Wat kost een hamster per maand/jaar?

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: Sylvia.

Plaats reactie
Famke

Wat kost een hamster per maand/jaar?

Bericht door Famke »

Ik ga over een tijdje een hamster nemem. Maar wat kost een hamster nou per maand/jaar?
Dit wil ik graag vooraf weten. En ja ik weet dat de eerste kosten zoals een hok, eet/drik bakjes enz veel geld kost. Maar ik wil dus weten wat ik kwijt ben aan vroer enz

LadyGuardian
Hamsters: -
Leeftijd: 37

Re: Wat kost een hamster per maand/jaar?

Bericht door LadyGuardian »

Ik voer hopefarms, 3,70 per zakje gemiddeld voor nog geen kilo. Denk ongeveer 2 maanden per zak en dan gooi ik regelmatig nog wat weg. Kan ook iets langer zijn hoor, hou het totaal niet bij.
2 euro hooguit voor een pakje zaagsel en daar doe ik een maand mee, ik verschoon 1x per maand en dan gooi ik de hele zak erin.
En dan nog meelwormen, levend. 1,60 per bakje. 2 hamsters hmm maandje denk ik.
Snoep geef ik niet verder.

Dus euhm onder de 5 euro per maand zowiezo.
Groetjes Sanne en een pootje van katzels Roderick en Sjakie.
~ In liefdevolle herinnering: Bounti, Amon & Winx en Joop ♡
@anja
Leeftijd: 57

Bericht door @anja »

ik vind het de goedkoopste dieren die er zijn haha. Groente ed krijgen ze gewoon van wat ik in huis heb op dat moment. Af en toe haal ik een witlofstronkje, maar dat kost ook niet zo veel. En voer is zo duur als je zelf wil. Je hebt goedkopere eigenmerken en de wat duurdere. Beiden zijn goed hoor. ik wissel graag af, zodat ze lekker wat afwisseling krijgen. Dus neit één voersoort. net wat ik wil alen op dat moment. Hier geen levende meelwormen, maar wel wat hondenbrokjes. Daar doen ze een hele tijd mee. Ik heb ook twee honden, dus die heb ik altijd in huis. Ook krijgen ze hier parkietenzaad, trosgierst en heel soms een knaagstick. Als grondbedekking gebruik ik supasoft bedding. Is rond de 3,50. Ik doe daar 2xtwee kooien mee (heb twee hasters) Ik verschoon mijn hamsters eens in de maand ongeveer. Dan heb je nog het chinchilla-zand. Maar een grote zak doe je ook best lang mee. Ik denk ook dat je rond de 5 euro kwijt bent, maar de ene maand zal het wat meer zijn dan de andere maand.
hamster_meid
Leeftijd: 31

Bericht door hamster_meid »

Je kan het zo duur maken als je zelf wilt. Maar het kan ook goedkoop. Ik heb 13 hamsters en ben zon 100 euro per maand kwijt. Dit is excl de kooien en spullen die ik vaak nog erbij koop.
[color=#FF4000]Groetjes van Kim en de russen van Hamstery Saphira en Syrtje Sophia[/color]
mar77
Hamsters: ik ben knagerloos

Bericht door mar77 »

Wat je nodig hebt na de eerste aanschaf, als je het over 1hamster hebt:
voer gem. 3,50euro. Daar kan je ruim 2mnd. mee doen. Dat is 21euro per jaar
bodembedekking. Als je zaagsel neemt moet je de kooi vaak wekelijks doen. Met groot pak (geen rechthoekig langwerpig smal pak) kan je een aantal keren doen. Kost. gem. 3euro.

Andere bodembedekking zoals bv hennepstrooisel kost 4,95euro. De kooi hoef je slechts 1x per maand te verschonen. Het is afhankelijk van het formaat van je kooi hoelang je er mee doet. 50x30 voor een dwerg kan je met gemak min. 3x mee doen met een pak. Ik heb meerdere hamsterkooien, voor mij lastig uitrekenen.
Uitgaand van dwerghamster ong. 20euro.

