Fietscomputer project - 11 marathons in 1 maand!

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

BuzzLightyear
Hamsters: Buzz
Leeftijd: 21

Fietscomputer project - 11 marathons in 1 maand!

Bericht door BuzzLightyear » 18 mar 2020, 18:43

Hoi allemaal!

In 2014 kwam ik erachter hoe goed een hamster als huisdier bij me zou passen, dus heb ik me hier aangemeld om informatie te verzamelen. Helaas mocht ik geen hamster nemen van mijn ouders dus toen was het lange wachten begonnen. Nu, bijna 6 jaar later, ben ik eindelijk een trotse hamster eigenares! In februari heb ik Buzz de Roborovski opgehaald bij Saskia die ook op het forum zit. Ik ben dol op Buzz en ze is voor mij een fantastische eerste hamster.

Afbeelding

Door de jaren heen heb ik wel (onregelmatig) hier meegelezen of hamster videos gekeken, maar het was toch apart om het eindelijk in praktijk uit te voeren, dus ik heb nog veel last-minute informatie opgezocht. Ik kwam meerdere fietscomputer topics (o.a. van melson & Sylvia.) tegen en vond dit heel fascinerend aangezien ik ook veel over mezelf bijhoud (hardloopster, 24/7 Fitbit). Een grote shout-out dus naar iedereen die eerder hierover een topic heeft geopend, ik heb ‘fietscomputer’ en ‘snelheidsmeter’ heel vaak door de zoekmachine gehaald. Veel topics zijn al wat ouder dus ik wilde graag mijn informatie delen omdat ik dit een hele leuke manier vind om interactief bezig te zijn met een hamster! (Want constant knuffelen gaat niet gebeuren :P )

Fietscomputer jacht
Omdat de andere topics van jaren geleden zijn, was het vinden van een fietscomputer moeilijker dan ik dacht, maar ik had het mezelf ook moeilijk gemaakt. Raspberry Pi is een populaire manier om zulke projectjes te doen, maar ik heb niet de tijd en kennis hiervoor. De belangrijkste optie was natuurlijk het invoeren van een kleine omtrek, maar na online windowshoppen en handleidingen doorspitten was het duidelijk dat ik in de winkels zelf moest duiken, dus heb ik 3 fietscomputers getest. Dit is informatie waar ik op zoek was dus hopelijk maak ik iemand blij met de reviews.

Afbeelding

Decathlon (rechts) - €9,99 voor eentje met een kabel. Mooi ding, maar ik kwam gauw achter dat de omtrek invoering echt voor fietsbanden is. Deze gaat in ieder geval binnenkort terug naar de winkel.
Action (links)- €4,99 voor een draadloze. Hier kon je wel je eigen omtrek invoeren (0-9999) maar deze ging dus niet automatisch aan en kon alleen meten als de knop ingeduwd werd om uit slaapstand te komen. Plastic verpakking helemaal kapot, dus ik hou hem als back-up als ik een manier kan vinden om de knop in te houden. Dit is trouwens een fietscomputer die je op Bol gaat vinden voor 2x/3x de prijs maar komt duidelijk van dezelfde fabriek/mal. In de reviews hebben kopers hetzelfde probleem.
Blokker (midden) - €6,99 voor eentje met kabel. Ik had die van de Action op zak en ook deze was van vorm precies hetzelfde (maar dan met draad). Al in de bus naar huis wist ik waar ik op zoek was en met geluk kon ik zelf de omtrek instellen EN sprong hij automatisch aan bij beweging. Ik sloeg mezelf wel voor de kop, aangezien dit de eerste fietscomputer was die ik fysiek tegenkwam maar toen nog te hard aan het twijfelen was of ik met of zonder kabel wilde.

Voor degene die niet bekend zijn met het meten van de omtrek, dit is hoe ik de juiste gegevens kan verzamelen. Ik heb een Silent Spinner met een diameter van 16,5 cm (=165 mm). Om de omtrek te meten (die ik in mm in moet voeren) vermenigvuldig ik de diameter met pi (3,1415…) wat uitkomt op 518 mm afgerond. Dus bij een rondje met de wiel, heeft Buzz net iets meer dan een halve meter afgelegd.

