Normaal gedrag?

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: I

Plaats reactie
KarelDeGrote
Hamsters: Kareltje

Normaal gedrag?

Bericht door KarelDeGrote » 14 dec 2018, 20:38

Heey ik ben helemaal nieuw in de hamster wereld en 4 dagen geleden heb ik mijn eerste hamster gekocht (natuurlijk wel eerst heel veel info sites en filmpjes gekeken). Het is een Syrische hamster. Ik heb een paar vragen over zijn gedrag.. nou ja eigenlijk wil ik weten of het normaal gedrag is en zo niet wat ik er tegen kan doen.
Hij klimt erg vaak langs de tralies en soms even via de bovenkant van de kooi en laat zich dan vallen.
Sinds vandaag is het zo dat als ik hem een snoepje uit mijn hand wil geven hij letterlijk het snoepje weg slaat en gelijk via mijn hand de kooi uit klimt en langs mijn hele arm zit te klimmen. (Hierbij heb ik geen idee of hij gewoon energie kwijt moet, zich verveeld of dat hij heel erg zijn best doet om uit zijn kooi te ontsnappen omdat er iets mis is)
De ene keer is hij heel druk en 2 seconde later is hij ineens heel rustig en is hij zijn holletje weer in gekropen om vervolgens niet heel veel later weer druk rond te gaan rennen.
De eerste dag gebruikte hij het looprad heel erg veel en nu maar af en toe en hij is alleen maar drukker geworden.
Wat extra info: Hij heeft mij nog nooit gebeten, hij heeft een kooi van 100x50x50, een looprad van 30 cm diameter, 2 plateaus en een bodembedekking van ongeveer 15 cm diep (carefresh).

Ik wil het beste voor het beestje, vandaar dat ik dit schrijf en ik ben heel benieuwd naar jullie reacties. Alvast bedankt!

Goudhamster Hammie
Hamsters: Lilly

Re: Normaal gedrag?

Bericht door Goudhamster Hammie » 14 dec 2018, 21:51

Ik denk dat je hamster nog even aan zijn nieuwe verblijf moet wennen. Daar moet je vaak toch een minimaal een week voor uit trekken. De ene hamster went sneller dan de andere.
Het is belangrijk dat je hem de eerste paar dagen even met rust laat, zodat hij even helemaal kan wennen aan de situatie.

Verder denk ik zelf dat het nog te vroeg is om conclusies te trekken over zijn gedrag.
De kooi en het radje hebben gelukkig goede afmetingen, dus daar zal het niet zo snel aan liggen.

Ik zelf zou het nog even een paar daagjes aankijken totdat hij echt gewend is aan zijn nieuwe thuis.

KarelDeGrote
Hamsters: Kareltje

Bericht door KarelDeGrote » 14 dec 2018, 22:09

Bedankt voor de snelle reactie! Dan zal ik het nog even verder afwachten.
Nog wel 1 vraagje.. ik moet hem dus nu verder gewoon met rust laten en laten wennen en even afwachten, maar zelfs als ik zijn voerbakje uit zijn verblijf wil halen loopt hij al richting mijn hand en begint hij met klimmen. Moet ik hem dan gewoon van mijn arm af tillen en terug zetten in zijn kooi of moet ik mijn hand al weghalen als hij eraan komt om dit te voorkomen? (Omdat ik hem nu nog niet teveel op wil tillen ivm mogelijke stress)

Goudhamster Hammie
Hamsters: Lilly

Bericht door Goudhamster Hammie » 15 dec 2018, 00:03

Ik denk dat jouw hamster momenteel erg bang is in de kooi, omdat hel allemaal vreemd is. Ikzelf vermoed dat hij jouw arm als een '"uitweg" ziet om uit die kooi te komen. Als hij probeert om op je arm te klimmen, dan zou ik hem gewoon eventjes terugzetten op een andere plaats in de kooi.

Plaats reactie