Totaal ruim 42euro gemiddeld. Uiteraard kan je het aanvullen met snoepjes/knabbels etc. dat is aan jezelf, welke knabbels je koopt en hoevaak je het geeft.
groetjes Marielle
melson
Contacteer:

Bericht door melson »

vergeet niet wat geld voor de dierenarts maandelijks te sparen, want die kan duur worden met een beetje pech :-?
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
------------------------------------------------
Willemijn14
Hamsters: Dobby en Bobby ♥
Leeftijd: 30

Bericht door Willemijn14 »

Ik denk ook dat je het qua aanschaf (kooi, de hamster zelf en benodigde spulletjes) zo duur kan maken als je zelf wilt.

Qua verzorging valt het naar mijn idee mee, ik geef iets meer dan €10,- per maand uit (komt doordat ik wel eens losse nootjes of fruit/groente voor Uk koop. Plus een pak sizzles (voor bodembedekking) à €3,- per maand).

Verder is het handig rekening te houden met dierenartskosten. De ene keer is het misschien 'maar een consult', maar een andere keer komen er medicijnen o.i.d. bij. Dus is het handig iets achter de hand te hebben. :-)
Hangmatjes, huisjes en mandjes van Rosita's palace!
Groetjes van mij en mijn huisdiertjes :
De cavia's: Sarah en Timmy. Konijn: Snowy. Muisjes: Mrs. Jingles en Marisa en roborovski's Dobby en Bobby.
Slaap zacht mijn lieve Rosita, Cheeko en Uk
Ik mis jullie liefjes...
Ellleeen x
Hamsters: Diesel, Luigi ♥
Contacteer:

Bericht door Ellleeen x »

Voor de aanschaf heb je natuurlijk de kosten van de kooi, spulletjes,... maar dat kan je inderdaad zo duur maken als je zelf wilt. De hamster moet natuurlijk genoeg speelgoed en dergelijke hebben, maar je hebt bijvoorbeeld goedkope en loopwieltjes ;)

Ik koop altijd het droogvoer en de snacks in 1 keer, meestal kom ik dan met 30€ een hele tijd door. Hangt er natuurlijk wat van af, maar ik doe er gemiddeld een kleine 6 maanden over. Het groenvoer koop ik niet specifiek, maar je eet zelf natuurlijk dagelijks groenten dus er is altijd wel wat om aan de hamsters te geven ;)

En dan de dierenartskosten niet vergeten! Ik zou altijd zorgen dat je een budget apart hebt voor de dierenarts, omdat deze kosten vaak erg onverwacht komen.
Slaapzacht Beau ♥
Slaapzacht lieve Navaro ♥
Samantha.
Hamsters: 0
Leeftijd: 33

Bericht door Samantha. »

Welk dier je ook neemt, je hebt altijd aanschaf kosten. Ik denk dat als je alles van marktplaats afhaald je zo'n 50+- euro kwijt bent voor de spulletjes. En per maand betaal ik zo'n.. even rekenen. Zaagsel (1,50), voer (2,00), snacks, (2,00) en de groente hoef ik niet te betalen aangezien we bijna altijd verse groente eten en ze daar wat van krijgen. :)
People come and go but horses leave hoof prints on your heart.

In memorian: Bijoux † Jabari † AdeBayo † Djeger † Amaranthos † Vanity † Seraphim † konijn stamper † Aloysius †
gabbertje63
Hamsters: Hummer & Isabella
Contacteer:

Bericht door gabbertje63 »

Ik vind hamsters echt de goedkoopste dieren moet ik zeggen...
Bij mijn cavia's ben ik ongeveer zo'n 50 euro per maand kwijt, voor 2 dikzakken. Daar zit dan bij: Bodembedekking (houtvezels), hooi, brokken, elke dag groenvoer, en af en toe een lekker snoepje.

Bij mijn hamster hoef ik maar 1x per maand te verschonen. (de plashoekjes en huisjes 2x per week) dat is 1.50
De groentes eet ie mee van mijn cavia's. Ook de snoepjes.
Chinchilla zand hoef ik ook nooit vaak te kopen... Ik doe altijd in de zeef en dan gaat de viezigheid er zelf uit.
Een brokkenzak kost 6 euro. Daar doe ik een maand mee. (iets meer)
Dus niet eens een tientje :D
In jou geval moet je dan ongeveer zo rekenen:
Zaagsel (als je 2x in de maand verschoon): 3 euro
Brokken ( moet je zelf kijken hoelang je ermee doet): 3 euro
Snoepjes: 5 euro
Chinchillazand 1kg (dierenwinkelprijs ligt best hoog): 6 euro
En af en toe wat fruit en groente kan je restjes van jezelf vast wel pakken ;)
Bij elkaar: 3+3+5+6= 17 euro

Nestmatriaal: wc papier, gratis dus.

