Dag/nacht ritme omdraaien

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: I

Plaats reactie
Stitchdehamster
Hamsters: Stitch

Dag/nacht ritme omdraaien

Bericht door Stitchdehamster » 27 jun 2019, 14:54

Goeiemiddag
Ik heb nu 5 dagen een Russische dwerghamster van ongeveer 6 weken oud hij zit in een 100×50 terrarium
Nou had ik vernomen van wat mensen dat je z'n dag/nacht ritme kan omdraaien (de een zegt dat het wel kan) (en de andere zegt denk niet kan of niet goed is voor de hamster) dus ben benieuwd wat het nu is hoop dat ik door deze forum wijzer kan worden

Alvast bedankt!!

xAnnick
Hamsters: Penelope <3
Leeftijd: 22

Re: Dag/nacht ritme omdraaien

Bericht door xAnnick » 27 jun 2019, 15:49

Ik heb er geen ervaring mee en er ook nog nooit over gelezen. Het hele ritme omdraaien lijkt mij vrijwel onmogelijk (en ook nutteloos, gezien je dan alsnog niet de hele tijd die je hamster wakker is met hem doorbrengt, neem ik aan), maar het is prima aan te leren om 's avonds iets eerder wakker te zijn, door bijvoorbeeld steeds om dezelfde tijd te voeren.
Rusje: Penelope <3

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017
♥ Phoebe ♥ Rust zacht, meisje. 03-07-2017 -- 03-04-2019

Sicos
Beheerder
Hamsters: 1 robbie en 1 rusje
Leeftijd: 42

Bericht door Sicos » 27 jun 2019, 16:30

xAnnick schreef:
27 jun 2019, 15:49
Ik heb er geen ervaring mee en er ook nog nooit over gelezen. Het hele ritme omdraaien lijkt mij vrijwel onmogelijk (en ook nutteloos, gezien je dan alsnog niet de hele tijd die je hamster wakker is met hem doorbrengt, neem ik aan), maar het is prima aan te leren om 's avonds iets eerder wakker te zijn, door bijvoorbeeld steeds om dezelfde tijd te voeren.
Daar sluit ik me bij aan, gewoon op een bepaald tijdstip je hamster iets geven dat hij/zij lekker vindt. Als het goed is gaan ze daar dan rekening mee houden.

Dukat
Hamsters: Rugal (Russchisch blauwe syr)

Bericht door Dukat » 01 jul 2019, 07:38

Volgens mij leeft een hamster langer en blijft hij gezonder als je zo min mogelijk zijn dagritme verandert. Omdraaien zou ik absoluut nooit doen. Hamsters zijn avond/nachtdieren. Een dagritme omdraaien bij een hamster, is net zoiets als wanneer jij als mens alleen nog maar s'nachts wakker mag zijn en overdag moet slapen.
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 100x50 cm. in grondoppervlak.
Vaak post ik 2e-handshamsters die ik zie op Marktplaats. Klik

Kaela1

Bericht door Kaela1 » 01 jul 2019, 08:18

Het ritme omdraaien is iets wat ze in dierentuinen ook wel eens doen, in zogenaamde "nachtdierenhuizen". Die zijn dan afgesloten van natuurlijk licht en overdag zeer schemerig en snachts verlicht. Zodat de dierentuinbezoekers de nachtdieren in actie kunnen zien.

Het kan dus prima, maar dan moet je het wel volledig doen. Dus dan moet je een geschikte ruimte hebben, waarin je met verduistering en verlichting aan de slag gaat.

Ik zie er alleen het nut niet zo van in, want dan heb je een hamster die overdag wakker is, maar in een andere ruimte zit. Heb je er dus nog niets aan. Persoonlijk vind ik het juist wel wat hebben dat het nachtdiertjes zijn. Elke keer dat mijn hamster overdag wakker is, is een cadeautje.

layla
Hamsters: Mozart
Leeftijd: 31

Bericht door layla » 05 jul 2019, 14:12

Sorry hoor, maar als je geen schemer- / nachtdiertje wil kan je beter een ander huisdier nemen! Zijn ritme omdraaien kan nooit gezond zijn.

Trouwens, in mijn ervaring worden Rusjes meestal ook een paar keer overdag wakker.
Hamstery La Belle Etoile
Pootje van Mozart.
R.I.P. Romy, Kenai, Hermina, Ruske, Hyacinth, Ikaros, Naila, Eleni, Fiona, Eros, Molly, Nikos, Leandros,
Lisa, Lola, Lucia, Utus, Lucas, Donovan, Andreo, Ollie, Lilly, Scarlett, Hortensia, Tingeling, Vicky, Elsa, Emma, Andreo Junior, Alexia, Alexis, Amor, Gustav, Olga en Wilma.

Plaats reactie