minimale hoogte buiten ren

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

Plaats reactie
ergodus
Hamsters: yuna, lola

minimale hoogte buiten ren

Bericht door ergodus » 13 dec 2017, 23:36

hallee,

zoals in mijn eerdere post al aangegeven ben ik bezig met het ontwerpen van een nieuwe hamsterkooi.

Het grondvlak is maximaal 69x69cm, namelijk de bijzet/hoektafel waar de nieuwe kooi op gebouwd wordt.
Op de begane grond komt een ren, dan nog een kooi met aquariumglas van 60cm lang en zo verder.

In het kooigedeelte komt ruimte voor een dikke laag bodembedekking, in de ren voorzie ik een dunnere laag.

vraag.
Hoe hoog moet de zijkant van een buitenren voor een rus zijn ?
Hoe dik moet het bodenmateriaal in de ren zijn ?

ergodus

Re: minimale hoogte buiten ren

Bericht door ergodus » 14 dec 2017, 00:48

een eerste voorzichtige schets waarbij de ren en de nu bestaande aquariumbak samengevoegd zijn.
Het aquarium wordt uit elkaar gehaald en het glas recycled in deze kooi. Voor de eenvoud is het nu even als geheel geschetst.

De hap eruit is nodig om mijn kop koffie nog ergens neer te kunnen zetten :P deze tafel staat naast mijn bank.

eerste ontwerp, kan nog alle kanten op, maar dan heb je een idee met welke ruimte ik ga werken voor de dwerghamster.

Afbeelding

Gabriëlle
Leeftijd: 35

Bericht door Gabriëlle » 14 dec 2017, 01:31

Leuk idee! Ik zou er zelf voor kiezen om ipv een hoek eruit, de helft of meer af te dekken met een stevige plexi plaat zodat je daar je koffie op kan zetten. Voorkomt ook meteen het ontsnappen via molens en huisjes.
En het aquarium weg te laten maar de ren 1 grote graafbak te maken en de boel op wieltje te zetten voor het gemak.
Vanaf de bovenkant van de bodembedekking zou ik ongeveer 30 cm hoogte nemen.

Ik weet dat er tijden geleden iemand was die een glazen salontafel/terrarium had, dat vond ik er erg mooi en leuk uitzien.

Ben benieuwd hoe jouw kooi eruit komt te zien :).

ergodus

Bericht door ergodus » 14 dec 2017, 13:30

dag Gariëlle, afdekken om mijn koffie op te zetten is inderdaad wel een goed idee.

In het aquarium komt nog een verdieping, dus kan de hamster nog 30cm extra de hoogte in. Dus naast een hogere ren kan er nog steeds een extra verdieping op. Dat staat me niet in de weg. Je krijgt dat ren als laagste bodem, en een paar 'verdiepingen' met 10 er tussen, tot aan het dak op 60cm hoogte.

maar het idee van een koffietafel met daarin een 30+ cm bak is ook wel iets om over na te denken.

dank voor het meedenken.

Plaats reactie