Als je slim bent, en ruimte voor heb, neem je gewoon overal grote voordeelverpakkingen van. Zit je nooit zonder, en je bespaart er een paar euro mee. :-)

-- 16 jan 2013 21:29 --

Oja, en zoals de andere ookal zeggen: De dierenarts kosten.
Ik heb altijd een grote pot voor de cavia's staan, dus daar neemt de hamster ook mee deel aan.

Gewoon een bedragje per week/maand wegleggen, hoeveel kan ik eigelijk niet zeggen.
Ik ben nog nooit met de hamster naar de DA geweest omdat er tot nu toe geen problemen zijn geweest. Voor de cavia's heb ik grote bedragen, omdat ze wat groter zijn. (net zo als bij een hond denk ik dan, groter = duurder) Voor de hamster denk ik dat een mooi bedrag... 120 euro zou zijn. (correct me if im wrong!)
Zo heb je dus altijd geld achter de hand. Ook voor als er opeens iets kapot gaat wat van belang is, zoals het loopwiel, of het favo hangmatje :lol:
Liefs,
Manuela

Isabella de Syrische hamster.
Hummer de Russische dwerghamster.
Bello & Hercules de cavia mannen.
Boy & Justin de woefjes.

Rust zacht lieve Woody 29-08-2012
Rust zacht lieve Gabbertje 30-12-2010
@anja
Leeftijd: 57

Bericht door @anja »

Ja, ik vind hamsters ook heerlijk goedkoop ! Heb twee honden en die kosten best veel, maar zijn ook verzekerd. Vroeger heb ik cavia's gefokt en dat kostte best veel. Vooral omdat ze iedere dag verse groenten nodig hebben en niet een klein beetje.....
**Lilia**

Bericht door **Lilia** »

Ik heb hier 10 hamsters, dus dat is anders dan dat je er maar ééntje hebt. Voor één hamster koop je sneller een zakje van 600 gram exclusief voer, voor mijn 10 hamsters koop ik liever een grootverpakking en niet alle merken hebben dat. 600 gram is hier zo op. Toen ik nog één Rusje had, kocht ik geloof ik een keer in de maand of eens in de zes weken een kilo voer. Toen was dat nog €2,20 ofzo? Maar nu inderdaad al gauw €3,00, beetje afhankelijk van wat je kiest.

Inmiddels zijn er ook fijne, goed absorberende en relatief goedkope bodembedekkingen, in allerlei verpakkingen. Hoeveel dat kost, hangt af van het formaat van je kooi, wat je kiest voor bodembedekking en hoe vaak je verschoont. Ik bestel eens in de 6-8 weken 4,5 kilo Chipsi Super, en eenzelfde hoeveelheid Chipsy Maïs. En dan heb ik dus 10 kooien van redelijk formaat. Per maand kom ik aan voer en bodembedekking voor alle hamsters denk ik uit op 20-25 euro. Maar dat heeft dus te maken met grootverpakkingen en goede kwaliteit bodembedekking (vind ik zelf, ben heel tevreden hiermee). Af en toe worden hier de zandbakjes verschoond, ik heb geen hamsters die erin plassen dus dat gaat ook niet zo hard. Ze eten qua fruit en groente soms met me mee, soms haal ik wat voor ze. In de zomer is dat makkelijker dan in de winter, aardappels en pastinaken geef ik niet en aardbeien en meloen heb je ook niet in de winter. Maar dan zijn ze tevreden met witlof en andijvie haha.

Dierenartsen vragen wisselende prijzen voor een consult en voor de behandeling. De kleine dingen (een ontstoken oogje ofzo) kosten vaak niet zo heel veel. Inslapen en operaties kosten naar mijn ervaring het meest. Met één hamstertje lopen de kosten nog niet direct heel hoog op en ben je inderdaad vaak met hoogstens €100 euro wel klaar. Maar een uitgebreide operatie kan inclusief de diverse consulten (diagnose, wegbrengen, ophalen) wel prijzig worden, dan zit je gauw tegen de €150 euro aan als het niet meer is. Je hebt dan namelijk ook nog zoiets als nazorg, eventueel met zalfjes, of iets tegen een ontsteking/infectie in geval van hechtingen ofzo. Maar dat is ook iets waar je zelf over na moet denken, tot hoever je gaat. Het hoogste bedrag dat ik eens kwijt geweest ben lag inderdaad rond de 100 euro voor één hamster, en inslapen is hier €25. Nouja, inslapen is 5, de deur open doen en de behandelkamer binnenlopen is 20. *Echt waar, ik heb het nagevraagd*

