kitten en hamsters.. kennismaking??

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: I

Havik
Leeftijd: 51

kitten en hamsters.. kennismaking??

Bericht door Havik » 25 feb 2005, 13:02

Hoi allemaal,

Ik ben een flinke tijd hier niet wezen posten en een hele hoop zullen mij daarom vast niet kennen.
Voor degenen die mij nog wél kennen... ik heb mijn hamsters nog steeds..al is mijn man nog steeds gevaarlijk allergisch. Het zijn er nu 9

Nu hebben wij sinds een dag een Ragdoll kitten. Nee... ons hele gezin is NIET allergisch voor katten... is getest ;-)

Mijn toch wel vrij dringende vraag aan de hamsterfans mét katten is dan ook hoe laat ik mijn kitten goed kennis maken met de hamsters? Ik vind mijn 13 weken oude kitten nog zo klein om al in zijn neus gebeten te worden!
IK heb hem al laten ruiken aan 2 kooien en de Ragdoll staat er om bekend dat ie erg vriendelijk tegen andere dieren is... het is eigenlijk een kat met honde eigenschappen zoals vaak beschreven wordt!

Wie heeft er advies?
De hamsters staan op de grote overloop naar de slaapkamers... naast mijn pc....

Louise
Leeftijd: 53

Bericht door Louise » 25 feb 2005, 13:04

Hamster en kat laten kennismaken??? Hoezo? Gewoon niet doen! Uit elkaar houden, het zijn vijanden!

Louise

Yvonne W.
Leeftijd: 56

Bericht door Yvonne W. » 25 feb 2005, 13:05

Ik heb een kat en hamsters maar die komen absoluut niet bij elkaar in de buurt. Ten eerste worden de hamsters daar zeer onrustig van en ten tweede is een kat nooit te vertrouwen. Het blijft een jager.

Mila
Hamsters: Newton

Bericht door Mila » 25 feb 2005, 13:06

Heel simpel: ik zou ze géén kennis laten maken! :wink: Ik zelf heb de hamsters op een aparte kamer waar mijn 4 volwassen katten en straks 3/4 kittens niet kunnen komen. De Ragdoll kan dan wel bekend staan als vriendelijk tegen andere dieren, een kat heeft altijd nog wat jachtinstinct, en ik zou het niet aandurven om een kat bij een hamster te laten.

Ik denk eerder dat de kat de hamster bijt dan de hamster de kat. En ik weet dat onze Molly zo vriendelijk als wat is tegen alle dieren hier, maar toen Jaiden een poosje beneden stond begon ze direct te meppen tegen die kooi, ik zou het absoluut niet aandurven katten en hamsters samen te laten, maar dat is misschien mijn mening..

Havik

Bericht door Havik » 25 feb 2005, 13:11

Louise schreef:Hamster en kat laten kennismaken??? Hoezo? Gewoon niet doen! Uit elkaar houden, het zijn vijanden!

Louise

Hee loise lang niet gezien/gehoord! ;-)

natuuuuuurlijk weet ik dat ik ze niet life moet laten kennis maken!
hihihi... je schat mij toch wel wat hoger in hoop ik??? *LOL*

ik zal het nog even letterlijk opschrijven voor er nog meer misverstanden onstaan door het niet juist lezen hihi
Ik bedoel met kennismaken natuurlijk gewoon dat ik mijn kitten met een gerust hart door het huis kan laten lopen... zónder bang te zijn dat hij bij het besnuffelen van een hamsterkooi een hamster aan zijn neus heeft hangen. Mijn kat Spekkie was er al toen ik nog geen hamsters had, en die was volwassen... vind ik toch heel anders. Ik had het bv helemaal niet erg gevonden als een hamster hem in zijn neus beet. daar leert hij van!
Maar een kitten.... hij is nog zo klein! en Helga bv.... de zweedse hamster die ik kocht van een zweedse keurmeester, die is behoorlijk ikooiverdedigend..... zij houdt echt wel een poosje vast hoor.. al knagend! (heb haar trouwens omgedoopt in Heloise hihihi... vond ik iets beter bij haar passen, het betekend namelijk "beroemd vechtster" hihihi

