Napraat exoknaag december 2016

Hier kun je alle foto's, verslagen en vragen kwijt over de evenementen.

Moderator: I

_mona_
Hamsters: 7
Leeftijd: 25

Re: Napraat exoknaag december 2016

Bericht door _mona_ » 11 dec 2016, 19:19

Krijg je dan voor de rest niet nog een beoordeling van de bouw, kop, kleur, beharing enzo? Want dan is het natuurlijk wel nog nuttig in mijn ogen.
Of wordt de rest dan ook niet meer gekeurd?

Groetjes van Mona
En van de syrtjes Jingle en Taran, de bellies James, Sirius & Albus en rusjes Nailah, Tiana, Snoepje en Amberle ♥

Hamstersam
Hamsters: Syr Dorus
Leeftijd: 15

Bericht door Hamstersam » 11 dec 2016, 20:42

De rest was gelukkig wel gekeurd :) (toch?)
Groetjes van Sam en Dorus!
RIP Nemo, er wordt altijd aan je gedacht!

Haags Hopje
Leeftijd: 37
Contacteer:

Bericht door Haags Hopje » 12 dec 2016, 00:32

ja, natuurlijk wel Mona. :)
elk onderdeel word beoordeeld maar of dit nu ZG's en Fjes zijn maakt het eindpredikaat door de slechte witband die onderstreept is alsnog een O.
Vandaar dat ik zeg dat de rest er niet meer toe doet(in het eindresultaat) wat je voor de rest scoort.
gr. Chantal
Hamsters: lala, tyson, Rocky, Bryony, Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Cheeta.

DopeyCarlijn
Hamsters: Umbreon, Panda, Diego, Caramel
Leeftijd: 20

Bericht door DopeyCarlijn » 12 dec 2016, 01:32

Maar krijg je dan alleen een O wanneer de tekening heel slecht is of kan dat ook bij andere onderdelen zijn?
Caiden en Eevee slaap zacht. Ik zal jullie missen! jammer dat ik jullie maar zo kort heb mogen kennen en dat jullie beide al zo vroeg moesten gaan.

kaasland3
Hamsters: genoeg :p
Leeftijd: 24

Bericht door kaasland3 » 13 dec 2016, 15:54

DopeyCarlijn schreef:Maar krijg je dan alleen een O wanneer de tekening heel slecht is of kan dat ook bij andere onderdelen zijn?
Er zijn meerdere redenen waarom je een O zou kunnen krijgen. Maar in het geval van witband is het zo dat deze niet onderbroken mag worden door een streep erdoorheen, indien dat wel zo is krijg je een O ;).
Tekening dieren worden altijd heel zwaar beoordeeld , stel je hebt bijvoorbeeld een schildpad die bijna geen vlekken vertoond krijg je vaak ook een O.

Of bij afwijkingen aan de wervels zoals knikstaart , vergroeid borstbeen ( kippenborst ).

Of bij te grote buikvlekken of te grote kinstrepen kun je een O krijgen.

Het is niet iets waarbij je niet meer meer de hamster kunt fokken ( uitgezonderd knikstaart en vergroeid borstbeen). Maar gewoon iets waarbij je de volgende keer wat meer op moet Letten bij het uitzoeken van een ukje.

Mijn eerste witband op de show had ook een O , want die was ook onderbroken. Op dat moment wist ik ook niet dat het niet mocht , ich dacht gewoon dat de band recht moest zijn, nu weet ik beter , dat het er omgaat dat de band niet onderbroken wordt.
Fokker van de Syrische hamster in de kleuren Dove & Yellowblack & Donkergrijs

facebook: https://www.facebook.com/hamsterydouxamour
Website: http://hamstery-douxamour.jimdo.com

Liefs Mariëlla & alle hamsters van Hamstery Doux Amour<3

DopeyCarlijn

Bericht door DopeyCarlijn » 13 dec 2016, 17:16

Oke, bedankt voor je informatie. Een goede witband is geloof ik ook erg moeilijk te fokken. Mijn meisje had inderdaad een te grote buikvlek, maar heeft gelukkig geen onvoldoende gehaald.
Caiden en Eevee slaap zacht. Ik zal jullie missen! jammer dat ik jullie maar zo kort heb mogen kennen en dat jullie beide al zo vroeg moesten gaan.

