Hamster beginnerstips nodig

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: I

Plaats reactie
FeLoSt
Hamsters: Baloo
Leeftijd: 14

Hamster beginnerstips nodig

Bericht door FeLoSt » 16 apr 2019, 21:56

Hoi, :zwaai:
Ik heb nu mijn eerste hamster ooit (goudhamster), en dat is gelijk mijn eerste huisdier ooit (naast vissen). Ik ben dus nog een beetje schrikkerig. Ook ben ik direct bezorgd als iets niet goed gaat. Mijn hele familie is niet echt op zn gemak bij Mn hamster, maar als de kooi dicht is vinden zij hem ook wel schattig.
Ik heb hem nu ongeveer 3 weken en ik heb zo veel mogelijk info opgezocht op internet, bijv wat voor voer wel en niet mag etc. Ik heb ook sinds een week een nieuwe kooi, omdat de ander te klein was (foto bijgevoegd van de nieuwe kooi). Hij drinkt ook niet veel, hij zit wel aan het flesje maar ik weet niet of het genoeg is.. Ik heb ook info opgezocht over hoe je hem tam kan maken maar dat lukt nog niet zo; Ik heb hem eten gegeven uit Mn hand (door het tussen duim en wijsvinger te houden) en dat gaat goed. Ook komt hij naar me toe als ik bij de kooi sta en knabbelt hij aan mijn kleding. Ik had gelezen dat de volgende stap is om eten op je platte hand te leggen en kijken of hij komt. Toen had hij me gebeten. Hij kwam rustig snuffelend naar mijn hand en knabbelde eerst zachtje aan mijn vinger en toen ineens hard. Ook lukt aaien niet zo goed, want vaak als ik bij hem in de buurt ben met mijn hand loopt hij of weg, of hij staat ineens helemaal stil... ik doe ontzettend hard mijn best om te zorgen dat hij het fijn heeft, maar ik wil hem ook echt graag tam maken. Nu kan ik hem niet optillen en de kooi moet toch echt verschoond, ik lees overal dat hamsters een vaste hoek hebben, maar die van me heeft bijna nergens uitwerpselen terwijl ik braaf alle uitwerpselen die er lagen met een pincet in het toiletje had gedaan. Maar hij poept en plast op de plek waar hij slaapt en als ik daar het toiletje neerzet schuift hij hem gewoon aan de kant (ik heb vorige week natuurlijk toen hij de nieuwe kooi kreeg die ook schoongemaakt, maar toen zat hij er niet in dus dat was makkelijk)

Heeft iemand tips want ik ben radeloos... wat doe ik goed en fout en hoe los ik het op?!

xx meisje van 13

PS. Dat zijn oogje een beetje dichtzat is al over. Ook krabte hij heel veel bij één oor maar dat is ook vanzelf over gegaan

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dukat
Hamsters: Plato, Hekate en Rugal

Re: Hamster beginnerstips nodig

Bericht door Dukat » 27 apr 2019, 00:21

Hallo,

De kooi lijkt te klein. Dit kan territoriumdrift veroorzaken en daardoor bijtgedrag.
Ik heb zelf een schuwe hamster geadopteerd en die is in zijn ruime verblijf van 130x50 cm. een stuk liever geworden. Hij gaat nog wel steeds het liefste zijn eigen gang.
Als de hamster rechtop springt kan dit al een waarschuwing zijn dat hij (nog) geen behoefte aan jou heeft en zich bedreigd voelt. Vat het niet persoonlijk op. Hij is waarschijnlijk gewoon geen mensenhanden gewend.
Rustig blijven. Veel zacht en rustig tegen hem praten zodat hij went aan jouw aanwezigheid kan een begin zijn.

Hoe lang het duurt is moeilijk te zeggen. De ene hamster is binnen enkele dagen al aan je gewend en de ander doet er maanden over of zelfs meer dan een jaar.

De minimummaat voor een kooi is tegenwoordig 100x50cm.

Ik weet niet waar je woont, maar ik heb nog een lege grote kooi van 118x88cm. zelf gemaakt.
Als je niet te ver van Groningen woont kunnen jouw ouders hem misschien voor je ophalen.
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 100x50 cm. in grondoppervlak.
Vaak post ik 2e-handshamsters die ik zie op Marktplaats. Klik

FeLoSt

Bericht door FeLoSt » 27 apr 2019, 08:04

Bedankt voor de reactie !
Deze kooi is 100x84x49 dus zou echt groot genoeg moeten zijn.. zijn er nog dingen die ontbreken in de kooi? En zijn er nog tips om hem te op te kunnen tillen?

melson

Bericht door melson » 27 apr 2019, 10:02

Je kunt je hamster in een mok laten lopen, dan heb je een soort 'hamstertaxi'. verder moet je maar zoeken naar toics over het tam maken, er zijn er al ontzettend vele, daar vind je zeker nog goede tips.
weet je zeker dat je goed hebt gemeten? die kooi ziet er veel kleiner uit.

wat ontbreekt in mijn ogen;
-een looprad van minimaal 28cm (of een loopschotel in dezelfde maat)
-een dikke laag zaagsel, bij deze kooi tot aan de rand. of een omheining maken zodat er meer zaagsel in kan
-een zandbad van 25cm doorsnede en 10cm diep
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
------------------------------------------------

FeLoSt

Bericht door FeLoSt » 27 apr 2019, 10:04

Oke top dankjewel!