Havik

Bericht door Havik » 25 feb 2005, 13:14

hahahahaha ben ik zo'n tijd weg geweest en een groot deel leest nog steeds onzorgvuldig merk ik!
Men denkt bij twijfel als een bericht eventueel meerdere uitleg kan geven... aan het erge
zonder het voordeel van de twijfel door eerst te vragen 'bedoel je dat je wilt kijken of je je hamsters en kat met lichaamscontact kan laten kennis maken'

Corien
Leeftijd: 28

Bericht door Corien » 25 feb 2005, 13:16

Nou... Ik denk eerder dat 't andersom is, dat de hamster een kat aan z'n neus heeft hangen ;) Mijn hamster bijt m'n hond niet, maar andersom wel als 'ie de kans zou krijgen. Gewoon aan de kooi laten snuffelen.

biawa

Bericht door biawa » 25 feb 2005, 13:19

Havik schreef:hahahahaha ben ik zo'n tijd weg geweest en een groot deel leest nog steeds onzorgvuldig merk ik!
Men denkt bij twijfel als een bericht eventueel meerdere uitleg kan geven... aan het erge
zonder het voordeel van de twijfel door eerst te vragen 'bedoel je dat je wilt kijken of je je hamsters en kat met lichaamscontact kan laten kennis maken'
Volgens mij bedoelen Louise, Yvonne een Mila dat je de kat ook beter niet bij de "gewoon" kooien kan laten. :wink:

Havik

Bericht door Havik » 25 feb 2005, 13:27

biawa schreef:
Havik schreef:hahahahaha ben ik zo'n tijd weg geweest en een groot deel leest nog steeds onzorgvuldig merk ik!
Volgens mij bedoelen Louise, Yvonne een Mila dat je de kat ook beter niet bij de "gewoon" kooien kan laten. :wink:
is mogelijk ja
ok vergeef me mij dan ook maar mijn wat overhaastte reactie hihihi

Tja... ik weet dat er een aantal katten zijn die zich niet kunnen beheersen en pogingen doen om in de kooi te hengelen.
Ook ken ik verhalen waar een kat bv de kooi naar beneden laat vallen om zo de buit er uit te halen. Die kat was al bekend met de smaak 'hamster' aangezien zijn baasje hem altijd zieke en oude hamsters "kado"deed (levend)
Maar ik heb dus 2 gewone huiskatten gehad die ook buiten kwamen en dus wel es thuis kwamen met een prooi, maar nooit hebben zij intresse getoond in de kooien die gewoon in de huiskamer stonden destijds. Ja... ze keken wel eens op als ze een gek geluid hoorden vanuit die kooien. Maar ik ha op mijn top 30 volwassen hamsters + aanhang en nooit heb ik er 1 lastig gevallen zien worden.. laat staan er 1 gemist ;-)

Eveline
Leeftijd: 42

Bericht door Eveline » 25 feb 2005, 14:03

Tja, je zou natuurlijk kunnen proberen je kat bij de hamsters in dezelfde ruimte te laten, en dan goed kijken hoe de kat reageert op de kooien, en hoe de hamsters reageren op de aanwezigheid van de kat.
Blijf erbij, let goed op, en zodra je bij de kat overmatige interesse ziet of bij de hamsters te grote stress, lijkt het experiment mij mislukt...
Verder ben ik geen kattenmens, dus lijkt het me beter je niet van verder advies te voorzien; ik heb alleen verstand van de hamstertjes ;)

Heb je pas mijn mailtje nog gehad Sandra?? Of ondertussen een ander mailadres??
Groetjes van Eveline

Alane

Bericht door Alane » 25 feb 2005, 14:44

Gewoon kennis laten maken... als je er bij bent en kattebeest leren dat alles leuker is dan die kooi met de hamster.
Wij hadden een ratje en kregen toen een kat... kattebeest is nooit gebeten door de rat en kattebeest heeft ook nooit een poging ondernomen om rat te 'pesten' En dat terwijl onze kat buiten wel op muizen jaagt, heeft hij tot 3 X toe onze hamster niets gedaan toen deze was ontsnapt en bij de laatste ontsnapping zelfs meerdere nachten zoek was.