Afbeelding

Ik heb het magneetje aan het rad vastgeplakt en de sensor aan de kooi. Zeker goed opgelet dat Buzz niet bij lijm/sensor/kabel kon komen.

Resultaat
Het is een maand geleden dat ik Buzz heb opgehaald en heb sindsdien (bijna) iedere dag alles genoteerd. Ik typ automatisch veel in Engels maar de cijfers spreken voor zich.

Afbeelding

Datum
Tijd (meting) - Zoals je kan zien heel veel verschillende tijdstippen. Leerde snel dat Buzz de hele dag slaapt dus tussen bepaalde tijdstippen wist ik dat er niks zou gebeuren. Bij tijden na zonsondergang is de kans groot dat er al wat (kilo)meters zijn gemaakt.
Tijd (totaal gelopen)
Afstand - in km met 3 decimalen achter de komma voor de meters
Tempo - in minuut per kilometer. Leuke informatie als hardloopster. 13 min/km is de wandel tempo in Google Maps.
Max. snelheid - km/u
Gem. snelheid - km/u
Totale afstand - Accumulatief.
Gewicht - Gewoon handig!
Gem. per nacht - Lichtblauwe gemarkeerde rijen bevatten informatie van meerdere nachten. Deze kolom gebruikte ik dan ook om het gemiddelde te berekenen.

Opmerkingen & conclusies
- Rode rijen waren nachten waarbij de sensor te ver van de magneet stond. Wiel werd als plashoek gebruikt dus bij het schoonmaken was het een uitdaging om het ook op de juiste plek terug te zetten. Wanneer ik het testte deed hij het wel, maar 23 gram was al genoeg om de magneet wat mm te verplaatsen. Ik heb maar 10 km ingevuld op basis van haar eerste week, maar ik ben overtuigd dat het richting 12-14 was.
- Ik merkte dat op dagen dat Buzz’s voerbakje bijna leeg was, ook de dagen waren dat Buzz het meest heeft gelopen (zie 11-3). Als ik deze scenario me voorstel in het wild was ze vermoedelijk op zoek naar eten? Ik probeerde de ‘tough love’ methode om kieskeurigheid van voedsel te voorkomen maar het was duidelijk dat ze dit weigerde. Vind het toch een beetje cru dat ze hard op zoek is naar eten maar letterlijk op een plek rent dus ik geef het voer nu gewoon in regelmaat dan wachten tot alles op is.
- Aanvullend op de vorige punt loopte ze ook minder toen haar voerbakje werd gevuld (zie 8-3) maar in een maand met één hamster ga ik niks wetenschappelijk bewijzen.
- De 7.5 km/u maximaal op 3-3 ben ik een beetje sceptisch over, bij 5 vraag ik me al af hoe ze nog sneller moet kunnen. Een dag gaf 12.5 km/u aan maar dat was duidelijk een meetfout.
- Ik ben in 2015 begonnen met hardlopen, met de minste kilometers in 2015 en 2018. In totaal heb ik 1025 km gelopen (zonder de dagelijkse stappen). In een maand heeft Buzz 470 km gelopen wat voor zo’n klein dier mij zo verbaast! Zelfs met de dagelijkse kilometers en stappen heb ik van 18 februari - 18 maart nog niet eens 200 km geregistreerd (Hoewel dit sterk door de covid19 maatregelen beïnvloed is)
- Het is zo duidelijk waarom hamsters ruimte nodig hebben. Momenteel zit Buzz in een Samla maar ik hoop als ik (hopelijk dit jaar) verhuis dat ik Buzz een mooie upgrade kan geven.
- Een marathon is 42.2 km, dit betekent dus dat Buzz 11 marathons heeft gelopen. Voor een mens is een marathon al zwaar, Buzz besloot maar om iedere nacht gemiddeld bijna een halve marathon te doen!

