Wat te doen tegen de hitte en hamsters?

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: I

Mila
Hamsters: Newton

Wat te doen tegen de hitte en hamsters?

Bericht door Mila » 08 jun 2004, 14:30

Nu het zo heet is zijn mijn hamsters nog al een beetje van slag, en ze slapen heel onrustig, Luca is zelfs wakker. Ik heb mijn ventilator al aan en mijn raam wijd open, maar ik wil ook niet dat ze op de tocht staan. Wie heeft er nog tips tegen oververhitte hamstes?

Marjet
Leeftijd: 31

Bericht door Marjet » 08 jun 2004, 14:33

Je kunt een flesje koud water tegen de buitenkant van de kooi aanleggen en ze een stukje appel of komkommer geven..

Als ik jou was zou ik het flesje niet in de kooi leggen want dat is denk ik te koud. Als je iets in de kooi wil leggen zou ik een schaaltje neerleggen. Dat is ook lekker koud voor ze :)
[size=75]Even geen hamsters voor mij[/size]

Mila
Hamsters: Newton

Bericht door Mila » 08 jun 2004, 14:37

Dan zal ik dat zo even doen! Bedankt! :)

biawa

Bericht door biawa » 08 jun 2004, 15:05

Toen het vorig jaar zo warm was zette ik wel eens aardewerk schoteltjes een paar uurtjes in de koelkast en dan in de kooi. Je hamster kan dan zelf afkoeling zoeken als het nodig is. Een fles met bevroren water tegen de buitenkant van de kooi is trouwens ook wel handig. Het voordeel daarvan is dat je dan telkens 's nachts kan invriezen en dat het dan afdoende is voor de hele dag.

Ik zou trouwens rond deze tijd van de dag het raam nog niet open zetten, het is dan vaak buiten warmer dan binnen. Ik lucht 's ochtends en 's avonds en overdag blijft alles potdicht en donker (gordijnen dicht).

Ingmar

Bericht door Ingmar » 08 jun 2004, 15:06

Met deze vraag loop ik dus ook al de hele dag rond!
Als ik straks thuis kom hoop ik dat het niet al te heet is. Meestal valt het wel mee bij mij thuis maar met die hitte van vandaag vrees ik het ergste.....
Voor één kooi, die 's middags in de zon komt te staan, heb ik al een aantal dagen een enorm stuk karton gezet zodat hij constant in de schaduw staat, ook verschoon ik de laatste dagen 2x per dag de drinkflesjes maar verder weet ik het ook even niet.
Ik kan geen ramen open laten staan als ik niet thuis ben, maar zodra ik thuis kom gaan de ramen gelijk open. Ik heb wel zo'n staande ventilator maar ik weet niet of dat wel goed is om die de hele tijd bij de kooien te zetten i.v.m. tocht. En dat ding maakt ook wel wat lawaai.
Als het nou echt te gek wordt met de hitte dan moeten de kooien de badkamer maar in maar dan staan ze de hele tijd in het (schemer)donker, maar dat moet dan maar. Dat is nog altijd beter dan dat ze omkomen van de hitte...!!

Frida
Leeftijd: 36

Bericht door Frida » 08 jun 2004, 15:18

Noirtje heeft hier nergens last van. In mijn kamer is nu alles dicht, gordijnen en deur. s'avonds ga ik pas luchten. (en zelfs nu is het best warm)
(Net als Baiwa dus.) Ze staat nu even in de woonkamer (ben anders bang dat het te donker en te warm is) in een hoekje. De temp in de woonkamer is 24 graden, maar het is best koel hier in huis. (de woonkamer is altijd heel erg koel behalve in de winter natuurlijk)
Als het nodig is heb ik zo een kei (zo een witte grote steen) die ik uit de koelkast kan halen en in de kooi kan neerleggen. En inderdaad de fles tip.

Maar ze zit nog steeds in d'r huis met al het nestmateriaal, denk dat het wel goedkomt dus.
[b]G[/b]roeten [b]F[/b]rida

[i]De beste site ooit[/i]: [url=http://www.kijkenluister.net/enter/sites/tunes_kids/cartoontune_view.htm]Echt waar![/url]

Momootje

Bericht door Momootje » 08 jun 2004, 15:51

Momo heeft vandaag een andere slaapplaats opgezocht...ze slaapt nu in een klein huisje op het verdiepinkje van de mini-duna ipv het huisje eronder...het is er waarschijnlijk iets minder warm....want het huisje eronder had ze volgepropt met tissues....arme schat..hahaha!
Ze zat net een beetje te bewegen, en ik zat toevallig net een appel te eten...dus heb ik een stukje appel voor haar huisje gehouden. Ze stak met haar oogjes dicht haar kopje naar buiten en hapte zo de appel naar binnen. hihi!
Hopelijk wordt het niet te warm voor d'r.....
Groetjes van Karen en rusje Momo!

Sen09

Bericht door Sen09 » 08 jun 2004, 16:56

Ik heb de hele dag de rolluiken dichtzitten hier, zodat het lekker koel blijft op mijn kamer. Mijn hamsters hebben dus geen last van de hitte.

