensen vergeten soms dat het nog heel instinctieve diertjes zijn, die bepaalde basis behoeften hebben. Vinden ze die niet in het hok, dan zullen ze een gewenste leefomgeving willen gaan zoeken. En dat komt er in de praktijk dus op neer, dat ze uit het hok zullen blijven willen ontsnappen. Dat zie je aan bv tralie-knagen, aan het plafond van het hok hangen etc.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

Plaats reactie