Hamster Slaapt veel en is weinig actief

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: I

Plaats reactie
Knabbel2412
Hamsters: Knabbel

Hamster Slaapt veel en is weinig actief

Bericht door Knabbel2412 » 26 sep 2019, 22:38

Hoi Allemaal, ik heb een hamstertje van 5 maanden en 2 weken. Lieve Knabbel moest heel veel jeuken, had daar speciaal een hoekje in zijn kooi vrijgemaakt om te kunnen jeuken, doet hij nu nog steeds zon kaal plekje maken, is dat normaal?

In ieder geval is hij bij de dierenarts geweest (28-08-19), hij heeft daar een pipetje tegen mijt gekregen. Hij is toen 2x van een hoge behandeltafel gevallen. Niks geks op het eerste gezicht. 3 uur na bezoek een heel rood en opgezwollen achterkantje/balletjes. Dit is na een aantal dagen weggetrokken gelukkig, maar ik ben nu zo bang dat hij er iets aan overgehouden heeft, omdat hij de laatste tijd heel veel slaapt. Af en toe komt hij eventjes op zo rond 21:00 en dan is hij weer even weg en komt vervolgens rond 22:15 weer en is dan weer weg. We gaan dan rond 23:30 naar bed en zien en horen hem daarna dan helemaal niet meer (normaal was hij op zo rond 21:00-21:30 en later, rende als een gek in zijn radje). Het voelt gewoon ergens niet goed (hij was veel actiever), zou het nog met die val te maken hebben of is er iets anders? Ik las iets over wintertijd en kou, slapen ze vanwege die reden langer?

xDenies
Leeftijd: 26

Re: Hamster Slaapt veel en is weinig actief

Bericht door xDenies » 29 sep 2019, 10:28

Ik schrik toch altijd wel heel erg als ik lees hoe Dierenartsen met hamsters over weg gaan. Ik hoor dat ze door behandelkamers vliegen (uit schrik reactie omdat ze 'happen') en nu dit van de behandeltafel afgevallen … dat kan behoorlijk wat doen inwendig :o

In principe wordt het in ons huis niet kouder omdat het winter wordt. Wij zetten namelijk zowel de kachel aan als lampen en creëren zo een nep-zomer. Een hamster reageert er alleen op als hij in een kamer staat die donkerder is dan normaal (want het wordt ook eerder donker). Maar een dwerghamster gaat niet in een winterslaap maar kan in torpor gaan. Echter denkt ik in dit geval van niet.

Controleer even of je hamstertje goed blijft eten en drinken. En probeer hem iedere dag even te controleren; hoe die er uit ziet, of je ergens bloed constateert bijvoorbeeld. En wellicht zijn plasplekjes (als je die vind) in de gaten houden op de kleur. Als je het niet vertrouwd zou ik er mee terug gaan naar de dierenarts. Maar dan wel één die met hamsters om kan gaan.

Het pipetje kan wel iets invloed hebben, maar niet nog een maand later ...
Hamstery Pure Colour
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScaping.Info
Facebookgroep Hamsterscaping

Sylvia.

Re: Hamster Slaapt veel en is weinig actief

Bericht door Sylvia. » 29 sep 2019, 11:38

Ach, wat vreselijk dat jij en je hamstertje zo'n slechte ervaring hebben opgedaan bij de dierenarts! Wat zei de dierenarts toen Knabbbel van de behandeltafel was gevallen? En hoe kan dat na de eerste keer vallen, nog een keer gebeuren??? Heeft hij Knabbel daarna wel even goed nagekeken? Heb je daarna nog laten weten dat Knabbel een hele rode achterkant/balletje had? Wat heeft hij daarvan gezegd? Ik zou als ik jou was sowieso contact opnemen met de dierenarts dat je hamstertje zich na 2x van de behandeltafel te zijn gevallen nog steeds niet goed voelt.
Als je wilt kun je een klacht indienen. Op deze site kun je het formulier vinden wat je kunt invullen. Of je kunt bellen.
https://www.veterinairtuchtcollege.nl/

Van wintertijd en kouder zijn en daardoor langer slapen kan nog geen sprake zijn. Ik ben bang dat Knabbel van de val toch iets over heeft gehouden. Het kan zijn dat hij 'slechts' een hersenschudding heeft. Dat heeft tijd nodig om te genezen.
Ik zou hem verder even voorzichtig bekijken en beoordelen. Laat hem even op de grond lopen. Kan hij goed bewegen? Ziet het er niet vreemd uit? Maak er anders even een filmpje van en plaats het hier.
Staan zijn oogjes mooi open, staan zijn oortjes mooi omhoog, ziet zijn neusje er schoon uit, ziet zijn onderkant er schoon uit (geen plas, diarree of aangekoekte poepjes, geen bloed), kijk even alle pootjes na of ze er mooi en goed uitzien.

Als je niets raars ziet, zal het hopelijk goed komen. Ik zou een volgende keer wel naar een dierenarts gaan die meer liefde en verstand heeft voor hamsters. Als je de omgeving zegt waar je woont, kunnen we je wellicht iemand aanraden. Heel veel beterschap voor Knabbel! En laat nog even weten hoe het gaat!
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

Plaats reactie