Wie kan mij helpen aan informatie over roborovskis?

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: I

Meisje1918

Wie kan mij helpen aan informatie over roborovskis?

Bericht door Meisje1918 » 12 jan 2019, 12:59

Hallo allemaal,

Ik ben van plan om een roborovski hamster aan te schaffen. Ik vind ze namelijk super schattig en ik wil vooral een hamster om naar te kijken.

Ik las dat je deze hamsters ook per 2 kan nemen. Maar ik las ook dat het fout kan gaan en dat je het beste een mannetje en vrouwtje kan nemen, maar ik zit niet te wachten op een nestje. Is het zielig om er maar eentje te nemen?

En dan het hok. Ik laat een aquarium bak maken maar ik twijfel erg over de maat. Zou 70x30x30 te klein zijn? Omdat het kleine hamsters zijn weet ik dit niet zo goed. Anders ga ik voor 80x30x30.

Als het hok 30 hoog is heb ik dan ook een deksel nodig? Weet niet in hoeverre ze kunnen springen bijvoorbeeld. Ben wel van plan er wat houten huisjes enzo in te zetten. Vind zonder deksel mooier maar wil niet dat hij ontsnapt zeg maar!

En de laatste vraag, is er verschil tussen mannetjes en vrouwtjes? Qua geur bijvoorbeeld.

Alvast bedankt!

Sicos
Beheerder
Hamsters: 1 robbie
Leeftijd: 42

Re: Wie kan mij helpen aan informatie over roborovskis?

Bericht door Sicos » 12 jan 2019, 15:35

Hoi,

Ik zelf heb 3 roborovski vrouwtjes wat tot nu toe nog steeds prima samen gaat na 1,5 jaar. Het schijnt dat vrouwtjes beter samen zij te houden dan mannetjes maar bij andere mensen verschilt daarover de mening. 3 roborovski's (of 2 of 1) in een bak die 70x30x30 is moet prima gaan. Mijn ervaring is dat roborovskis niet echt springen. Ik heb in mijn bak in elk geval trappetjes die tot een cm of 15 onder de rand komen en daar zijn ze nog nooit uit ontsnapt. De hamstertjes stinken absoluut niet wel zijn het bij mij dames die in het loopradje plassen en dat kan je soms weleens ruiken maar met een schoonmaak doekje is dat zo op te lossen.

Mijn bak met de 3 dames ziet er zo uit:

Afbeelding

RocKal
Leeftijd: 29

Bericht door RocKal » 12 jan 2019, 15:52

Mijn ervaring is ook dat vrouwtjes beter samen gaan dan mannetjes.
Heb ook al gehoord dat even aantallen het meeste kans hebben op succes.
Ik denk dat je er zelfs 4 in een bak van 70x30 kan houden.

Het hoogste dat ik een Roborovski heb zien springen was een 'gigantische' 2cm'tjes haha.
Dus echt bang moet je daarvoor niet hebben. Hou wel een cm of 15 van de rand, gewoon voor de zekerheid.

Stinken doen Robo's niet. Wel plassen ze wel eens in hun loopradjes (doen trouwens alle hamstersoorten wel eens).
Dus ik heb Silent Spinners voor men Robo's, die was je makkelijk even af.

Verschil tussen man / vrouw heb ik niet gemerkt. Allemaal hun eigen karakter. Enkel gaan in mijn ervaring mannen sneller ruzie maken.

Meisje1918

Bericht door Meisje1918 » 12 jan 2019, 16:14

Bedankt voor jullie reactie! Is het dan slimmer om 2 vrouwtjes te nemen of eentje? Ik wil geen hamsters die gaan vechten maar ook geen eenzame hamster. Hebben jullie het idee dat de hamstertjes veel aan elkaar hebben?

