Hamster doodsbang en schreeuwt

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: I

Plaats reactie
homiak12

Hamster doodsbang en schreeuwt

Bericht door homiak12 » 27 mei 2019, 21:52

Hallo,

Mijn hamster is doodsbang zodra er iets of iemand bij in de buurt komt, en vooral zodra ze wordt aangeraakt door een vinger of voorwerp.

Ze gaat dan op de rug in een hoekje liggen en schreeuwt dan telkens. Vooral met oppakken wordt ze erg stressig.
De hamster is gekocht bij een onbekende dierenzaak ( dus niet bij een keten ) en is al zo sinds ze gekocht is. Inmiddels zijn er al enkele maanden overheen sinds de aankoop dus lijkt mij voldoende tijd om te wennen aan de omgeving?

Overigens heb ik wel ook nog cavia's thuis zitten, de kooien staan in dezelfde hoek van de kamer. Weet niet of dit iets ermee te doen heeft?

Dukat
Hamsters: Plato, Hekate en Rugal

Re: Hamster doodsbang en schreeuwt

Bericht door Dukat » 27 mei 2019, 22:02

homiak12 schreef:
27 mei 2019, 21:52
Overigens heb ik wel ook nog cavia's thuis zitten, de kooien staan in dezelfde hoek van de kamer. Weet niet of dit iets ermee te doen heeft?
Ik weet niet zeker of dit met elkaar te maken kan hebben, maar voor de zekerheid zou je de hamster toch naar een andere kamer kunnen verhuizen indien mogelijk.

Ik heb geen ervaring met hamsters die echt op hun rug gaan liggen en gaan schreeuwen als je alleen al bij hun in de buurt komt. Dus ik kan je helaas geen nader advies geven, hopelijk wel iemand anders.

Wat heb je allemaal al geprobeerd om haar aan je te laten wennen?
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 100x50 cm. in grondoppervlak.
Vaak post ik 2e-handshamsters die ik zie op Marktplaats. Klik

xDenies
Leeftijd: 26

Bericht door xDenies » 27 mei 2019, 22:03

Het belangrijkste is dat jouw hamstertje zich in eerste instantie op zijn of haar gemak voelt in je huidige huisvesting. Blijkbaar is dit niet het geval, ik zou daar eerst eens aan werken ;) Wellicht kan je inspiratie op doen in de groep Hamsterscaping. Zodra het hamstertje zich op zijn of haar gemak voelt kan je verder gaan met oppakken en soms moet je dan even doorpakken. Het beestje is nu puur zich aan het verdedigen voor het onbekende. Jij bent geen gevaar dus laat hem dat ook zien!
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScaping.Info
Facebookgroep Hamsterscaping

Kaela1

Bericht door Kaela1 » 28 mei 2019, 07:21

Of je accepteert dat je hamster jou doodeng vindt en creëert een leuk leven voor hem zonder dat ie aangeraakt of opgepakt moet worden. Wij weten wel dat jij geen gevaar voor hem bent, maar als je hamster er zo van in de paniek schiet, moet je jezelf af gaan vragen voor wie je het diertje wilt kunnen aanraken en oppakken.

Maak een leuk kijk hok, dat weinig schoongemaakt hoeft te worden (dikke laag bodembedekking!) en geniet van je hamster van een afstandje.

Gabriëlle
Leeftijd: 36

Bericht door Gabriëlle » 30 mei 2019, 04:55

Gefeliciteerd je hebt een hele slimme hamster, deze heeft jou namelijk geleerd dat als zij schreeuwt of moeilijk doet, jij haar met rust laat.
Ik vermoed dat je een rusje hebt want die zijn wel vaker zo slim dat ze doorhebben dat ze het baasje kunnen trainen.

Oplossing: er niet meer intrappen, een leuke ruime ren maken en de hamster opscheppen met een bekertje of potje, de hamster in de ren zetten voor ongeveer een kwartiertje, ondertussen wat lekkers in de kooi, en weer terug naar de kooi door middel van het bekertje. Dat elke dag 1 of 2 keer herhalen. Lekkers en nieuw voer liefst alleen tijdens deze momenten geven. Je hamster leert op deze manier dat mensen en hun handen ook leuke dingen kunnen brengen.
Als je hamster al bij het deurtje staat te wachten en vanzelf het bakje in loopt, kun je langzaam overstappen met deze op je hand te laten stappen.

Plaats reactie