Campbelli Vechten

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: I

Plaats reactie
RocKal
Leeftijd: 29

Campbelli Vechten

Bericht door RocKal » 26 jun 2019, 23:56

Ik heb dit weekend 3 Campbellies gekocht en nu zit ik dus met een probleem.
Het zijn 2 zusjes van 4 weken en een niet verwant vrouwtje van 6 weken.

Toen ik thuis kwam was al snel duidelijk dat het vrouwtje van 6 weken baas was van de 3, wat ik ook wel had verwacht omdat ze de oudste is.
Die dag een heleboel gepiep en gedoe voor de rangorde wat uit te maken, niets heel gek. De kleintjes werden op hun rug gegooid en oudere zat er bovenop. Al merkte ik wel dat ze 1 van de 2 zusjes wat heftiger 'aanpakte' dan de andere.

Na de eerste nacht merkte ik 's morgens dat inderdaad dit zusje (4 weken oud) enkele wondjes had aan haar neus, oor en voorpootje.
Wat oppervlakkige schrammetjes dus. Maar beiden zusjes leken wel echt bang van hun oudere soortgenootje.

Na de 2de nacht was ook haar kontje toegetakeld en heb ik vandaag men split in het terrarium gestoken.
De 2 zusjes links en de iets oudere rechts.

Ik vertrouw het niet voor hen nog een nacht samen te laten. De oudere vloog ook op de kleintjes elke keer ze hen in haar ooghoeken zag bewegen.
Het toegetakelde zusje liep met een heel bang hartje door het verblijf, klaar voor weg te rennen, heel voorzichtig in elk stapje dat ze nam.
Het andere zusje heeft geen schrammetje trouwens.

Wat kan ik nu het beste doen? Is het niet heel gek dat dit op deze jonge leeftijd (4 weken en 6 weken) gebeurt...
Kan ik proberen te herkoppelen eenmaal het gewonde zusje genezen is?

Of is het zo'n ernstig (raar) iets op deze jonge leeftijd dat ik de oudere beter alleen kan laten?

Nona
Hamsters: 2 syrtjes & 1 rusje
Leeftijd: 26

Re: Campbelli Vechten

Bericht door Nona » 27 jun 2019, 10:11

Waar komen ze vandaan? Van een dierenwinkel of fokker? In dat eerste geval zijn ze mogelijk niet raszuiver waardoor de kans dat ze samen kunnen extreem klein is. In dat tweede geval zou ik eerst advies vragen aan de fokker, die kent de dieren het beste. Een verhuizing kan stressvol zijn, waardoor er ruzie kan ontstaan. De indeling van het hok is in de meeste gevallen de boosdoener. Bijvoorveeld of je 1 of meerdere loopwielen hebt en op welke plek je spullen hebt neergezet.

Je hamster zal in elk geval niet ongelukkig zijn alleen, mits ze in een geschikt verblijf woont (genoeg ruimte, ruim loopwiel, voldoende bodembedekking etc). Persoonlijk zou ik dus niet herkoppelen. Maar dan is het alsnog fijn te kijken of het misschien aan de indeling van je hok heeft gelegen, om de kans te verkleinen dat je huidige tweetal ook gaat vechten.

Overigens is het zo dat wonden zeker een reden zijn om te splitsen. Op elkaar duiken en een hoop gepiep kan niet veel kwaad, maar als er eentje gewond raakt moeten ze zeker wel uit elkaar. Dus dat heb je goed gedaan.

RocKal
Leeftijd: 29

Re: Campbelli Vechten

Bericht door RocKal » 30 jun 2019, 14:32

Heb heel veel Roborovskis dus dat is ietsje anders maar ik heb in het verleden ook al een groepje Bellies gehad (4 mannetjes). Dus heb wel een beetje ervaring met Campbellies maar ik vond dit best gek omdat ze maar 4-6 weken oud waren alle 3.

Ze komen van een fokker maar al wat die zei was dat als het te erg werd ik zou mogen ruilen...
Ik had 1 looprad (kunnen ze met 2 tegelijk in) en 1 drinkflesje, eten strooide ik rond en 1 huisje met 2 ingangen.

Momenteel zit de oudste van 6-7 weken dus apart en ze lijkt me echt wel een beetje verloren zo alleen. Bij de fokker zat ze samen met haar moeder in een vrouwengroepje. De paar dagen dat ze in een split zaten wilde ze constant naar de andere kant raken...

De 2 zusjes van 4-5 weken zitten samen. Die spelen lief samen en rennen samen in het looprad. Echt een duidelijke rangorde bij die 2 zie ik helemaal nog niet. Zal misschien nog komen als ze ietsje ouder worden.

Zit me al een week gek te piekeren over waarom het fout ging na de eerste nacht al .. en de 2de nacht nog erger.
Ik snap er helemaal niets meer van :-?
Ook omdat het tussen die oudste en het andere zusje wél ging nadat de rangorde bepaald was.

Plaats reactie