Band opbouwen met goudhamster

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: I

Plaats reactie
Dwergje
Hamsters: Filo
Leeftijd: 21

Band opbouwen met goudhamster

Bericht door Dwergje » 05 aug 2019, 22:46

Hoi!

Sinds juni heb ik een goudhamster genaamd Filo. Hij is een actief, nieuwsgierig mannetje, maar erg dapper is hij niet.
De eerste periode had ik hem in een kooi. Die was groot genoeg, maar hij bleef toch steeds aan de tralies knagen, dus sinds vandaag woont Filo in een aquarium.

De kooi had deurtjes aan de zijkanten. Daar kon Filo zelf een stukje naar buiten klimmen om op mijn hand/been te zitten en een meelwormpje te halen. Dat ging vrij twijfelachtig, maar hij deed het wel. Binnen de kooi klom hij niet op mijn hand als ik die neerlegde (snuffelen deed hij wel), en hem oppakken gaat al helemaal niet.

Nu hij in het aquarium woont kan ik Filo alleen nog maar van boven benaderen. Dat is natuurlijk al helemaal eng voor hem. Meelwormpjes wil hij nog steeds wel van me aanpakken, maar voor de rest heb ik geen idee hoe ik een band met hem moet opbouwen. Ik wil niet over Filo's grenzen heen gaan, ik vind het al leuk genoeg om naar hem te kijken, maar het lijkt me wel leuk om hem ook af en toe buiten het aquarium vast te kunnen houden. Ook voor hem lijkt het me prettig als hij niet meer zo angstig is.

Hebben jullie tips voor hoe ik een band met hem kan opbouwen?

PS: Ik weet dat je met je hamster in een badkuip/rennetje kan spelen! Maar een badkuip heb ik niet. Een rennetje wil ik over een tijdje misschien regelen, maar dan is het alsnog de vraag hoe ik Filo uit het aquarium in het rennetje krijg, haha!

Gabriëlle
Leeftijd: 36

Re: Band opbouwen met goudhamster

Bericht door Gabriëlle » 06 aug 2019, 01:47

Handen wassen voor het hanteren leuke ruime ren maken en de hamster opscheppen met een bekertje of potje, de hamster in de ren zetten voor ongeveer een kwartiertje, ondertussen wat lekkers in de kooi, en weer terug naar de kooi door middel van het bekertje. Dat elke dag 1 of 2 keer herhalen. Lekkers en nieuw voer liefst alleen tijdens deze momenten geven en je handen wassen na het aanraken van het voer. Je hamster leert op deze manier dat mensen en hun handen ook leuke dingen kunnen brengen en verbind je handen niet met =eetbaar.
Als je hamster al bij het deurtje staat te wachten en vanzelf het bakje in loopt, kun je langzaam overstappen met deze op je hand te laten stappen.

En met een ren bedoel ik niet zo een tralieding, dat houd echt geen enkele syr binnen en is zo goed als nutteloos.

Aniek19
Hamsters: Kimi

Bericht door Aniek19 » 11 aug 2019, 22:54

Hoi! Ik heb hetzelfde probleem met mijn Goudhamster! Ik heb Kimi nu 4 weken en hij is nog totaal niet te hanteren. Ook ik heb een kooi waarbij ik hem alleen maar van boven kan benaderen. Hij komt ondertussen wel actief naar mij toe, en neemt ook brokjes aan door de tralies en zelfs vanuit mijn hand in de kooi, maar als ik probeer hem op mijn hand te laten klimmen d.m.v. een brokje op mijn hand te leggen bijt hij in mijn vingers (zelfs nadat ik mijn handen grondig heb gewassen). Ik wil hem graag handtam maken zodat hij ook meer buiten de kooi kan rennen. Hebben jullie nog tips?

Kopjes klimt hij trouwens niet in, ook al zit er een brokje/snoepje onderin

hamsterpowerrr
Hamsters: Pinda & Penotti jr. & Pepper
Leeftijd: 17

Bericht door hamsterpowerrr » 15 aug 2019, 10:24

Hoii Aniek19, ik heb zelf ook een hamster die me af en toe bijt. Eerder ook al een tijdje gehad die dan op me af kwam rennen en me beet. Maar ik bleef gewoon elke keer terug komen, een beetje aan het zaagsel zitten en als hij dan op me af kwam rennen, gaf ik hem een zonnebloempit. Niet op m'n platte hand maar gewoon tussen m'n vingers recht voor z'n neus. En voordat hij me dan kon bijten kreeg hij er nog een. Ik heb dat telkens gedaan en na een paar dagen kwam hij naar me toe, snuffelde m'n hele hand onder op zoek naar wat lekkers. Hij heeft me daarna niet meer gebeten.
Ik heb geen idee of dit nou de perfecte manier is om bijten te stoppen, maar bij deze hamster was het een succes.
Hij liep daarna gewoon op m'n hand.

Plaats reactie