Waarom bijt mijn hamstertje?

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: I

Plaats reactie
Isabelicious
Hamsters: Murphy
Leeftijd: 23

Waarom bijt mijn hamstertje?

Bericht door Isabelicious » 14 aug 2019, 18:30

Hi allemaal!

Ik heb sinds een maand een nieuw hamstertje (9 weken oud).
Echt een toppertje, maar één probleem: ze bijt.. en flink hard ook.
Heeft iemand tips voor me?
Ze zit in een aquarium van 1,60 meter en veel speeltjes en verstopplekken.
Van nature is ze heel angstig en schrikt ze van alles (ook van zichzelf haha).
Ik heb haar gekocht bij een hobbyfokker, toen had ze dat gedrag nog niet.
Dit is er nu wel een beetje uit, maar je merkt het soms nog wel.

Het ding is dus dat ze me bijt, vrijwel iedere keer als ze er de kans voor krijgt (dagelijks dus) en ook gelijk tot bloedens toe.
Ze lijkt niet bang voor me, want ze komt wel heel nieuwsgierig op me af als mijn hand in de kooi ligt.
Ook loopt ze wel bijvoorbeeld mijn arm op als ik die in het hok leg en kruipt ze naar mijn nek,
maar zodra ze van m'n arm mijn hand op loopt.. bijt ze.
Van mijn hand eten doet ze zonder aarzeling en uit mijn hand pakken ook, maar wel dus grote kans dat ze bijt.
De plek waar ze bijt is overal op m'n hand waar ze grip kan krijgen, dus ik denk niet dat ze m'n hele hand als mega meelworm ziet.
Ze bijt ook buiten het aquarium, dus het lijkt me niet dat het met territorium te maken heeft?
Oh, en ik was m'n handen altijd (zonder zeep, of met als ik net heb gekookt, maar wel neutrale zeep).
Ik zou het niet erg vinden als ze een kijkhamstertje wordt, maar wil er wel alles aan gedaan hebben om een band op te bouwen.

Hopelijk is dit genoeg info! haha

xAnnick
Hamsters: Penelope <3
Leeftijd: 22

Re: Waarom bijt mijn hamstertje?

Bericht door xAnnick » 15 aug 2019, 14:38

Hoii

Wat vervelend dat je hamstertje bijt. Het verblijf klinkt heel goed, maar zou je toch een foto kunnen plaatsen? Wie weet kan daar toch nog wat aan veranderd worden in positieve zin.

Waarom ze precies bijt is lastig te zeggen, maar wellicht dat je met handschoenen kunt werken voorlopig? En niet meer uit de hand voeren. Dus bijvoorbeeld oppakken en ergens neerzetten (in een ren, op bed, in bad, badkamer, etc.) in een veilige ruimte waar dan iets lekkers ligt.

Groetjes
Rusje: Penelope <3

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017
♥ Phoebe ♥ Rust zacht, meisje. 03-07-2017 -- 03-04-2019

Isabelicious

Bericht door Isabelicious » 15 aug 2019, 21:37

xAnnick schreef:
15 aug 2019, 14:38
Hoii

Wat vervelend dat je hamstertje bijt. Het verblijf klinkt heel goed, maar zou je toch een foto kunnen plaatsen? Wie weet kan daar toch nog wat aan veranderd worden in positieve zin.

Waarom ze precies bijt is lastig te zeggen, maar wellicht dat je met handschoenen kunt werken voorlopig? En niet meer uit de hand voeren. Dus bijvoorbeeld oppakken en ergens neerzetten (in een ren, op bed, in bad, badkamer, etc.) in een veilige ruimte waar dan iets lekkers ligt.

Groetjes

Hi, bedankt voor je reactie, ik ga beide tips gelijk toepassen:)
Als het goed is zitten hieronder de linkjes voor foto's van het hok.
Ze zijn wel verouderd, er liggen nu wat meer losse knaagspeeltjes en onder het bruggetje zit nog een schuilplek.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

xAnnick
Hamsters: Penelope <3
Leeftijd: 22

Bericht door xAnnick » 15 aug 2019, 22:36

Bedankt voor de foto's!

Ik denk dat er zeker nog potentie inzit wat bodembedekking betreft. Ik zou proberen om in het hele verblijf zo'n laag te doen als er helemaal links inzit, zeker een centimeter of 15. Zo'n klein stukje heeft een hamster helaas niet veel aan om tunnels te graven, en dat is nou precies wat ze graag doen. Gangenstelsels graven is niet alleen natuurlijk gedrag, maar biedt ook meteen een veilige extra schuilmogelijkheid en extra bezigheid.
Dus dat is het eerste wat ik zo proberen. Stevig aangedrukt zaagsel, eventueel gemengd met laagjes hooi biedt een stevige ondergrond om te graven. Tunnels (deels) ingraven (wel verzakkingen voorkomen) kan een mooi beginnetje bieden.

Zo ziet mijn aqua er bijvoorbeeld uit:
Afbeelding

Afbeelding

Zoals je ziet is er maar een klein deel "open" aan de bovenkant.
Succes!
Rusje: Penelope <3

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017
♥ Phoebe ♥ Rust zacht, meisje. 03-07-2017 -- 03-04-2019

Isabelicious

Bericht door Isabelicious » 16 aug 2019, 08:45

xAnnick schreef:
15 aug 2019, 22:36
Bedankt voor de foto's!

Ik denk dat er zeker nog potentie inzit wat bodembedekking betreft. Ik zou proberen om in het hele verblijf zo'n laag te doen als er helemaal links inzit, zeker een centimeter of 15. Zo'n klein stukje heeft een hamster helaas niet veel aan om tunnels te graven, en dat is nou precies wat ze graag doen. Gangenstelsels graven is niet alleen natuurlijk gedrag, maar biedt ook meteen een veilige extra schuilmogelijkheid en extra bezigheid.
Dus dat is het eerste wat ik zo proberen. Stevig aangedrukt zaagsel, eventueel gemengd met laagjes hooi biedt een stevige ondergrond om te graven. Tunnels (deels) ingraven (wel verzakkingen voorkomen) kan een mooi beginnetje bieden.

Zo ziet mijn aqua er bijvoorbeeld uit:
Afbeelding

Afbeelding

Zoals je ziet is er maar een klein deel "open" aan de bovenkant.
Succes!
[bbvideo][/bbvideo]

Bedankt voor de tip! Ik ga het hok zsm aanpassen:)

Pampiedammie
Hamsters: Spookje, Pareltje, etc.

Bericht door Pampiedammie » 12 sep 2019, 17:41

Super mooie inrichting. Ik ga dit ook als inspiratie gebruiken. Mijn hok komt wel in de buurt daarvan maar ik vind dat brede zandbadje wel echt super!. En super mooi gebouwd die houten rand enz. Mijn vrouwtjes hamster is wat meer bijterig in haar kooi. Daarbuiten minder, maar ze is heel territoriaal, terwijl het mannetje die ik heb, bijt helemaal niet. Die bijt niet in zijn kooi en daarbuiten ook niet. Die kan ik makkelijk oppakken met de hand. Dat had in dit geval niks met de kooi te maken want ze hebben hetzelfde. Spookje is aangevallen geweest toen ze jong was in de dierenwinkel waar ze vandaan kwam. Mannetje had dat niet. Het is inderdaad niet altijd duidelijk waarom een hammie bijt.

Plaats reactie