kaasland3
Hamsters: genoeg :p
Leeftijd: 24

Bericht door kaasland3 » 14 dec 2016, 10:18

Opzich valt het wel mee is gewoon een questie van goed selecteren ;)
Fokker van de Syrische hamster in de kleuren Dove & Yellowblack & Donkergrijs

facebook: https://www.facebook.com/hamsterydouxamour
Website: http://hamstery-douxamour.jimdo.com

Liefs Mariëlla & alle hamsters van Hamstery Doux Amour<3

Haags Hopje
Contacteer:

Bericht door Haags Hopje » 14 dec 2016, 17:12

Kim, een witband hamster hoort witte buik te hebben dus O voor te grote buikvlek kan niet en stond ook niet op de predikaat toch?

'witte band onvoldoende' is onderstreept, zei je. Dat betekend dat de band niet alleen onderbroken is maar ook te weinig wit of niet gelijkmatig verdeeld is rondom de 'taille'.
heeft niks met buikvlek te maken ;)

een goed witband is zo breed dat het van net achter de schouder begint en eindigt vlak voor de heupen. de overgang van kleur naar wit moet zo strak mogelijk zijn een zo recht mogelijke lijn.
en de band mag dus niet onderbroken zijn, de veel voorkomende gekleurde streep op de rug.

edit: oh geloof dat je het nu over een andere hamster had?
gr. Chantal
Hamsters: lala, tyson, Rocky, Bryony, Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Cheeta.

DopeyCarlijn

Bericht door DopeyCarlijn » 14 dec 2016, 19:53

Ik heb het in dat geval ook over mijn zwarte dame Umbreon inderdaad. De witband is een mannetje. Misschien ga ik dan zelf wel proberen de witband beter te fokken. Hij heeft inderdaad een zeer smalle witband en split op gegeven moment ook een soort van.

Haags Hopje
Contacteer:

Bericht door Haags Hopje » 14 dec 2016, 20:11

Als je mooie dikke bandjes wilt zou ik witband met witband kruisen waarvan je zekervweet dat er geen roan achter zit in de stamboom. Dan maak je meeste kans op goede. Maar vergeeet niet dat wanneer je. Driekleir wilt fokken die witband juist weer niet perfecht mag zijn. Dus is dat bijna niet te combineren of je moet een aparte lijn voor witband en driekleur opzetten.
gr. Chantal

DopeyCarlijn

Bericht door DopeyCarlijn » 14 dec 2016, 20:27

Voorlopig hou ik het driekleur nog buiten, omdat hij creme drager is en ik ook niet de ruimte heb om zo meerdere kleuren te fokken. Bovendien is het beter om me op 1 of 2 kleuren te concentreren. Ik heb besloten dat dat witband en Donker Sepia wordt. Hij komt ook van een 3 kleur moeder dus dat verklaart de slechte witband.

DopeyCarlijn

Bericht door DopeyCarlijn » 27 dec 2016, 23:49

Het hoort hier misschien niet, maar ik vroeg me af hoe lang voor de datum van de Exo je je dieren in kan schrijven? Ik wil graag naar de Exo van 16 April komend jaar.

Haags Hopje
Contacteer:

Bericht door Haags Hopje » 28 dec 2016, 01:04

tot 2 weken voor de show.
gr. Chantal

DopeyCarlijn

Bericht door DopeyCarlijn » 28 dec 2016, 01:25

Ja, dat weet ik, maar wat is het vroegst wanneer je je kan inschrijven gemiddeld?

Haags Hopje
Contacteer:

Bericht door Haags Hopje » 28 dec 2016, 15:32

het is niet aan te raden je dieren maand vooraf of eerder in te schrijven.
Er kan nog zoveel gebeuren waarbij je hamster niet in goed conditie kan verkeren en het niet waard is de hamster mee te laten doen in show.
je kunt namelijk niet uitschrijven als je het eenmaal het doorgevoerd, alleen vervangen is op de dag zelf eventueel mogelijk.
Waarom zou je zo vroeg al willen inschrijven?
gr. Chantal

Plaats reactie