Mijn hamsters en hun huisvesting

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

I
Moderator
Hamsters: Mees, Jax en Nina
Leeftijd: 36

Mijn hamsters en hun huisvesting

Bericht door I » 01 dec 2019, 16:56

In het kader van 'het kan ook anders', heb ik de huisvesting van mijn vier hamsters dit weekend op de foto gezet. Ik ben om verschillende redenen geen voorstander van aquaria, waardoor mijn hamsters overwegend in grote traliekooien zitten. Ik heb hierbij gekeken naar wat de hamster nodig lijkt te hebben en ik durf te zeggen dat ik dat na 22 jaar hamsters houden aardig kan inschatten.

Mijn flinke syrendame Nina woont in deze Ferplast Jenny. Ze is vriendelijk, nieuwsgierig, actief en omdat ze bij de eettafel staat, komt ze altijd schooieren tijdens het avondeten. Ze gebruikt de hele ruimte in haar kooi, bouwt gigantische nesten en rent kilometers in haar rad, maar ze komt er ook graag uit en stapt dan zonder aarzelen op mijn handen.

Afbeelding

Mijn kleine, verlegen syrtje Jax woont in de Alaska. De Jenny was eerst van hem, maar hij was daarin niet gelukkig. We zagen hem nooit, hij at slecht en groeide dus nauwelijks. Hij hamsterde niet en bouwde geen nesten. In deze Alaska is hij helemaal opgekikkerd. Hij voelt zich duidelijk veiliger en laat zich vaak zien. Hij komt nu ook eten bedelen tijdens het avondeten en hij laat zich heel makkelijk hanteren. Hij blijft wel een kleintje (kneusje, kleinste van het nest), maar hij heeft nu in ieder geval wat spekkies op zijn kleine lijfje en daar ben ik blij mee.

Afbeelding

Afbeelding

Mees, mijn oude pearl rusje (hij is de 2 al ruim gepasseerd), woont al zijn hele leven in een Ferplast Mary. We hebben wat gedoe gehad met zijn vacht, maar we hebben stap voor stap wat dingen veranderd. Andere bodembedekking, ander voer, nieuwe inrichting en een rustigere plek voor zijn kooi. Hij is nu weer een mooi wit bolletje dat vrolijk door zijn kooi scharrelt en graag pijnboompitjes van ons aanneemt.

Afbeelding

Afbeelding

Tot slot Sunny, een gevlekte Campbelli die uitermate territoriaal is en als hij stress heeft tekenen van backflipping laat zien. Hij komt uit het Knaagdierencentrum, daar heeft hij maanden gezeten omdat hij bijt (en hard ook!) en dat plaatst niet zo soepel. Hij woont in een grote doorzichtige duna die op een rustige plek staat. Hij kwam niet tot zijn recht in een traliekooi, hij bleef nerveus. Deze kooi is veel veiliger voor hem, zijn backflipping is vrijwel weg en ik kan hem nu zelfs pitjes tussen mijn vingers vandaan voeren (als ik snel ben). Dat was een jaar geleden ondenkbaar, toen viel hij alles aan wat bewoog. Hij houdt zich vooral bezig met het bouwen van meganesten van wc-papier en het slopen van doosjes, waarvan hij de snippers weer in zijn nesten verwerkt.

Afbeelding

Afbeelding

Niet iedereen kan een held zijn, er moeten ook mensen gered

I
Moderator

Re: Mijn hansters en hun huisvesting

Bericht door I » 01 dec 2019, 17:07

Wat ik maar wil zeggen: een aquarium is niet de enige huisvesting waarin een hamster tevreden en gelukkig kan zijn. Soms moet je even puzzelen met inrichting en aanverwante zaken, maar mijn ervaring is dat als je goed naar de behoeftes van je hamster kijkt, je er wel uitkomt. Ook met een ruime traliekooi.

Ik zie de laatste tijd met lede ogen aan hoe allerlei topics steeds uitlopen op het advies om een groot aquarium aan te schaffen. Ook als dat niet de oorspronkelijke vraag was. De enige manier om dat te doorbreken, is door zelf het voortouw te nemen en te laten zien dat het anders kan.