Meisje1918

Bericht door Meisje1918 » 12 jan 2019, 16:15

En wat een mooi hok heb je trouwens sico! Hoe groot is je verblijf?

melson

Bericht door melson » 12 jan 2019, 16:19

Heel eerlijk vind ik 70x30 al voor een hamster te klein. Ze zijn misschien klein maar bewegen ook veel en snel. Ik zal eerder voor 100x50cm gaan .
15 cm zaagsel moet er wel in kunnen en een looprad dus ook de hoogte van 30cm is best laag, vooral als je geen deksel wilt.
Houd er ook rekening mee dat als je een groep wil houden, een reservebak per hamster nodig zou kunnen hebben voor als het mis gaat.
Maar een robo te houden is trouwens niet zielig.
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
------------------------------------------------

Sicos
Beheerder

Bericht door Sicos » 12 jan 2019, 16:58

Meisje1918 schreef:
12 jan 2019, 16:15
En wat een mooi hok heb je trouwens sico! Hoe groot is je verblijf?
Volgens mij is het iets van 80 x 40 x 40 maar dat zou ik even moeten opmeten. Het is in elk geval een oud aquarium dat ik niet meer gebruik voor vissen.

Dukat
Hamsters: Plato, Hekate en Rugal

Bericht door Dukat » 12 jan 2019, 17:45

@Meisje 1918
Roborovski's zijn niet altijd ongelukkig als ze in hun eentje leven. Dat er ook roborovski's zijn die zelfs liever alleen leven komt omdat er op bijzondere kleurslagen is gefokt en dat ging ten koste van hun sociale gedrag onderling. Er zijn ook nog steeds roborovski's die wel samen kunnen. Maar het is een basisvereiste om altijd een reserve verblijf bij de hand te hebben voor het geval het toch nog misgaat. Je weet het nooit hoe lang ze in een groep in harmonie kunnen blijven leven. Net als bij mensen vinden roborovski's elkaar aardig of niet. De vijandigheid kan ook zonder meteen vechten gepaard gaan. Zo kunnen hamsters die het bijv. niet kunnen vinden tegenover elkaar zitten als ze eten. Niet voor de gezelligheid, maar meer vanuit het motto: "Hou jouw vrienden in de gaten en jouw vijanden nog meer". Voor roborovski's die wel samen kunnen is het goed als ze elk een eigen slaaphuisje, loopmolentje en voerbak hebben. Daarnaast zijn veel spullen in de kooi met schuilmogelijkheden ook handig.

Waar woon je?
Ik heb namelijk in Groningen een advertentie gezien van iemand met een roborovski die momenteel in gevaar verkeert omdat de kat weet hoe zij de deurtjes van de kooi open kan maken.
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 100x50 cm. in grondoppervlak.
Vaak post ik 2e-handshamsters die ik zie op Marktplaats. Klik

Meisje1918

Bericht door Meisje1918 » 12 jan 2019, 19:30

Oh inderdaad! Ik zie de advertentie. Ik heb alleen nog geen kooi en alles. Dus ik kan nu nog geen hamster overnemen. Het is wel echt een schatje. En bedankt voor je reactie. Woon trouwens in Overijssel dus is opzich te doen. Maar wel redelijk ver rijden!

RocKal
Leeftijd: 29

Bericht door RocKal » 12 jan 2019, 19:40

Ik heb wel veel gelezen over niet groter te gaan dan 80x40 voor Robo's omdat ze anders elkaars geur zouden kwijt raken en elk een deel van het verblijf zouden beginnen claimen én verdedigen ...
Maar eerlijk gezegd lees je zoveel verschillende adviezen voor Robo's dat ik het zelf na een tijd ook niet meer weet..

Ik heb enkele Robo mannen en die willen écht niet samen. Ik heb ook 1 Robo man die net wél graag samen zit.
De vrouwen zitten bij mij allemaal per 2 (moeder x dochter en zus x zus).

Sicos
Beheerder

Bericht door Sicos » 12 jan 2019, 20:51

Toch grappig om de verschillen te lezen in samenstelling van robo groepjes. En ik zal ook wel gewoon mazzel hebben dat de 3 robo zusjes het zo goed met elkaar kunnen vinden. Ik hoor ze heel soms weleens piepen naar elkaar maar dat is altijd van hele korte duur en ze slapen altijd samen.

