Hamster heeft hulp nodig! Zoekt huis met goede verzorging!

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: I

Plaats reactie
KokozElmo
Hamsters: Poepie♥, Snowy♥
Leeftijd: 24

Hamster heeft hulp nodig! Zoekt huis met goede verzorging!

Bericht door KokozElmo » 16 jul 2019, 23:15

Goedenavond allemaal,

Ik ben op zoek naar iemand die mijn hamster van mij wilt overnemen of waar ik mijn hamster kan laten opvangen.
Billy is een zwarte hamster met een witte streep. Ik heb hem overgenomen van iemand. Ik zou voor Billy al een nieuwe huisje zoeken maar ik zoek echt mensen die voor zo'n klein beestje alles over heeft zoals: Een lekkere grote kooi, met een goed maat renwiel en allerlei belangrijke dingen voor een hamster want ze worden tenslotte wel 2 tot 3 jaar oud.
Alleen het grote probleem is dat hij bloedmijten heeft en hiervoor wordt hij goed behandeld. Maar ik kan hem niet blijven houden omdat ik nog twee andere hamsters hebt en één daarvan is nogal een heel oud hamster daardoor wil ik dat mijn andere hamsters niet besmet raken.

Ik zoek daarom ook iemand die graag Billy wilt helpen om die bloedmijten te verhelpen zodat hij er niet meer last van kan krijgen.
Billy komt van een dierenzaak en ik denk dat hij die bloedmijten daar heeft gekregen. Billy is nog vrij jong. Billy krijgt hiervoor wel medicatie. Stronghold een druppeltje voor zijn nek(rug) om de drie weken moet hij er weer één, die medicatie krijg je dan er ook bij! Ik maak de kooi elke dag schoon en er zijn amper beestjes te zien. Het valt echt mee.
Maar ik kan de risico echt niet nemen voor mijn andere hamsters en andere huisdieren. Vandaar deze beslissing.

Billy is een hele lieve hamster die alles nog een beetje eng vindt hij vind je handen dan ook echt een beetje spannend. Hij moet nog tam worden gemaakt. Hij bijt niet maar omdat zijn huid nu wat gevoeliger is vind hij het niet fijn om opgepakt te worden.

Ik hoop dat er iemand is die Billy van mij wilt overnemen, of iemand een opvang kent waar Billy terecht kan.
Ik hoop dat jullie een beetje begrip hebben met mijn situatie.

Met vriendelijke groet,

Dee.
Laatst gewijzigd door KokozElmo op 17 jul 2019, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gabriëlle
Leeftijd: 36

Re: Hamster heeft hulp nodig! Zoekt huis met goede verzorging!

Bericht door Gabriëlle » 17 jul 2019, 00:03

Als je Billy al bij je in huis hebt heb ik slecht nieuws voor je maar die bloedmijt zit dan al in je huis en bij je andere dieren. En dan heeft het echt helemaal geen nut meer om dat ene diertje weg te doen. Daarbij vind ik het ook niet netjes er een ander mee op te zadelen.

Nieuwe dieren altijd geheel nakijken en altijd direct bij binnenkomst behandelen tegen bloedmijt en wormen, dat voorkomt al veel. Dat Billy uit de dierenwinkel komt zegt niets, bloedmijt kan overal door komen, hooi is een beruchte maar ook een leuk vogelnestje bij je raam of in de dakgoot.

Stronghold is beter om dat iedere 2 weken te geven en dit moet je aan alle!! aanwezige knagers geven en eventuele vogels of konijnen met een voor hun geschikt middel behandelen. Het beste is de planken waar de kooien opstaan in te sprayen met vlooienspray en eventueel ook de vloer. Voor in de kooi zijn roofmijten er prettig om de plaag in te dammen. En dan hopelijk ben je er over een aantal weken af.

KokozElmo

Bericht door KokozElmo » 17 jul 2019, 02:47

Tot nu kan ik nog steeds geen bloedmijten op mijn andere hamsters vinden. Ik heb ze daarom ook in een andere kamer gezet. Ik was er gelukkig wel op tijd bij. Daar heeft u wel gelijk in dat het niet netjes is om iemand anders mee op te zadelen daarom zat ik ook te twijfelen.