Nu we hamsters hebben en een hamster in een bal door de kamer sjeest laat poeslief de hamster gewoon met rust.
Moet banger zijn dat de hond de bal een mep geeft :D

Als je ze geen kennis laat maken en het ebeurd een keer per ongeluk dat de kat de hamsters tegen komt is de kans veel groter dat er dan wat gebeurdt omdat een kat ook zeer nieuwsgierig is en vooral als er een speciale geur aan zit.

Hier in de woonkamer leven, slapen en spelen 2 honden, 1 kat, 1 papegaai en 3 hamsters... en de hamsters lopen alleen gevaar als ze in een bal zitten (ligt meer aan de bal dan aan de hamsters)
Zelfs onze jachthond laat de rest van de beestenbende met rust.
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

Yvonne W.
Leeftijd: 56

Bericht door Yvonne W. » 25 feb 2005, 16:06

ik zal het nog even letterlijk opschrijven voor er nog meer misverstanden onstaan door het niet juist lezen hihi
hahahahaha ben ik zo'n tijd weg geweest en een groot deel leest nog steeds onzorgvuldig merk ik!
Misschien volgende keer wat duidelijker zijn. Ik lees zorgvuldig hoor.
Persoonlijk blijf ik erbij dat je hamsters en katten gescheiden moet houden. Misschien dat je je kat kan leren de hamsters met rust te laten, de hamsters merken de kat toch op en worden daar onrustig van. Die zijn dat tenslotte niet gewend en ruiken gevaar.

Gizmogirl
Leeftijd: 34

Bericht door Gizmogirl » 25 feb 2005, 17:44

Mja, hier lopen, liggen... De katten ook gewoon op de dierenkamer hoor... Ze liggen vaak op het bed te slapen waar het gerbilarium opstaat... Ik zou gewoon kijken hoe je kat reageert op de hammies in hun kooi, en als ze dan geen jachtinstinct vertoont zou ik een van je grootste hammies op je handen nemen en met je handen de hamster afschermen, en de kat laten ruiken. De Ragdoll is trouwens zowat mijn favoriete kattenras ! :)
Groetjes van mij en de dieren

Esther
Leeftijd: 34

Bericht door Esther » 25 feb 2005, 18:34

Havik schreef: Ik bedoel met kennismaken natuurlijk gewoon dat ik mijn kitten met een gerust hart door het huis kan laten lopen... zónder bang te zijn dat hij bij het besnuffelen van een hamsterkooi een hamster aan zijn neus heeft hangen. Mijn kat Spekkie was er al toen ik nog geen hamsters had, en die was volwassen... vind ik toch heel anders. Ik had het bv helemaal niet erg gevonden als een hamster hem in zijn neus beet. daar leert hij van!
Maar een kitten.... hij is nog zo klein!
Jong geleerd is oud gedaan (in dit geval niet gedaan).
[size=75]Groetjes van Esther[/size]

Plumeau
Hamsters: rust zacht, mijn schatjes
Leeftijd: 43

Bericht door Plumeau » 25 feb 2005, 19:09

Katten en knagers zou ik nooit zonder toezicht samen laten! Voor een kat is een hamster gewoon een 'speeltje' dat langer doorgaat met bewegen dan eentje die de baas opwindt en die lekkerder ruikt. Kan je heerlijk naar meppen en op loeren...
Hamsterloos...
Een dier neem je niet voor even, maar voor een heel leven!

Gesloten