Hier nog een leuk voorbeeldje van hoe goed ze samen werken:

Saskia1982
Leeftijd: 37
Contacteer:

Bericht door Saskia1982 » 12 jan 2019, 23:32

Wel of niet samen houden lees je inderdaad veel tegenstrijdige informatie over.. Ik ben zelf druk bezig met experimenteren met robos samen houden in verschillende samenstellingen en verhoudingen en om eerlijk te zijn valt het mij verschrikkelijk mee. Uiteraard moet het nog voorjaar worden en er zijn verhalen dat ze dan wat moeilijker kunnen doen, dus dat wacht ik nog rustig af. Tot nu toe blijken de meeste horror verhalen in praktijk nogal overdreven te zijn. In mijn ervaring lijken ruzies en robos die niet met elkaar klikken meer uitzondering te zijn als regel. Nou heb ik natuurlijk de luxe dat ik meer dan genoeg ruimte en verblijven heb om in te kunnen grijpen.. Mensen die bij mij robos kopen probeer ik dan ook zo goed mogelijk in te lichten en duidelijk te maken dat er geen garanties zijn dat het voor altijd goed zal gaan en dat een robo alleen ook gewoon kan. Wel geef ik de garantie dat indien de robos toch niet meer klikken ik bereid ben robos terug te nemen.

Ik spreek bewust over "niet klikken", in mijn ervaring gaat het vaak om twee robos die met elkaar botsen.. Zo heb ik al twee keer robos opgevangen die niet samen konden, die vervolgens hier gekoppeld zijn met een van mijn eigen robos en dat gaat nog steeds prima. Ik heb in elk geval tot nu toe nog geen enkele robo gehad die uiteindelijk alleen is gebleven.

Hmmm, ik was van plan een kort antwoord te geven.. Teveel passie..

Zelf heb ik de voorkeur om een robo minimaal per twee te houden, omdat dat gezien zijn wilde soortgenoten natuurlijker is. Echter als je geen mogelijkheid heb om indien nodig een extra hok neer te zetten of een van beide ergens anders een goed tehuis kan geven dan zou ik toch voor één gaan.
Het zijn zeer actieve beestjes, dus een hok van 80 cm is zeker aan te raden. Indien je toch voor meer dan 1 gaat dan is dat wel meteen de maximum maat. Een groter verblijf geeft meer risico dat ze een territorium willen claimen en ze uiteindelijk gaan vechten.
Een hoogte van 30 cm zonder deksel kan wel, maar iets hoger is praktischer omdat je dan wat meer bodembedekking enz in het hok kan doen. Een robo springt in principe niet, dus als hij rechtop tegen het glas staat en de rand is dan 5 cm boven zijn voorpootjes kan hij er zeker niet uit.
Tot slot ik merk geen enkel verschil tussen man en vrouw, verder zijn het heel schone hamsters. Ze zijn erop gebouwd om heel efficiënt met vocht om te gaan, waardoor ze veel minder urine produceren als andere hamsters.

Jaimz
Hamsters: roborovski's

Bericht door Jaimz » 13 jan 2019, 09:17

Het is al gezegd maar een robbie alleen houden is niet zielig.Ik heb bijna alleen maar robbies gehad die alleen leven/leefde.Door verschillende omstandigheden.

De meeste robbies springen inderdaad niet erg hoog.Ik heb er overigens wel een paar gehad die wel wat hoger konden springen.Eén ervan kon in één sprong vanuit een middelgrote vervoers bak over de rand springen.

Sicos
Beheerder

Bericht door Sicos » 14 jan 2019, 17:55

En nog een leuk filmpje van de 3 dametjes

Sicos
Beheerder

Bericht door Sicos » 14 jan 2019, 18:17

Plaats reactie