Het idee van Biawa van die schoteltjes in de koelkast en daarna in de kooi vind ik ook een erg goed idee!
www.stabyhoun.nl
Zouden jullie willen stemmen? http://www.facebook.com/photo.php?fbid=1680715991523&set=a.1680710391383.88156.1646263442
Klik op de link en dan op: "Vind ik leuk". Thanks!

Louise
Leeftijd: 53

Bericht door Louise » 08 jun 2004, 17:03

Tijn en Trikkie denken: "nu al last van de hitte? Watjes!" Want die hebben vorig jaar nog wel véél erger meegemaakt. Tijn had midden in het ergst van de hittegolf 13 jonkies (waarvan Trikkie er dus één was). Wat een stress! Want ik heb een snikheet huis, met een schuin dak op het zuid-westen.

Ik zette toen de kooi op een vochtige handdoek en ik legde er bidons e.d. uit de koelkast tegenaan, en stenen uit de koelkast in de kooi. Uit de vriezer durfde ik niet, dat is weer zo heel koud, stel dat die jonkies daar tegenaan zouden komen.... Verder inderdaad alles dicht zodra de zon hierop draaide, en alleen 's ochtends en 's avonds luchten.

Maar dat is hier nou nog allemaal niet nodig, het wordt nog een heel ander verhaal als het dágen heet is, en het was vorig jaar nog stukken heter ook!

Louise

gyanty

Bericht door gyanty » 08 jun 2004, 17:05

Momootje schreef:Momo heeft vandaag een andere slaapplaats opgezocht...ze slaapt nu in een klein huisje op het verdiepinkje van de mini-duna ipv het huisje eronder...het is er waarschijnlijk iets minder warm....want het huisje eronder had ze volgepropt met tissues....arme schat..hahaha!
Ze zat net een beetje te bewegen, en ik zat toevallig net een appel te eten...dus heb ik een stukje appel voor haar huisje gehouden. Ze stak met haar oogjes dicht haar kopje naar buiten en hapte zo de appel naar binnen. hihi!
Hopelijk wordt het niet te warm voor d'r.....
Daarom geef ik dat in de zomer niet, veelste warm.

Ik heb geen last van de hitte op mijn kamer (op het noorden), lekker makkelijk.

en je hamster hele dag in schemering in badkamer? Vinden ze helemaal niet erg, zijn toch nachtdieren....
Groetjes van Sandra en de robbies

Havik
Leeftijd: 51

Bericht door Havik » 08 jun 2004, 17:07

Voor mijn dwergjes lijkt het me nog wel uit te houden hier boven...
De syren staan op de eet tafel in de huiskamer.
O ja, en mijn campje met niet te genezen vetzucht (staat op dieet) staat ook beneden ...

Vorige zomer las ik op het forum dat Marian ook een heel goed middel had tegen de warmte. Ze had platte koelelementen die zij onder de kooien legde. Waarschijnlijk komt Marian hier vanavond ook nog zelf wat tips geven? Ik dacht dat niet de gehele bodemplaat gekoeld was???

Ahum, gisteravond ben ik rond middernacht nog wel wezen info zoeken op de pc over AIRCO'S. Het is hier op mijn slaapkamer namelijk zo ontzettend heet!!!! We hebben dan ook allemaal vreselijk geslapen.....
Er zijn nu, tegen de echte zomer aan, veel airco's te koop bij bouwmarkten of huishoudzaken. Maar ik wilde liever naar een prof toe en het bleek dat je voor dezelfde prijzen terecht kunt daar. En het wordt zelfs bezorgd als je wilt!
Nu twijfel ik nog of ik het houd bij een airco voor de slaapkamer of dat ik voor het dubbele bedrag gelijk de hamsterkamer incl overloop doe. (waar mijn pc'tje staat, oook heel prettig)

Bengeltje
Leeftijd: 34

Bericht door Bengeltje » 08 jun 2004, 18:11

koelelement menct doekjes eromheen in de kooi leggen,was vorig jaar mijn advies...

en het helpt echt...

ook koud voer en schoon water,maar hoevaak moet je nu de kooi verschonen met warm weer(heb no smell)??
Bengel is mijn engel!!!

Momootje

Bericht door Momootje » 08 jun 2004, 20:28

Ik heb zo'n herbruikbare ijsblokje op het dak van momo's huisje gezet...misschien wordt het dan iets koeler voor haar...toen ik het naast haar huisje zette ging ze eraan likken, maar nu kan dat niet meer! (Geen ijslolly voor Momo! :) )
Groetjes van Karen en rusje Momo!

evelien1987

Bericht door evelien1987 » 08 jun 2004, 20:49

ik wikkel koelelementen in met een handoekje.
Maar krijgt een hamster geen last van een ventilator (tocht)? want anders koop ik er een ventilator bij, want mijn hamster heeft ook altijd erg veel last van de warmte.

Bengeltje
Leeftijd: 34

Bericht door Bengeltje » 08 jun 2004, 22:33

evelien1987 schreef:ik wikkel koelelementen in met een handoekje.
Maar krijgt een hamster geen last van een ventilator (tocht)? want anders koop ik er een ventilator bij, want mijn hamster heeft ook altijd erg veel last van de warmte.
vlgens mij magge hamters helemaal geen tocht....

daar worden ze ziek van(verkoude enzo)
Bengel is mijn engel!!!

Plaats reactie