Billy zit nu weer in een schoongemaakte hok zonder bodemdekking wel met plastic huisjes en renwiel. Wel heb ik wat wc papier gegeven anders is het niet lekker voor hem. Ook heb ik zijn houten speelgoed en dergelijke meteen ook weggegooid gewoon voor de zekerheid. Oke dan zal ik stronghold ieder twee weken geven. Bedankt voor u tips! Dat waardeer ik echt!

_mona_
Hamsters: 3
Leeftijd: 27

Bericht door _mona_ » 17 jul 2019, 07:36

Helaas gaat Billy herplaatsen inderdaad niet helpen, Bloedmijt zit/gaat naar de omgeving, dus heel de ruimte waar Billy zit moet je behandelen.
Als de hamster daar weg gaat zal de bloedmijt gewoon naar de andere kamer, waar jouw hamsters zitten, gaan... Ze zijn helaas nu ook niet safe, dat je ze niet ziet betekend niet dat de bloedmijten daar niet ook zitten. Ze kruipen echt in de kleinste kieren van plinten, vloer,...

Aan deze info heb ik heel veel gehad toen in zelf met bloedmijt zat
https://www.dwerghamster.nl/artikelen/a ... /index.php

Bloedmijten zijn kleine donkerrode/bruine beestjes, die je nog net met het blote oog kunt zien: als een wandelend roodbruin stipje. Ze zuigen bloed bij hamsters, andere knaagdieren en vogels, en veroorzaken bij die diertjes een forse jeuk. Bij zwaardere besmettingen, kunnen hamsters ook ernstig verzwakt raken of zelfs overlijden door het bloedverlies.

De behandeling van bloedmijt is lastig, vooral omdat de mijten moeilijk te bereiken zijn. Overdag verschuilen ze zich in alle kieren, hoekjes en gaatjes van de verblijven van de hamsters en van de kamer waar de hamsters staan, en ‘s nachts komen ze tevoorschijn om bloed te zuigen. Ook kunnen ze maandenlang overleven als er geen voedsel (in de vorm van knaagdieren, reptielen of vogels) beschikbaar is. Daarom is het niet voldoende om alleen de hamsters te behandelen, maar moet juist ook de omgeving heel strikt behandeld worden om van bloedmijt af te komen. Hieronder in het kort hoe je bloedmijten het beste kunt aanpakken. De benodigdheden voor een zeer effectieve en grondige bestrijding: een anti-schurft middel dat Ivermectine of Selamectine bevat en geschikt is voor hamsters (bijvoorbeeld Stronghold), een ongedierte-spray voor de omgeving met als werkzame stof Permethrin (bijvoorbeeld IndoorX van Virbac) en een shampoo om de kooien mee te reinigen met als werkzame stof Permethrin (bijvoorbeeld Defencare van Virbac). Deze middelen kun je krijgen bij de dierenarts of dierenwinkel.

Begin met het behandelen van de hamsters met het anti-schurft middel. Iedere hamster, dus ook de hamsters die je niet hebt zien krabben, moet een dosering hiervan in de nek gedruppeld krijgen. Dit geldt ook voor andere dieren die je op dezelfde kamer houdt (als dit geen knaagdieren zijn, vraag dan even bij de dierenarts naar het beste middel om ze te behandelen). Alle mijten die vanaf dat moment op de hamster komen om bloed te zuigen, zullen overlijden. De volgende dag kun je dan uittrekken voor de behandeling van de kooien en de kamer waar de hamsters staan. Maak alle kooien leeg, en doe de bodembedekking in afgesloten vuilniszakken, waarvan je de sluiting sprayt met de ongedierte-spray. Doe de bodembedekking nooit los in de groene container: de mijten kruipen daar uit en kunnen hele einden afleggen om weer terug te komen bij hun voedselbron: de hamsters. Alle materialen in de kooien waarin mijten zich kunnen verstoppen (spulletjes van hout, kurk, stof of stro, eigenlijk alle natuurlijke materialen) moeten of worden weggegooid (weer in een afgesloten en gesprayde zak), of ontdaan van mijten. Dit laatste kun je doen door ze minimaal 24 uur in een vriezer te bewaren, of door ze volledig onder te dompelen in een sopje van de Permethrin-shampoo of door ze enige weken in een afgeloten zak te bewaren, die je voor het afsluiten vol spuit met de omgevingsspray.

