schoon houden aquarium

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

Plaats reactie
spacemonkey
Leeftijd: 32

schoon houden aquarium

Bericht door spacemonkey » 12 sep 2018, 20:52

Terug van weggeweest. Na 5 jaar geen hamster meer te hebben, ben ik er over na aan het denken om opnieuw een hamster te nemen.

Alleen... mijn vriend is niet zo een grote fan en dan vooral van de geur (extreem scherpe neus als je het mij vraagt :( )
Daarom als ik opnieuw een hamster neem, zou het een aquarium met een zeer dikke laag bodembedekking zijn, aangezien ik gelezen heb dat je hierbij bijna geen geur hebt als je de plasplekjes er regelmatig uit haalt.
Nu vroeg ik me alleen af: hoe doe je dit als je hamster zijn nestje/plasplekje ergens onderaan in de bak maakt? Dan kan je toch niet aan die plekjes zonder alles overhoop te gooien? Of gaan de meeste hamsters gewoon aan het oppervlak?

melson

Re: schoon houden aquarium

Bericht door melson » 13 sep 2018, 10:34

Bij mij was het zo dat de hamster zijn holletje schoon hield door zaagsel naar het oppervlak te schuiven.
De anderen hebben gewoon in het looprad en in de zandbak geplast.
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
------------------------------------------------

xAnnick
Hamsters: Phoebe <3
Leeftijd: 21

Bericht door xAnnick » 13 sep 2018, 22:19

Ik heb inderdaad dezelfde ervaring als melson, mijn hamstertje zit in een glazen bak en ik heb geen idee waar ze zich precies bevindt, maar ze schuift het vieze zaagsel zelf door de uitgang van haar huis naar buiten.
Rusje: ♥ Phoebe ♥
Teckel: ♥ Tommie ♥
Mensgeval: Annick

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017

Brownie

Bericht door Brownie » 14 sep 2018, 10:35

Helaas maakt mijn hamster er overal een bende van. Ze poept en plast in al haar holletjes (ook helemaal onderin het zaagsel) en schuift dit ook niet weg.
Voor mij zit er dus niet echt iets anders op dan iedere 2-3 weken het hele aquarium te verschonen :( Want het gaat echt stinken en vind het zielig voor d'r.
Laatst waren we anderhalve week op vakantie en was ze ergens "logeren". Toen ik terug kwam verschoonde ik het aquarium voor ze er weer in ging, en toen zat op sommige plekken zelfs schimmel! :-?

spacemonkey
Leeftijd: 32

Bericht door spacemonkey » 14 sep 2018, 18:00

Ok, bedankt voor de info.
Handig zo een hamster die zelf zijn holletje schoon houdt. Maar ja ik begrijp dat het beetje geluk hebben is.
Mijn eerste hamster was ook erg proper, ging bijna enkel in zijn zandbakje. De 2de had geen vast plekje en was een radplasser.
We zullen dus nog eens goed moeten nadenken, en hopen dat als we er voor gaan het een proper beestje zal zijn

Plaats reactie