Ik sta open voor discussie, ik kan mijn keuzes onderbouwen en ik kan ook gerust uitleggen waarom ik niet voor aquaria of terraria kies. Ook als je elkaar niet kunt overtuigen, is het interessant om eens een andere kant te horen. Dat geldt voor mij, maar ook voor degene die wel kiezen voor een grote glazen huisvesting.

xAnnick
Hamsters: Penelope <3
Leeftijd: 22

Re: Mijn hamsters en hun huisvesting

Bericht door xAnnick » 01 dec 2019, 18:33

Ik vind jouw huisvestingen zo echt top! Jammer dat we maar op 1 foto de bewoner zien :lol: (Edit: en uiteraard zag ik je fototopic pas nadat ik dit bericht heb geplaatst)
En voldoet qua inrichting zeker aan de behoeften van een hamster.

Ik zou zelf geen traliekooi meer aanschaffen vanwege mogelijk geknaag aan tralies, ik ben trouwens benieuwd naar jouw bevindingen wat dat betreft. Daarnaast vind ik het glas van een aqua/terra prettiger om doorheen te kijken.
Hoewel ik een traliekooi die groot genoeg is zeker wel zou overwegen trouwens, want echt iets ophangen aan hangmatten en dergelijke is in een glazen bak wel wat lastiger.

Al met al vind ik het geslaagde verblijven :D
Rusje: Penelope <3

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017
♥ Phoebe ♥ Rust zacht, meisje. 03-07-2017 -- 03-04-2019

larrice
Hamsters: Moffel, Meneer van Kampen
Leeftijd: 20

Bericht door larrice » 01 dec 2019, 18:38

Ik ben ook inderdaad heel benieuwd of je geen last hebt van tralieknagen! En of ze klimmen

I
Moderator

Bericht door I » 01 dec 2019, 19:18

Ik heb nauwelijks last van tralieknagers, maar ook dat is soms puzzelen. De enige die het doet, is Nina. Altijd bij het deurtje, dan wil ze eruit. Of het duurt haar te lang voor ze een stukje pasta of sperzieboon of iets dergelijks krijgt tijdens het eten. Als we 's avonds tv kijken, scharrelt ze gewoon door haar kooi, dan horen we haar zelden. Klimmen doet ze vrijwel alleen via de staphoutjes en trappetjes. In het begin deed ze het ook veel via de tralies, maar het hielp om bepaalde klimroutes te verleggen.
En ze sloopt iedere hangmat, dat is wel echt jammer. Ze wil al het fleece hebben voor in haar nest, ook als ze al fleecelapjes heeft. More is more is haar motto.

Jax klimt niet en knaagt niet (is hij veel te rustig voor), Mees betrap ik wel af en toe knagend in de tralies. Sunny kan bij zijn traliedeksel via de verdieping, maar hij heeft het vrijwel altijd te druk met zijn doosjes mollen, dus hij heeft daar nooit aandacht voor gehad.

Boazdehamster
Hamsters: Boaz
Leeftijd: 14

Bericht door Boazdehamster » 01 dec 2019, 21:06

Boaz doet het nog steeds... Ik weet ook gewoon niet wat ik fout doe. Hij heeft zijn duna fun en de Samla bak van de ikea. (zie mijn topic hamster ongelukkig) ik laat het maar gewoon en ik hoop dat het ooit ophoudt.

layla
Hamsters: 3
Leeftijd: 31

Bericht door layla » 02 dec 2019, 17:40

Je hamsters zitten er mooi bij! Ben jaloers op de doorzichtige duna. :mrgreen:

Ik ben blij om te zien/lezen dat er toch nog iemand is die normaal denkt! Tegenwoordig wordt iedereen inderdaad echt verplicht om een gigantisch aquarium aan te schaffen. Bv mensen die juist een nieuw duur exemplaar gekocht hebben worden verplicht een ander te kopen omdat het 40 cm diep is ipv 50 cm. :roll:

Ik heb nog een hele toren Mary's staan, waar vroeger mijn syrtjes hebben in gezeten. Ben altijd tevreden geweest van die kooien en ik zie niet in waarom ik ze niet meer zou gebruiken in de toekomst, ook al lijkt het tegenwoordig verboden omdat sommige mensen dat zo verkondigen. Alleen rusjes durf ik eigenlijk niet goed meer in een traliekooi zetten omdat ik er eens 1 gehad heb dat 2 keer vast zat met haar pootje tussen de tralies. Ik heb haar wel elke keer op tijd kunnen bevrijden gelukkig. Misschien lag het gewoon aan de hamster, want met de anderen heb ik dat nooit gehad. :-P