Dit is een beetje lang geworden, maar ik hoop dat het iemand interesseert! Ik was heel enthousiast over dit project (mijn familie en vriend hebben vaak moeten aanhoren hoeveel Buzz nou weer heeft gerend) dus ik hoop dat een paar forumleden dit ook (nog) doen!

Afbeelding

Sylvia.
Hamsters: Kody

Re: Fietscomputer project - 11 marathons in 1 maand!

Bericht door Sylvia. » 18 mar 2020, 20:13

Ja hoor, ik vind het heel leuk als je de loopafstanden van Buzz hier op het forum gaat bijhouden. Ik heb van diverse dwerghamsters de loopafstanden bijgehouden. Ik meen dat ik maar van eentje hiervoor op het forum een topic heb gemaakt. Ik heb ook van mijn twee robbies de loopafstanden bijgehouden en kan wel zeggen dat ze veel meer afstand af bleken te leggen dan mijn rusjes.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

Sicos
Beheerder
Hamsters: 1 robbie en 1 rusje
Leeftijd: 43

Bericht door Sicos » 18 mar 2020, 20:51

Erg mooie post. Heb je in je meting er ook rekening mee gehouden dat een looprad nog altijd wat uitloopt als ze er ineens uit springen? Zal niet een schrikbarend groot verschil maken maar wel wat kleine afwijkingen.

BuzzLightyear

Bericht door BuzzLightyear » 19 mar 2020, 00:59

@Sylvia. Dat is interessant! Ik vind Robo's superleuk omdat ze zo actief zijn, niet verwacht dat het zo heftig eraan toegaat haha. Ik ben zeker van plan om meer hamsters te nemen later en ben heel benieuwd hoe het verschilt tussen andere soorten en karakters.

@Sicos dankjewel! Met Silent Spinners en videos op Youtube verwachtte ik inderdaad veel 'koprolmeters' of dat Buzz eruit zou springen terwijl het looprad rond blijft gaan, maar ze heeft het wiel goed onder controle en als ze valt draait ze max. de helft van de rad mee. De Spinner is niet stroef maar valt wel altijd stil als ze niet meer rent. Dit kan door het magneetje komen maar meestal stopt ze netjes voordat ze uitstapt. Er zullen inderdaad wat meters erin zitten die niet tellen (wanneer ik het wiel test na het schoonmaken bijvoorbeeld), maar ik denk dat ik 26 en 27 een flinke buffer heb gecreëerd doordat ik daar zeker wat kilometers mis.

Wolfje-lobita
Hamsters: Wolfje RIP
Leeftijd: 20

Bericht door Wolfje-lobita » 20 mar 2020, 12:27

Wat een mooie hamster! En wat een fantastisch idee. Ik zou regelmatige updates leuk vinden om te volgen :)

melson

Bericht door melson » 22 mar 2020, 11:52

Leuk project, jaren geleden zoals je had gezien, had ik ook zoiets. Helaas slapen bij mij zulke projecten na een tijdje meestal in :bloos: ;)
Af en toe een update zal wel leuk zijn!

took heeft het niet direct met de fietscomputer te maken: ik zal het voer gewoon door de kooi strooien dan kan je hamster lekker zoeken en verzamelen, is die lekker bezig, een voerschaaltje is niet nodig.
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
------------------------------------------------

I
Moderator
Hamsters: Jax en Nina
Leeftijd: 36

Bericht door I » 22 mar 2020, 15:11

Ik vind dit ook heel erg interessant om te lezen. Mooie, duidelijke eerste post ook! De handen van mijn vriend jeuken nu om ook zoiets te maken, maar ik denk dat mijn syren niet aan zulke afstanden komen. 11 marathons, dat is echt heel indrukwekkend!

