Hamster bijt

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: I

Plaats reactie
Paulienxoxoxo

Hamster bijt

Bericht door Paulienxoxoxo » 13 aug 2019, 22:25

Hallo,
ik heb gisteren twee nieuwe hamsters gekocht en eentje ervan bijt. Hij bijt op normale momenten zelfs zonder bedreiging. Als ik bijvoorbeeld het eten wilt verversen komt hij speciaal naar mijn hand uit het huisje gelopen om in mijn vinger te “bijten”. Hij bijt wel niet door en ik heb er ook geen pijn van maar het is altijd even schrikken. Doet hij het uit nieuwsgierigheid? Want mij lijkt het dat als een hamster zich bedreigt voelt hij dan wel door bijt en je er effectief pijn van hebt. Ik durf mijn handen niet goed meer ik de kooi steken want ik weet niet wat zijn bedoeling is en of hij misschien wel een keer zal doorbijten. Of moet ik heb gewoon laten doen als ik er geen last van heb? (Handen zijn altijd gewassen en ruiken niet naar eten.)

Paulienxoxoxo

Re: Hamster bijt

Bericht door Paulienxoxoxo » 13 aug 2019, 22:30

Hij snuffelt eerst en dan bijt hij maar hij bijt niet door en krijst ook niet als mijn hand dichtbij kom, hij is juist nieuwsgierig maar het zou fijn zijn als het bijten stopt want het kan voor nare situaties zorgen als iemand even ik de kooi moet zijn die niet weet dat hij bijt. Misschien is hij gewoon nieuwsgierig want hij is ook nieuw maar toch... is er iets dat je kan doen tegen bijten?

xAnnick
Hamsters: Penelope <3
Leeftijd: 22

Bericht door xAnnick » 15 aug 2019, 14:40

Hoii

Het kan ook frustratie zijn en of territoriaal gedrag. Wanneer de huisvesting geoptimaliseerd is en hij bijt dan nog steeds, zou je andere dingen kunnen proberen, maar een hamstervriendelijk verblijf maken lijkt me een goede eerste stap.
Rusje: Penelope <3

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017
♥ Phoebe ♥ Rust zacht, meisje. 03-07-2017 -- 03-04-2019

Paulienxoxoxo

Bericht door Paulienxoxoxo » 15 aug 2019, 23:23

xAnnick schreef:
15 aug 2019, 14:40
Hoii

Het kan ook frustratie zijn en of territoriaal gedrag. Wanneer de huisvesting geoptimaliseerd is en hij bijt dan nog steeds, zou je andere dingen kunnen proberen, maar een hamstervriendelijk verblijf maken lijkt me een goede eerste stap.

De huisvesting is zeker groot genoeg, maar ik denk dat hij misschien niet al te fijne ervaringen in de dierenwinkel had met handen. Zij gaan namelijk niet zo rustig om met de hamsters en verplaatsten ze van bak naar bak. Ik denk ook dat hij even moest wennen omdat hij nieuw was, hij bijt niet door dus misschien wilt hij gewoon nog even wennen en op zichzelf zijn. Ik raakte hem niet aan maar ik denk niet dat hij graag handen in de kooi heeft in het algemeen. Ik ga hem de volgende paar dagen/weken met rust laten en dan alles rustig opbouwen.

xAnnick

Bericht door xAnnick » 16 aug 2019, 16:15

Hoe groot is de kooi dan en hoe is deze ingericht? Hoe groot is het looprad en werkt dit goed?

Paulienxoxoxo

Bericht door Paulienxoxoxo » 16 aug 2019, 20:47

xAnnick schreef:
16 aug 2019, 16:15
Hoe groot is de kooi dan en hoe is deze ingericht? Hoe groot is het looprad en werkt dit goed?
Grootste kooi die ze hadden. Zeker 80x50 of groter. Ingericht met buizen, looprad dat goed werkt, meerdere huisjes en graafgelegenheid. Zandbakje, laddertjes en tralies om te klimmen.

Paulienxoxoxo

Bericht door Paulienxoxoxo » 16 aug 2019, 22:10

xAnnick schreef:
16 aug 2019, 16:15
Nog even een toevoeging, ik heb op internet gelezen dat jonge Russische dwerghamsters knabbelen aan je hand omdat ze niet weten dat het niet mag en het echte knagers zijn. Het artikel zei ook dat ze dit doen om de omgeving te leren kennen. Het zijn allebei nog jonge rusjes die nieuw zijn dus ik denk dat dit misschien wel de oorzaak kan zijn

xAnnick

Bericht door xAnnick » 16 aug 2019, 23:05

Fijn dat de kooi en het looprad goed zijn :D

Ik moet eerlijk zeggen: ik heb nu 4 hamsters gehad en daarvan hebben er 3 (in het begin, 1 daarna ook nog) gebeten/geknabbeld. Als het heel zachtjes proeven is, zoals je beschrijft bij jonge hamsters, kun je proberen zachtjes te blazen, om te zeggen "Hee, dit is niet eetbaar en het mag niet".

melson

Bericht door melson » 17 aug 2019, 00:58

ik ben wel benieuwd naar een foto van je kooi :-)
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
------------------------------------------------

Paulienxoxoxo

Bericht door Paulienxoxoxo » 17 aug 2019, 13:02

melson schreef:
17 aug 2019, 00:58
ik ben wel benieuwd naar een foto van je kooi :-)
Grootste die je kon krijgen in de winkel, heb opgemeten en is 80x50, naar mijn mening is het goed ingericht en heeft ze genoeg speeltjes maar als je hier anders over denkt mag je het altijd laten weten.

