Welke hamster soort past het best bij mij?

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: I

Plaats reactie
Melissa312
Hamsters: Bumper

Welke hamster soort past het best bij mij?

Bericht door Melissa312 » 14 aug 2019, 20:39

Hallo!

Ik heb op dit moment een syr en ik ben aan het kijken voor een nieuwe hamster. Ik ben nu alleen aan het kijken of een dwergje niet ook leuk is voor mij.
Ik wil graag een hamstertje waar ik mee kan knuffelen en eentje die niet al te laat pas wakker wordt (aangezien ik mijn syr nu soms niet zie, omdat hij nog lekker ligt te slapen als ik naar bed ga).
Dit is mijn eerste syr (en ook mijn eerste hamster), vandaar ook dit bericht hier. Mijn syr is wel tam maar niet heel erg knuffelig en staat ook niet te vragen om uit het hok gehaald te worden.
Ook lijkt het me leuk als er meerdere hamsters samen zouden kunnen zitten in 1 hok, maar dit is geen must.
Dus mijn vraag aan jullie is: welke hamster soort zouden jullie mij aanraden? En wat is het grootste verschil tussen de syr en de (verschillende soorten) dwergjes? En is er een groot verschil in de verzorging tussen de syr en dwergjes?

Ik hoor graag of jullie me kunnen helpen en tips hebben :D

hamsterpowerrr
Hamsters: Pinda & Penotti jr. & Pepper

Re: Welke hamster soort past het best bij mij?

Bericht door hamsterpowerrr » 15 aug 2019, 10:41

Hallo Melissa312,

Russische dwerghamsters staan er om bekend dat ze heel lief zijn. Maar ze zullen niet op je schoot blijven zitten. Mijn rusjes waren overdag niet heel vaak wakker (het waren mannetjes). Nu heb ik 4 Campbelli dwerghamsters vrouwtjes. Zij zijn erg actief, vooral s nachts maar ook overdag. Natuurlijk niet de hele dag.
Ook deze blijven niet op je schoot zitten.
Campbellis kunnen dus wel samen, ook al verschillen de meningen erover. Ik denk dat het gewoon afhangt van de karakters van je hamsters. Die van mij hebben af en toe ruzie, maar nog nooit is er een gewond geraakt. Ik heb ze natuurlijk wel van een hobby fokker.
Het verschil tussen rusjes en campbellis qua karakter is dat campbellis vaak iets meer bijterig zijn (1 van mijn hamsters is bijterig). Campbellis kun je samen houden, mits ze bij elkaar hebben gezeten vanaf jonger dan 4 weken. Rusjes staan erom bekend dat ze liever zijn en bijten over het algemeen minder snel.

Groetjess

Van Roborovskis en Syren heb ik geen verstand.

xAnnick
Hamsters: Penelope <3
Leeftijd: 22

Re: Welke hamster soort past het best bij mij?

Bericht door xAnnick » 15 aug 2019, 14:30

Hoii

Russische dwerghamsters zijn ontzettend leuke diertjes en daarnaast ook nog eens heel schattig. Tot op zeker hoogte kunnen ze heel tam worden, maar echte knuffeldieren zijn het niet, daar zijn ze te nieuwsgierig en ondernemend voor.
Ze zijn dus superleuk, maar niet echt als knuffeldier. Wel zijn ze regelmatig overdag of eerder in de avond wakker, dus in die zin heb je er iets meer aan.

Campbellies en roborovski's zouden samen kunnen met soortgenoten, maar het kan altijd fout gaan, vandaar dat je altijd meerdere kooien achter de hand moet hebben om in geval van nood te kunnen scheiden en ze in het ergste geval voor altijd apart te huisvesten. Dit is de reden waarom ik niet voor campbellies heb gekozen toen ik er de mogelijkheid voor had: dat continu in de gaten houden en opletten zag ik niet zo zitten.

Qua huisvesting hebben dwergen net zoveel ruimte nodig als een syr (minimaal 80x50, beter nog 100x50), dwergen kunnen enkel wel met wat kleinere spullen doen, maar qua inrichting is het wel ongeveer gelijk. Ook qua verzorging zijn er vrijwel geen verschillen, enkel dat je met dwergen op moet passen met suiker.

Groetjes
Rusje: Penelope <3

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017
♥ Phoebe ♥ Rust zacht, meisje. 03-07-2017 -- 03-04-2019

Plaats reactie