Hier krijgen ze trouwens ook wel extra dingen als vogelzaad, meelwormpjes, gedroogd fruit enzovoorts maar dat zijn zulke kleine bedragen, dat is voor één hamster een keer een euro extra in de maand. Dat zet geen zoden aan de dijk.
Pootje van jeweetwelkater Joep en prinses Guusje.
Sowieso schrijf je sowieso als sowieso. Dus niet als zowiezo, zoizo, zoiezo, zo ie zo,
zo izo, sowiezo, zo en zo, zo i zo, zowieso, sowizo..
Famke

Bericht door Famke »

De kosten voor een hamster valt dus reuzen mee.
Ben wel blij dat ik het nu een beetje kan uitrekenen.
mar77
Hamsters: ik ben knagerloos

Bericht door mar77 »

Klopt, dat maakt hamsters houden zo fijn. Financieel is het goedkoop in vergelijking met andere dieren, waardoor het altijd betaalbaar blijft. Ik heb al meer dan 25jaar hamsters met tussenpauzes. De dierenarts weleens een keer gebeld, verder nog nooit nodig gehad gelukkig.

Daarnaast zijn hamsters leuke beestjes die weinig verzorging nodig hebben.
groetjes Marielle
ElanorL
Leeftijd: 34
Contacteer:

Bericht door ElanorL »

Ik voer mijn hamsters Versele laga hamster complete (dat is iets van een 3,5 euro voor een verpakking van 0,5 kg) in combinatie met ander voer dat ik wat afwissel. Op dit moment heb ik ook hamster crispy (iets van een 6 euro voor 2,75kg). Hiermee doe ik toch erg lang. Ik weet niet hoe lang juist, maar ik schat ongeveer 5 maand voor 2 hamsters (een Rusje en een Syrtje), dus dat zou dan neerkomen op iets van een 2 euro voor voer per maand.

Voor bodembedekking koop ik cotton comfort/ cotton clean 40 liter. Daar kan ik ongeveer de twee kooitjes 1 keer mee doen en dan nog eens de miniduna. Dus in totaal 3 kooitjes. Een pak kost rond de 10 euro. Ik verschoon ongeveer om de 1,5 maand. Dat is dan iets van een 6 euro per maand.

Dan ook nog chinchillazand. Dat is ongeveer 2,5 euro voor 1,5 liter. Daar doe ik wel zo'n 8 maand mee. Dus dat is 0,30 cent.

Dus in totaal 8,30 euro per maand voor 2 hamsters, dus 4,15 euro per maand per hamster.

Ik koop ook nog wel regelmatig andere dingen en dat is wat het duur maakt. Ik koop regelmatig een andere soort pitjes of snoepjes of gedroogd fruit. En dat is elke keer maar een klein zakje wat dan in verhouding toch meer kost. Dat zijn zo van die kosten die niet verplicht zijn, maar die toch wel fijn zijn om je hamster wat te verwennen.
Waar ik ook veel geld aan uitgeef, zijn leuke spulletjes. Ik wissel toch regelmatig af met wat voor spulletjes ik in hun kooi zet en als ik ergens iets lek zie koop ik het vaak. Meestal is dat dan wel bvb tweedehands dus voor een goede prijs. Maar ik denk toch dat ik daar veruit het meest geld aan uitgeef.
Ook aan radjes. Ik heb echt per hamster 3 radjes moeten kopen voor ik 1 vond dat stil was. Dus dat heeft ook veel gekost.
En tenslotte dan ook nog verzendkosten. Cotton comfort/cotton clean hebben ze hier niet in de winkel dus moet ik altijd via internet bestellen. Er zijn amper Belgische webshops dus moet ik elke keer verzendkosten vanuit Nederland betalen wat meestal iets van een 7 euro is. Ik probeer dan wel veel ineens te bestellen.
Groetjes van Clara, kat Rakker en kleintje Marie.
https://www.facebook.com/HamsteropvangNona/
Plaats reactie