Afbeelding

xAnnick

Bericht door xAnnick » 17 aug 2019, 17:49

Hoii

Ik denk dat je hamstertje een groot plezier kunt doen met enkele aanpassingen :D

Het eerste is het ophogen van de bodembedekking, zodat je hamstertje goed kan graven. Dit kan gewoon goed aangedrukt zaagsel zijn.
Daarnaast zou ik de steile tralieladder vervangen door iets anders, hier loopt je hamstertje het gevaar om met zijn pootjes vast te komen zitten of naar beneden te vallen.
Dat oranje spul in de sputnik, zijn dat hamsterwatten? Die kunnen heel gevaarlijk zijn, aangezien ze niet scheuren en niet verteren als de hamster ze binnenkrijgt, dus bestaat de kans op stikken. Heel simpel kun je daarvoor wc-papier (ongeparfumeerd) gebruiken.

En wellicht kun je ook nog iets van een kurktunnel of een leuke tak scoren? Daar heeft je hamstertje meer aan dan plastic tunnels of steile ladders.

Wat je ook nog kunt doen, is het voer strooien in het hok in plaats van in een bakje, dan kan je hamster doen waar hij zijn naam een eer aan doet, namelijk verzamelen en hamsteren :lol:

Succes!

Paulienxoxoxo

Re: Hamster bijten

Bericht door Paulienxoxoxo » 17 aug 2019, 20:43

xAnnick schreef:
17 aug 2019, 17:49
Hoii

Ik denk dat je hamstertje een groot plezier kunt doen met enkele aanpassingen :D

Het eerste is het ophogen van de bodembedekking, zodat je hamstertje goed kan graven. Dit kan gewoon goed aangedrukt zaagsel zijn.
Daarnaast zou ik de steile tralieladder vervangen door iets anders, hier loopt je hamstertje het gevaar om met zijn pootjes vast te komen zitten of naar beneden te vallen.
Dat oranje spul in de sputnik, zijn dat hamsterwatten? Die kunnen heel gevaarlijk zijn, aangezien ze niet scheuren en niet verteren als de hamster ze binnenkrijgt, dus bestaat de kans op stikken. Heel simpel kun je daarvoor wc-papier (ongeparfumeerd) gebruiken.

En wellicht kun je ook nog iets van een kurktunnel of een leuke tak scoren? Daar heeft je hamstertje meer aan dan plastic tunnels of steile ladders.

Wat je ook nog kunt doen, is het voer strooien in het hok in plaats van in een bakje, dan kan je hamster doen waar hij zijn naam een eer aan doet, namelijk verzamelen en hamsteren :lol:

Succes!
Beste,
Dankjewel voor de tips! Ik heb de laatste paar dagen al over €200 uitgegeven aan hamsterspullen en zal wel moeten wachten tot mijn volgende loon word gestort :D ik snap je tips! Ik wist niet dat hamsterwol gevaarlijk kon zijn want ja, tenslotte word het in de winkel wel verkocht voor hamsters, spijtig dat ze mensen hier niet genoeg over inlichten... De tralieladder gebruikt hij toch niet want hij gaat via de tralies van de kooi in het bakje dus ik zal deze er gewoon uithalen. Hij heeft ook kartonnen buizen maar die kan je op de foto niet goed zien. Het eten vind in persoonlijk makkelijker omdat mijn ouders gescheiden zijn en ik er niet elke dag ben om eten rond te strooien, maar verstop wel altijd groeten, fruit en snoepjes! De bodembedekking was op en moest hier nog voor naar de winkel :-) Ik haal de ladder er uit en vervang de wol met wc-papier, ook zal ik de bodembedekking dikker maken. Als mijn loon gestort word zal ik extra speelgoed kopen voor afwisseling. Dankjewel nogmaals voor de tips en je hebt mij en mijn hamsters al goed verder geholpen.

xAnnick

Bericht door xAnnick » 17 aug 2019, 21:12

Super dat je er iets mee gaat doen. Haha ja, ook voor zulke kleine diertjes kan de prijs flink oplopen, daar maak ik me ook regelmatig schuldig aan :lol: Maar het is voor het welzijn van mijn diertje, denk ik dan maar.

Ja, die hamsterwol is één van de ongeschikte producten die nog altijd verkocht worden en waarvan de gevaren niet duidelijk genoeg gecommuniceerd worden, dat is inderdaad heel jammer. Gelukkig is wc-papier een goedkopere oplossing.

Nogmaals succes en ik ben benieuwd naar het eindresultaat :D

Paulienxoxoxo

Re: Hamster bijten

Bericht door Paulienxoxoxo » 17 aug 2019, 22:25

xAnnick schreef:
17 aug 2019, 21:12
Super dat je er iets mee gaat doen. Haha ja, ook voor zulke kleine diertjes kan de prijs flink oplopen, daar maak ik me ook regelmatig schuldig aan :lol: Maar het is voor het welzijn van mijn diertje, denk ik dan maar.

Ja, die hamsterwol is één van de ongeschikte producten die nog altijd verkocht worden en waarvan de gevaren niet duidelijk genoeg gecommuniceerd worden, dat is inderdaad heel jammer. Gelukkig is wc-papier een goedkopere oplossing.

Nogmaals succes en ik ben benieuwd naar het eindresultaat :D
Naar mijn mening verkopen ze wel meerdere ongeschikte producten zoals veel te kleine kooien, ik zie soms kooien van 30x20, het is bijna dierenmishandeling, en kinderen weten vaak niet dat hamsters een groter kooi nodig hebben... achja, dat probleem heeft mijn hamster niet :D als de kooi helemaal in orde is zal ik nog wel eens een fotootje plaatsen! Alvast bedankt voor alle hulp.

Plaats reactie