Hamster knaagt aan kooi

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: I

Plaats reactie
Twizzy
Hamsters: Twizzel

Hamster knaagt aan kooi

Bericht door Twizzy » 16 jun 2019, 02:56

Hoi,
We zitten met een vraag.
Onze hamster knaagt aan de kooi.
Kan dat kwaad ?
En hoe kunnen we dit eventueel voor komen?

Mvg Twizzy

Merel

Re: Hamster knaagt aan kooi

Bericht door Merel » 16 jun 2019, 08:37

Hoi!
Knagen aan een kooi hoort bij sterio typ gedrag. Dit houdt in dat de hamster zich niet volledig natuurlijk kan gedragen. Meestal komt dit door de inrichting van de kooi of door de kooi zelf. Een dwerg hamster heeft namelijk een kooi van 80x40cm nodig en syrische hamster zelfs 100x50cml.
Ik weet niet wat voor hamster je hebt en wat voor een kooi (neem ik aan).
Veel hamsterbaasjes hebben een aquarium of terrarium als hok. Hierbij is het makkelijk om een grote variant te vinden, je kan er veel bodembedekking indoen en ze kunnen niet knagen aan tralies. (wat ik mij kan voorstellen dat dat enorm irritant kan zijn). Houd er wel rekening mee dat hamsters knaagdieren zijn en soms echt de behoefte hebben om te knagen, hun tanden stoppen nooit met groeien en dat moeten ze soms wat korter houden. Meestal blijven de tanden kort als je stevig voer geeft en (ik doe) eens in de maand iets van een knaagstok. En dan het liefst de variant waar het minste suiker inzit.
Maar om op jouw vraag te beantwoorden, knagen aan tralies kan zeker kwaad. Als ze teveel doordraaien in hun gedrag kunnen ze zichzelf verwonden. Als hij alleen knaagt aan de kooi om zijn tanden te slijpen al minder, maar ik zou er zeker mee oppassen!
Hoe je dit kan voorkomen is lastig te beantwoorden omdat ik niks van jouw situatie afweet (maten kooi, soort hamster, hoeveelheid bodembedekking etc.)
Maar ik denk dat het te voorkomen valt als je deze site even goed leest!
https://www.licg.nl/konijnen-en-knaagdi ... SREALw_wcB
Hier staat heel veel over de behoefte van een hamster waardoor je dit gedrag misschien kan voorkomen.
Fijne dag. 😇

xAnnick
Hamsters: Penelope <3
Leeftijd: 22

Bericht door xAnnick » 16 jun 2019, 11:53

Hoii

Inderdaad de eerste vraag die bij mij opkomt is: hoe groot is de kooi? En hoe groot is het looprad en werkt dit goed?
Rusje: Penelope <3

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017
♥ Phoebe ♥ Rust zacht, meisje. 03-07-2017 -- 03-04-2019

Twizzy
Hamsters: Twizzel

Bericht door Twizzy » 16 jun 2019, 16:56

Ons rad werkt momenteel niet want bij het leveren van de kooi hebben ze het rad er niet bij geleverd maar hij heeft wel een buis om in te spelen en 3 verdieping om naar boven te gaan we hebben er ook al een wc rolletje ingelegd want we hadden gelezen dat ze dan ook minder gingen knagen 😊

xAnnick
Hamsters: Penelope <3
Leeftijd: 22

Bericht door xAnnick » 16 jun 2019, 22:25

Dan zal het rad zeker een reden zijn dat ie knaagt. Buizen of ander speelgoed zijn helaas niet genoeg om die "loopdrang" (meerdere kilometers per nacht) te compenseren.
Daarnaast voegen 3 verdiepingen niets toe aan de algemene benodigde oppervlakte, dus ik vrees dat daar de tweede oorzaak van het gedrag ligt. Weet je hoe groot de kooi is?
Het is aan te raden om een verblijf van minimaal 80x50 (lengte keer breedte) of zelfs groter aan te schaffen.
Een hamster heeft meer aan een grote oppervlakte met veel bodembedekking, zodat hij zijn natuurlijke gedrag, namelijk graven en gangen maken, te uiten. Echt klimmers zijn ze niet, omdat ze ook slecht diepte zien, dus de verdiepingen dragen hier helaas ook niet aan bij.
Rusje: Penelope <3

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017
♥ Phoebe ♥ Rust zacht, meisje. 03-07-2017 -- 03-04-2019

Plaats reactie