Campbelli's, Roborovski's of toch iets anders?

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: I

Plaats reactie
delicious
Hamsters: Mc Flurry & Mokka
Leeftijd: 17

Campbelli's, Roborovski's of toch iets anders?

Bericht door delicious » 04 jan 2019, 19:41

Hoi iedereen!

Zelf heb ik nu 2 Syrische hamsters, maar ik zit er over na te denken om een nieuw hok erbij te kopen en dan lijkt het mij ontzettend leuk om een groepje (3 ongeveer) hamsters te houden. Ik weet dat Robo's en belli's in groepjes kunnen leven, maar nu vraag ik mij af. Welke soort is het handigst om te houden? Het hoeven niet echt knuffelhamsters te worden. Want kuffelen kan ik wel met mijn Syrtjes :-D, maar vooral leuk om naar te kijken. Wel zou ik het fijn vinden als ze gewoon te pakken zijn, als ik bijvoorbeeld het hok ga schoonmaken en dat ze niet snel bijten.

Wat adviseren jullie?

Sicos
Beheerder
Hamsters: 3 robbies en 2 rusjes
Leeftijd: 42

Re: Campbelli's, Roborovski's of toch iets anders?

Bericht door Sicos » 05 jan 2019, 15:03

Ik heb zelf 3 Robbies (van Gabrielle hier op het forum) en die kan je prima oppakken als het nodig is. Ze hebben me in elk geval nog nooit gebeten. Ik heb verder geen ervaring met belli's.

Saskia1982
Leeftijd: 36
Contacteer:

Bericht door Saskia1982 » 05 jan 2019, 22:09

Tegenwoordig zijn er ook zat tamme robos te vinden, zelfde geld natuurlijk voor campbellies.. Zelf heb ik alleen ervaring met de roborovski en ik vind ze echt helemaal geweldig. Enig nadeel is dat ze pas later op de avond actief worden, voor mij is dat geen probleem omdat dat juist de tijd is dat ik lekker bij de hamsters ga zitten en uren naar ze kan kijken.. Ben je iemand die op tijd naar bed gaat, dan is dat natuurlijk minder leuk..

delicious
Hamsters: Mc Flurry & Mokka
Leeftijd: 17

Bericht door delicious » 06 jan 2019, 22:45

Bedankt voor de informatie! Als ik 3 Robo's (of belli's) zou nemen. Hoe groot zou het hok dan moeten zijn? Is 70x40 cm groot genoeg? En is het verstandiger om 3 mannetjes of 3 vrouwtjes te nemen?

RocKal
Leeftijd: 29

Bericht door RocKal » 06 jan 2019, 23:23

Ik heb 3 Bellies en 11 Roborovskis en ik zie ze doodgraag maar ik heb spijt van de Bellies, heb ze ook apart moeten zetten door constant ruzie, komen nochtans van een 'goeie' fokker (maar ga ik hier niet over uitweiden).

Dus ik ben op en top Robo fan haha. Er word soms wel afgeraden om oneven aantallen te pakken bij Robo's (ivm ruzie).
En mijn ervaring is dat vrouwtjes minder snel ruzie maken. Maar andere mensen merken dan weer geen verschil daarin.

Het ligt er een beetje aan of ze van een goeie fokker vandaan komen en een beetje geluk helpt ook.
Soms gaat het goed, soms niet. Dus altijd een reserve verblijf achter de hand hebben is wel handig.

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 07 jan 2019, 08:55

Ik heb zelf nooit bellies gehad, maar heb inderdaad wel heel wat verhalen gehoord en (heel nare) foto's gezien van ruzie en gevechten van bellies onderling. Verder moet je je bewust zijn dat bellies gevoelig zijn voor diabetes en dat vaak een type diabetes is waaraan ze jong overlijden. Soms al met 3 a 4 maanden.

Met robbies heb ik inderdaad vaker gehoord dat vrouwen onderling het beter doen dan mannen. Alhoewel daar ook verhalen zijn dat de zussen ruzie kregen, lees de ervaring van Jaimz met haar 3 zussen, zie hierboven. Zelf heb ik 2 broers gehad en dat ging al snel fout. Finn moest niets van zijn broer Russell hebben en alhoewel ze die ochtend nog lief samen lagen te slapen, vond ik Russell een paar uur later gewond door de beten van zijn broer. Sindsdien hebben ze apart gezeten. Dat vond ik erg jammer, omdat het juist mijn bedoeling was dat diertjes van elkaars gezelschap zouden genieten.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

Plaats reactie