Wat het tralieknagen betreft ben ik van mening dat het ergens logisch is dat ze dat wel eens doen, het zijn dan ook KNAAGdieren. Met 'hamsterscaping' zouden ze dat 'probleemgedrag' niet meer vertonen. Logisch natuurlijk, er is namelijk geen tralies meer. :lol:
Hamstery La Belle Etoile
Pootje van Mozart.
R.I.P. Romy, Kenai, Hermina, Ruske, Hyacinth, Ikaros, Naila, Eleni, Fiona, Eros, Molly, Nikos, Leandros,
Lisa, Lola, Lucia, Utus, Lucas, Donovan, Andreo, Ollie, Lilly, Scarlett, Hortensia, Tingeling, Vicky, Elsa, Emma, Andreo Junior, Alexia, Alexis, Amor, Gustav, Olga en Wilma.

Boazdehamster

Bericht door Boazdehamster » 02 dec 2019, 19:52

Welke afmetingen zijn je traliekooien??

I
Moderator

Bericht door I » 02 dec 2019, 20:28

Die doorzichtige duna heb ik ooit op een rommelmarkt gekocht. Hij kostte eigenlijk 15 euro, maar hij was zo vies en smerig dat ik heb weten af te dingen tot 7,50...

Ik vind Mary's ook ideaal! Ik gebruik ze juist graag voor rusjes, gelukkig nog nooit gekkigheid mee gehad. Ook mannelijke syrtjes heb ik er naar volle tevredenheid in gehouden. De vrouwtjes zijn lastiger, die hebben vaak toch meer uitdaging en beweging nodig, dus die heb ik liever in een hoge kooi.

Ik heb zelf wel altijd het idee gehad dat echt fanatiek en lang op die tralies knagen een teken van onvrede is. Maar dat Nina nu dagelijks rond etenstijd bij haar deur knaagt, vind ik niet meer dan logisch. Laat maar horen dat je er bent! Zolang ze het niet de hele avond doet, is het prima.

In aquaria valt er inderdaad weinig te knagen. Ik sprak laatst iemand met een Detolf, haar syrtje was begonnen met het slopen van haar looprad. Maar volgens de Facebookgroep waar ze in zit, was dat natuurlijk gedrag, want hamsters knagen graag op hout. Als ik zou zeggen dat ze dat doen in mijn traliekooien, moet ik vast een aquarium aanschaffen, want dan is het ineens stereotiep gedrag. Het is echt een kwestie van interpretatie.

De afmetingen even uit mijn hoofd:
Jenny van Nina: 80 × 50 × 80
Alaska van Jax: 80 × 50 × 50
Mary van Mees: 80 × 50 × 40
Duna van Sunny: 70 × 40/45 × 40

Boazdehamster

Bericht door Boazdehamster » 02 dec 2019, 20:45

Oja, jouw duna is wel een stuk groter dan die van mij.

I
Moderator

Bericht door I » 02 dec 2019, 20:47

Je hebt duna's in 3 verschillende maten. Ik heb de middelste maat.

Boazdehamster

Bericht door Boazdehamster » 02 dec 2019, 21:55

I schreef:
02 dec 2019, 20:47
Je hebt duna's in 3 verschillende maten. Ik heb de middelste maat.
Ik heb de duna fun, ik weet niet precies hoe lang. Ik zal even kijken

Boazdehamster

Bericht door Boazdehamster » 02 dec 2019, 22:32

55 cm

Kaela1

Bericht door Kaela1 » 04 dec 2019, 07:43

Ik ben niet voor of tegen een bepaalde manier van huisvesten. Tralies of glas, alles in het leven heeft voor en nadelen. Je hebt duidelijk veel liefde en aandacht in de kooien gestoken en dat is leuk om te zien!

Wat ik wel mis, is een laag bodembedekking, dik genoeg om in te graven. Dat is iets wat mijn inziens toch wel onmisbaar is en in de traliekooien lastiger te realiseren.

I
Moderator

Bericht door I » 04 dec 2019, 10:07

Ik heb bewust geen dikke laag bodembedekking, in ieder geval niet bij deze hamsters. Maar dat is een persoonlijke keuze. Ik ben van mening dat een hamster geen mol is en niet een groot gedeelte van de tijd onder de grond hoeft te zitten. In deze kooien hebben ze wel alle ruimte en gelegenheid om grote nesten te bouwen en dat doen ze allemaal wel. Maar daar hebben ze geen 20 cm bodembedekking voor nodig, alleen veel nestmateriaal.

Plaats reactie