Hamsterrad van Trixi (gaasmodel)

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

Plaats reactie
Anna-Elisa
Hamsters: Kapitein :)

Hamsterrad van Trixi (gaasmodel)

Bericht door Anna-Elisa » 16 mei 2018, 14:50

Hi allemaal,

Ik heb onlangs een groot hamsterrad besteld van Trixi voor mijn gerbils, ratten (28cm) en dwerghamsters. Nu blijkt alleen dat het gaas mijn opzien nog best wel "ruim" is. Ik had in een filmpje gezien dat het dichtgenoeg was voor een dwerghamster. Maar misschien verschilt dat per grote? Het rad is 22cm.

Iemand hier ervaring mee? Kan dit of niet? (misschien dat iemand ook kan adviseren of ik dit rad kan gebruiken voor mijn gerbils)?

Het gaat om dit rad: https://www.voordeeltrends.nl/trixie-pa ... 22-cm.html

melson
Contacteer:

Re: Hamsterrad van Trixi (gaasmodel)

Bericht door melson » 16 mei 2018, 15:23

ik zal dit rad niet gebruiken voor gerbils, vind het niet veilig voor nageltjes (gaas) en start (de zijkanten).
ratten hebben geen looprad nodig, hun lichaam is daar niet voor gebouwd. (en als je het af en toe aan bied in de ren zijn 28cm ook nog te klein voor ratten)
ik kan je dus niet vertellen of er een verschil is tussen de 22 en de 28er versie. je zou er wel een kurken of plastic mat in kunnen plakken dan is het wel veilig voor de nageltjes.
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/

Anna-Elisa

Bericht door Anna-Elisa » 16 mei 2018, 19:46

Hm. Wat maf, ik had namelijk nooit een rad voor de ratten maar kwam op internet zoveel artikelen tegen dat dit wel fijn voor ze zou zijn. De grote twijfel ik oprecht niet aan. Ik heb twee vrouwelijke ratjes die erg klein zijn. Dus dat zou niet zo'n probleem moeten zijn. Maar dat het slecht zou zijn omdat hun lichaam niet gebouwd is om te rennen? Mijn ratjes rennen regelmatig. En als ze recht in het looprad kunnen rennen is het dan nog een probleem?

Bedankt voor de tip van een kurken of plastic mat! Goed idee!

melson
Contacteer:

Bericht door melson » 16 mei 2018, 20:22

ik heb daar inderdaad. verschillende dingen door elkaar gehaald. maar als je ratten ook maar iets groter zijn dan de gerbils zal ik ze er niet in laten lopen, want ze zullen wel gevoeliger voor rugklachten zijn door hun bouw. ook ontdekken ratten liever als stom te rennen als een hamster, dus de kooi-inrichting is veel belangrijker.
ik had hier ratten alleen maar als logees, maar had wel informatie verzameld. mijn degoe's , die duidelijk korter zijn hebben een looprad van 42cm en zelfs dat had ik als te klein aangezien voor de logeer-ratten (die wel groot waren).
groetjes
Melanie

http://mel-s-wereld.webnode.nl/

Anna-Elisa

Bericht door Anna-Elisa » 16 mei 2018, 21:54

Oke, hm. Ik houd het een in de gaten. Bedankt iniedergeval voor het meedenken. Ik heb wel echt vrij kleine ratjes (zijn waarschijnlijk uit een dierenwinkel en niet goed gefokt, wel lieverds). Ze zijn wel groter dan de gerbils, ik heb het radje ook nog even zelf goed opgemeten en het blijkt dat hij 33cm is, scheelt toch weer 3cm, haha.

Maargoed, het rad staat ook niet in de kooi maar ernaast voor als ze los lopen. Dacht dat het een leuke nieuwe toevoeging zou zijn, iets dat ze nog niet kende. Maar ik houd het iniedergeval met de gaten en zodra ik ook maar het gevoel heb dat hun loop houding niet oke is dan gaat het rad gewoon weg. :)

Uiteraard is de overige inrichting van mijn kooi ook dik in orde (lekker veel hangmatjes, wc-papier, verstophoekjes, knaaghoutjes, intelligentie speeltjes en dagelijks een afwisseling / "nieuwe" verrijking in de kooi). Daarnaast lopen ze iedere avond een paar uur los en zorgen ze zelf ook wel voor de nodige entertainment. Zo had een van de twee gisteren mijn mooie grote bananenplant aan de andere kant van de kamer gevonden en die hele bak uitgegraven. Hihi, blijven gekkies.

Plaats reactie