Om te zorgen dat de mijten voorlopig geen verstopplekken kunnen vinden, moet je de kooien in de periode van de behandeling zo kaal mogelijk laten: spulletjes van plastic of meteen bieden geen verstopplek, dus die mogen erin blijven, alle andere spulletjes moeten mogen pas weer terug in de kooien als je al een langere periode (minimaal een aantal weken) helemaal vrij bent van mijten. Maak de kooien zelf en alles was er nog wel in blijft vervolgens helemaal schoon met een sopje van de Permethrin shampoo. Ook de rest van de kamer waar de hamsters staan moet ontdaan worden van plekken en voorwerpen waar de mijten zich in kunnen verschuilen. Spray vervolgens de hele omgeving en met name alle kieren en gaten zeer grondig met de ongedierte-spray en dweil de vloer met het sopje van de Permethrin-shampoo. Als alles gesprayd en gesopt is, kun je weer bodembedekking in de kooien doen en kunnen, na een tijdje luchten, de hamsters weer in hun kooien.

Hoewel het in eerste instantie misschien logisch lijkt de hamsters in een andere kamer te zetten, of zelfs helemaal te verhuizen naar een ander huis, is dit heel sterk af te raden. De mijten zullen namelijk normaal in de kamer blijven waar de hamsters ook zijn, daar is hun voedsel. Haal je de hamsters daar weg en zet je ze elders in huis, dan zullen ook de mijten die kamer verlaten en zich door het huis vespreiden op zoek naar hun voedselbron. Ze trekken zich daarbij niets aan van gesloten deuren: ze zijn zo klein dat ze overal tussen en door komen. Hiermee verspreid je dus juist de besmetting, van 1 kamer naar het hele huis! Als je de hamsters helemaal uit huis zou plaatsen, zullen de mijten bij gebrek aan voedsel in een soort “winterslaap” gaan. In deze staat kunnen ze tot wel een half jaar zonder voedsel. Het gevolg is dat als je na een aantal maanden je hamsters weer terug in huis neemt, er een explosieve mijtenplaag komt, omdat alle mijten uit hun winterslaap wakker worden. De enige optie bij bloedmijt is dus echt de hamsters laten staan waar ze staan, en grondig gaan behandelen.

In de zomer kunnen bloedmijten zich verrassend snel voortplanten: binnen 8 dagen kan er al een hele nieuwe generatie geboren worden. Is het kouder, dan duurt deze cyclus langer. Het verschonen en behandelen van omgeving en kooien moet je daarom in de zomer dus iedere week herhalen, en buiten de zomer elke twee weken. De behandeling van de hamsters moet je elke 3 weken herhalen, zodat die altijd beschermd zijn. Als je deze behandeling een aantal keren achter elkaar herhaald hebt (minimaal 2 a 3 maanden) en de hamsters al die tijd vrij zijn van bloedmijten, kun je de frequentie afbouwen en uiteindelijk stoppen. Blijf wel altijd goed in de gaten houden of je geen mijten ziet: soms kunnen er vele maanden later nog weer eitjes uitkomen. Het kan dus aan te raden zijn om ook nadat je gestopt bent met de actieve behandeling, nog eens in de 2 weken de omgeving met de spray te behandelen.

Een alternatieve methode, die vooral bij een lichte besmetting kan werken, is het gebruik van roofmijten. Dit zijn mijten die niet schadelijk zijn voor mens en dier, en als voedsel enkel en alleen bloedmijten hebben. Roofmijten kun je dus inzetten om de bloedmijten te bestrijden, en wanneer er geen bloedmijten meer zijn, zullen ook de roofmijten uitsterven. Je kunt de “chemische” methode en die met de roofmijten niet combineren, omdat de roofmijten ook doodgaan aan de middelen die je gebruikt om de bloedmijten te bestrijden. Bij zwaardere besmettingen werkt de roofmijt-methode helaas vaak onvoldoende, en heb je echt de chemische middelen nodig.
Groetjes van Mona
En van syrtje Taran, rusje Amberle en robo'tje Dot ♥

KokozElmo

Bericht door KokozElmo » 17 jul 2019, 11:49

Bedankt voor u uitgebreide uitleg!

Plaats reactie