Welke hamsterkeuze?

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: I

Plaats reactie
Hammie95

Welke hamsterkeuze?

Bericht door Hammie95 » 28 jun 2019, 16:24

Hoi allemaal,

Ik ben me momenteel aan het oriënteren op het aanschaffen van een hamster en ik wil daarbij graag aan hamsterscaping doen. Nu twijfel ik tussen een Syrische hamster en een Russische dwerghamster. Welke zouden jullie aanraden?
Ik heb in principe de mogelijkheid om een kooi van 1.20m aan te schaffen dus de huisvesting zal geen beperkende factor zijn, wel zou een kooi van max 1m wat handiger zijn dus in dat opzicht zou een dwergje beter passen. Ik geef de voorkeur aan een vriendelijke hamster die ik regelmatig uit de kooi kan halen in de avond. Ik weet dat het geen 'echte' knuffeldieren zijn maar ik vind het wel leuk als ze wat contact zoeken en als ze het leuk vinden om af en toe bij je op schoot te zitten. Welke van de twee zou hiervoor het best passen? Er zijn trouwens geen andere huisdieren of kleine kinderen aanwezig in huis.

Bij voorbaat dank!

Ter aanvulling: suggesties voor goede fokkers in zuid-oost brabant en noord-limburg zijn ook welkom

Dukat
Hamsters: Plato, Hekate en Rugal

Re: Welke hamsterkeuze?

Bericht door Dukat » 01 jul 2019, 07:40

Als ik jouw verhaal lees kan je zowel een syr als een Rusje nemen of in mijn ogen een Chinese dwerghamster.
Dat is aan jou.

Een Chinese dwerghamster is ideaal voor een hamsterscaping omdat deze ook kan klimmen.
Ze leven ook wat langer dan andere hamster soorten.

Zie dit topic:
viewtopic.php?f=6&t=114324

Ze zitten in Limburg
Dit is hun site:
http://www.kuufke.com/Home/

Ze vangen hoofdzakelijk cavia's op maar ook hamsters.
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 100x50 cm. in grondoppervlak.
Vaak post ik 2e-handshamsters die ik zie op Marktplaats. Klik

layla
Hamsters: Mozart
Leeftijd: 31

Bericht door layla » 05 jul 2019, 14:45

Ik sluit me aan bij Dukat. Een Syrtje of een Rusje, dat hangt volledig van je eigen voorkeur af. Een bak van een meter is voor beide mogelijk.
Persoonlijk zijn het trouwens mijn favoriete soorten. Kunnen heel tam worden en bijten niet snel (een uitzondering daar gelaten).

Ik heb momenteel een Chineesje en die valt niet te knuffelen. Wel een heel leuk/mooi beestje om bezig te zien... als je hem te zien krijgt tenminste, want vlucht razendsnel (snelste hamster die ik ooit gehad heb, lijkt wel een bliksem) weg als hij schrikt van een onverwachte beweging ofzo. Misschien dat je meer succes hebt als je er één bij een goede fokker haalt ipv in de dierenwinkel maar ze zijn sowieso moeilijker tam te maken.

En nu we toch over de verschillende hamstersoorten bezig zijn;

Campbelli's zijn ook leuk en lief eens je ze uit hun kooi krijgt. Ik heb er twee gehad en ik durfde ze niet met de blote hand uit de kooi halen. Ik gebruikte meestal een wc-rolletje ofzo. Eens ze uit hun kooi waren, waren ze heel lief. Maar toch probeerde ze sneller uit je handen te geraken / ontsnappen dan Rusjes en Syrtjes.

Roborovski's heb ik zelf nog niet gehad (wel eens enkele dagen op gepast) dus daar heb ik niet zoveel ervaring mee maar zullen meestal toch niet zo tam worden als Syrtjes of Rusjes.

Conclusie: Syrtjes en Rusjes blijven mijn favoriete soorten!
Aan een dwergje heb je wel minder werk. Je moet niet zo dikwijls de kooi of het zandbakje verschonen. Tenzij je een dwergje met suikerziekte hebt, dan is het erger dan bij een Syrtje.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust. Je mag mij ook altijd een PB sturen. ;) :zwaai:
Hamstery La Belle Etoile
Pootje van Mozart.
R.I.P. Romy, Kenai, Hermina, Ruske, Hyacinth, Ikaros, Naila, Eleni, Fiona, Eros, Molly, Nikos, Leandros,
Lisa, Lola, Lucia, Utus, Lucas, Donovan, Andreo, Ollie, Lilly, Scarlett, Hortensia, Tingeling, Vicky, Elsa, Emma, Andreo Junior, Alexia, Alexis, Amor, Gustav, Olga en Wilma.

TalithaR

Bericht door TalithaR » 06 jul 2019, 14:15

Zelf ben ik helemaal weg van de Roborovski’s. Uit mijn ervaring blijkt dat die ook prima handtam te krijgen zijn, zeker als ze bij een goede fokker vandaan komen.

Syren vind ik ook erg leuk. Die kunnen echt enorm tam worden. Ook kunnen ze best oud worden en zullen ze niet snel bijten.
Hamstery Casanova

Hobbyfokster van Roborovski dwerghamsters.

Groetjes van mij en de hamsters! :zwaai:

Jaimz
Hamsters: roborovski's

Bericht door Jaimz » 07 jul 2019, 08:47

Er zijn robbies die je handtam kunt maken maar de meeste blijven toch kijkhamsters.En ze blijven erg snel,hoe tam ze ook zijn.Even niet opletten en ze sjezen er snel vandoor.

Met wat je schreef is een rusje of syr misschien toch beter.Makkelijker om te hanteren en tam te maken.

Dukat
Hamsters: Plato, Hekate en Rugal

Bericht door Dukat » 07 jul 2019, 16:42

Chineesjes verschillen onderling nogal van karakter. Mijn Hekate is echt een heel rustig lief dametje dat ik de hele tijd bij me kan houden als ik TV kijk of zo. :)

Rusjes zijn ook erg leuk. Ik had lang geleden Rusjes en die werden wel 4 en 5 jaar.
Nu heb ik Plato als Rusje. Hij is nu 2 en ongeveer een maand oud. Grappig beestje. Hij is nog steeds de drukste van alle 3 die ik nu heb.
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 100x50 cm. in grondoppervlak.
Vaak post ik 2e-handshamsters die ik zie op Marktplaats. Klik

hamsterpowerrr
Hamsters: Pinda & Penotti
Leeftijd: 17

Bericht door hamsterpowerrr » 08 jul 2019, 11:38

Rusjes en Campbellies zijn mijn favorieten.
Ik heb 3 Russen gehad, bijten inderdaad zelden. Echt schatten.
Campbellies vind ik ook geweldig, maar dan moet je ze wel van een goede fokker hebben. Die van mij zijn zo gefokt dat ze minder bijten. Wel moet je ze samen houden. Maar ze zijn ook knuffelbaar en zo.

BANJO-LOVER
Hamsters: banjo

Bericht door BANJO-LOVER » 19 jul 2019, 12:15

Ik zelf heb een syrische hamster en die van mij is wel een knuffelbeest. Ik weet uit ervaring dat niet alle syrische hamsters zo zijn. Als je wilt hamsterscapen zijn er wel veel meer mogelijkheden voor een dwergje. Ik heb geen ervaring met dwerghamsters dus meer kan ik er niet over zeggen.

Plaats reactie