Hamster likt transportbox af

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: I

Plaats reactie
BrabantHamster
Hamsters: Paddy, Polly

Hamster likt transportbox af

Bericht door BrabantHamster » 10 jan 2020, 13:31

Beste allemaal,

Tot nu toe werden alle hamsters van mij na een paar minuutjes in de transportbox weer vrij rustig, maar deze nu begint binnen enkele seconden de deksel te likken. Hij houd het minutenlang vol, en begint ook iedere keer op nieuw als er iets gebeurd (auto begint te rijden, hard geluid, box word ergens neergezet,...)
Omdat hij ook de gaten in de deksel aflikt, ben ik bang dat er toch ergens een scherp randje aan zit en hij gewond raakt. Ik denk dat ie écht een hekel aan zijn transportbox (Ferplast) heeft. Of zou iets anders de oorzaak moeten zijn? Wel rar (voor mij) dat die hamster die anders de coolste en meest zen-achtige hamster is zo van streek raakt in zijn box.
Heeft iemand een tip voor mij om Paddy dit afteleren of kent iemand een ander merk transportboxen waar dit risico niet bestaat?

xAnnick
Hamsters: Sir Camelot <3
Leeftijd: 23

Re: Hamster likt transportbox af

Bericht door xAnnick » 10 jan 2020, 14:00

Hoii

Hoe groot is de transportbox en wat staat erin? Ik heb nog nooit een hamster gehad die dit deed en alle vier hebben ze minimaal 6 uur aan een stuk in de transportbox gezeten toen ik ze ophaalde, maar ze hebben stuk voor stuk lekker liggen tukken en kwamen af en toe eens kijken.
Hoe vaak zit je hamster in de box?
Syr: Sir Camelot <3

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04.10.13 - 04.11.15
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29.11.15 - 14.05.17
♥ Phoebe ♥ Rust zacht, meisje. 03.07.17 - 03.04.19
♥ Penelope ♥ Het is goed, mups. 27.11.18 - 05.08.20

BrabantHamster

Bericht door BrabantHamster » 10 jan 2020, 18:47

Her is een Ferplast box van zo'n 20x15cm.
Ik vul het blauwe gedeelte voor 50-70% met strooi uit zijn kooi en stukjes papier waaronder hij zich zou kunnen verstoppen. Ook krijgen mijn hamsters een stukje groente mee, meestal courgette of komkommer.
Als de transport meerdere uren gaat duren, krijgen ze 2 stukjes groente/fruit en nog iets lekkers zoals een stukje walnoot of enkele pompoenpitten.

In de +/- 6 maanden die ik hem heb, zat hij 6x in de transportbox, 2x voor rond 2u en voor 2 afspraken bij de DA (10 minutjes van mijn woning). Hij is geboren in het dierenasiel, ik heb hem vanaf 14 of 16 weken.

Afbeelding

Wolfje-lobita
Hamsters: Wolfje RIP
Leeftijd: 21

Bericht door Wolfje-lobita » 10 jan 2020, 21:03

Het klinkt als overspronggedrag. Dat is als een dier geconfronteerd wordt met twee gedrags-systemen die evenveel prioriteit hebben, het resultaat is dat er een ander, ongerelateerd gedrag ontstaat. Wat ik denk is dat hij door alle geuren en geluiden niet weet wat hij moet en dat het likken daar het resultaat van is. Dit is niet echt iets wat je op kan lossen, geef hem genoeg dingen met zijn geur en misschien een plekje waar hij extra in kan verstoppen.

xAnnick
Hamsters: Sir Camelot <3
Leeftijd: 23

Bericht door xAnnick » 10 jan 2020, 22:16

Bedankt voor de informatie.

De box oogt voor mij wat aan de kleine kant. Misschien dat een grotere box kan helpen, dan kun je daar eventueel ook een huisje of iets van een kokosnoot in zetten zodat hij zich daar in terug kan trekken. Daar hebben mijn hamsters altijd dankbaar gebruik van gemaakt.
Syr: Sir Camelot <3

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04.10.13 - 04.11.15
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29.11.15 - 14.05.17
♥ Phoebe ♥ Rust zacht, meisje. 03.07.17 - 03.04.19
♥ Penelope ♥ Het is goed, mups. 27.11.18 - 05.08.20

BrabantHamster

Bericht door BrabantHamster » 11 jan 2020, 22:19

Bedankt voor de suggesties. Ik ga het eens proberen met een iets grotere box en dan zet ik een van zijn favoriete schuilplekken erin - een kartonnen teedosje van de Jumbo 🙂

Plaats reactie