Ik zou regelmatige updates ook heel leuk vinden!
Niet iedereen kan een held zijn, er moeten ook mensen gered

BuzzLightyear

Bericht door BuzzLightyear » 23 mar 2020, 00:13

Dankjewel allemaal voor de reacties! Zal per week of bepaalde kilometers weer een update geven! :) Zojuist is ze weer wakker geworden en weer lekker bezig.
melson schreef:
22 mar 2020, 11:52
took heeft het niet direct met de fietscomputer te maken: ik zal het voer gewoon door de kooi strooien dan kan je hamster lekker zoeken en verzamelen, is die lekker bezig, een voerschaaltje is niet nodig.
Thanks! Ik was inderdaad op de hoogte van voer strooien, maar aangezien Buzz mijn eerste hamster is wilde ik een beetje inschatten hoeveel en wat er gegeten wordt. Nu ik het allemaal gewoon vertrouw krijgt ze het al bijna 2 weken gestrooid!

Sylvia.
Hamsters: Kody

Bericht door Sylvia. » 23 mar 2020, 11:47

Ik vond zelf met name bij mijn Russen interessant om te zien hoe hun lopen verandert onder invloed van de tijd van het jaar (photoperiod). Ook is het meten van loopafstanden een hulpmiddel om te zien of ze iets mankeert. Daar heb ik met name bij mijn robbie Finn veel aan gehad. Ik zag aan zijn stoppen met lopen direkt dat hij ziek was en kon daardoor gelijk ingrijpen.

Je meet zelf een robbie, dus ik heb even in mijn spreadsheets van mijn robbies gekeken en geef even kort wat informatie.
Finn, geboren 24 mei 2015
16 sept 2016 - max afstand afgelegd: 20.733
26 feb 2017 – 0 gelopen: ik wist gelijk dat er iets ad hand was, tilde hem uit zijn bed en hij bleek een luchtweginfectie te hebben.
7 juni 2017 – 40 m gelopen: ook toen bleek hij ziek te zijn, hij ging tobben met zijn urogenitale tract (ouderdomskwaal) en is een maand daarna ingeslapen.

Russell, geboren 24 mei 2015
23 feb 2016 - max afstand afgelegd:18.556
Vanaf okt 2016 ging hij steeds minder lopen, soms maar 1000 meter. Hij had toen inmiddels Cushing disease wat ook het lopen beinvloedt. Dat was dus ook terug te zien. Uiteindelijk liep hij niet of nauwelijks (100 meter).

Ik heb overigens geen rekening gehouden met het doorlopen van de molen als ze er inspringen of uitspringen. Ik wil vergelijkende cijfers, absolute cijfers interesseert me iets minder wat dat betreft.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

Jaimz
Hamsters: roborovski's

Bericht door Jaimz » 24 mar 2020, 09:58

Wat een afstanden lopen sommige robbies toch hé.

Ik heb nu al 10 jaar robbies en ooit eens een poging gewaagd met het meten van de afstand met een fietscomputer van 3,00 van de Action.De eerste nacht gaf hij 3 km aan en de tweede nacht bleek de robbie de kabel gesaboteerd (kapot geknaagd) te hebben en daarna heb ik het eigenlijk nooit meer een meting gedaan.Het is wel heel leuk om te zien dat ze zulke afstanden kunnen rennen.

Twister
Hamsters: Twister

Bericht door Twister » Gisteren, 15:12

Ik heb vandaag de fiets computer van blokker gehaald
even puzzelen om t goed in terrarium te krijgen.
Hoe resetten wevm smorgens kan dit niet in handleiding vinden
Afbeelding

Afbeelding

BuzzLightyear

Bericht door BuzzLightyear » Gisteren, 15:51

Fijn dat je hem hebt! Als je bij DST komt, rechterknop een paar seconden inhouden. Dan reset ie ook tijd en snelheid.

Om de totale afstand te resetten (aangezien deze maar tot 99.999 gaat) ga je naar ODO, ook rechterknop inhouden, dan 1x linkerknop en dan doorschuiven tot hij op 0 staat.

Twister

Bericht door Twister » Gisteren, 21:04

Heb k de diamets goed ingesteld radje is 27 cm doorsnee wij hebben 270x3.1415 gedaan komen uit op 848 klopt dit of hebben wij het fout gedaan

BuzzLightyear

Bericht door BuzzLightyear » Vandaag, 04:27

Ja, die berekening klopt!

Twister

Bericht door Twister » Vandaag, 09:35

Dank je wel
Is nog even puzzelen

Plaats reactie