Dilemma

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

Plaats reactie
lush000000
Leeftijd: 37

Dilemma

Bericht door lush000000 » 14 okt 2015, 11:18

Hoi Allemaal,

Eergisteren is een van mijn Syrische hamsters overleden. Ik vermoed van ouderdom. Alle dieren die wij hebben komen uit de opvang, dus leeftijden zijn niet helemaal duidelijk vaak.
In totaal heb (had) ik 6 hamsters, 2 dwerghamsters en 4 Syrische hamsters. Iedere hamster heeft een etage in mijn 'oude' caviaflat van +/- 100x55 cm.
Een van mijn Syrische hamsters is een echt bezig bijtje. Altijd rond aan het lopen, ze heeft gewoon een looppad in het zaagsel gemaakt, altijd aan het klimmen, komt meteen als ze me op de dierenkamer hoort. :D
De rest is liever lui dan moe zeg maar. Die denken dat de loopwielen zijn om snoepjes in op te eten.

Nu heb ik altijd gezegd dat als een van mijn hammies zou overlijden ik haar een dubbel hok zou geven, dus 200x55 cm. Nu is het zo ver, en begin ik te twijfelen.
We moeten de tussenschotten eruit zagen, en ik moet dan nog wat spulletjes bijkopen. Absoluut niet teveel werk of geld, maar maak ik haar daarmee gelukkiger?
Zou ze dat echt leuk vinden zo groot (ik heb in dezelfde flat 3 cavia's op zo'n oppervlak zitten), of is het juist 'enger' omdat niet alles te overzien is?
Of, kan ik dan beter nog een zielenpiet uit de opvang halen en die gelukkig maken met een redelijke kooi?

Gisteren dacht ik nog, ik haal er een uit de opvang. Vandaag denk ik er weer aan om de hokken open te maken.
Misschien iemand die me kan helpen met twijfelen :D .

_mona_
Hamsters: 3
Leeftijd: 27

Re: Dilemma

Bericht door _mona_ » 14 okt 2015, 11:47

Ten eerste veel sterkte met het verlies van je syrtje.
Ten tweede: wat een mooie ruimte hebben ze allemaal zeg!

Lastig om dit zo te beoordelen. Ik denk dat de hamster zeker meer ruimte tof gaat vinden. Maar als haar huidige hok uitdagend ingericht is zal ze daar ook perfect gelukkig in zijn. Als de actieve hamster geen stereotype gedrag vertoont: tralieknagen of aan iets anders constant knagen ofzo denk ik dat het echt je eigen keuze is, wil je er een hamster bij of deze meer ruimte geven.

Je kan trouwens ook gewoon een vierkant/cirkel uit het tussen paneel zagen, mocht je beslissen om de hamster meer ruimte te geven.
Zo kan je er makkelijk terug een plaatje tegen zetten als je het hok ooit terug wilt opdelen. :-)
Groetjes van Mona
En van syrtjes Taran en Cardan en rusje Amberle♥

lush000000
Leeftijd: 37

Bericht door lush000000 » 14 okt 2015, 12:16

Bedankt, en bedankt voor je compliment.
Het probleem is dus dat ik het zelf echt heel moeilijk vind. Twix is heel actief, maar ze heeft geen apart gedrag. Wel sloopt ze alles wat ik haar geef dat van fleece/stof is.
Ze heeft een sputnik, een houten huis, een tralieladder om op het houten huis te klimmen, een stukje tralies op de achterwand om te klimmen, een glazen snoeppot (daar bewaart ze ook haar snoepjes in :+: ), grootste maat loopwiel.
Een tunnel, een grasbol met openeningen, een hangmat, een tunnel van stof, 2 wc'tjes etc. Mocht ze het 2 meter hok krijgen, dan wil ik nog een graafhuis, een slaaphuis, en nog wat tunnels bij kopen.
Maar aan de andere kant, ik heb allemaal spulletjes 'over' nu Mars er niet meer is, voor een eventueel opvangertje. Zelfs tijdens het typen weet ik het niet :bloos:
Gat was al ooit open, omdat er eerst cavia's gewoond hebben. Is nu met op maat gesneden planken dichtgekit. Mijn handige wederhelft gaat deze eruit halen, zodat we ze ook weer terug kunnen zetten.
Moet er echt nog een paar nachtjes over slapen :D

333dulucia
Hamsters: Syrtje: Luna
Leeftijd: 26

Bericht door 333dulucia » 14 okt 2015, 19:04

Als je er blijkbaar toch zo over twijfelt zal je wel het gevoel hebben dat je je hamster meer kan bieden. Ik zou het dan wel doen, je kan altijd nog weer het gat dicht kitten en dan kan je het uitproberen. Als het bevalt is het mooi en anders jammer maar ook niet heel erg toch?
Je kan prima dan de spullen die nu over zijn van je andere hamster gebruiken. Een graafbak kan je ook van een curver knutselen, dus uiteindelijk valt het ook wel heel erg mee misschien?

Ik zelf heb vaak dat ik achteraf blijf denken, wat als? Dus ik zou het doen om het uit te proberen, slechter heeft je hamster het daardoor niet ;) En mijn syrtjes hebben altijd de extra ruimte met veel plezier benut. Heb nooit gehad dat ik het gevoel had dat ze er geen behoefte aan hadden.

Femijn
Hamsters: Shenna
Leeftijd: 31

Bericht door Femijn » 16 okt 2015, 00:49

333dulucia schreef:Als je er blijkbaar toch zo over twijfelt zal je wel het gevoel hebben dat je je hamster meer kan bieden. Ik zou het dan wel doen, je kan altijd nog weer het gat dicht kitten en dan kan je het uitproberen. Als het bevalt is het mooi en anders jammer maar ook niet heel erg toch?
Je kan prima dan de spullen die nu over zijn van je andere hamster gebruiken. Een graafbak kan je ook van een curver knutselen, dus uiteindelijk valt het ook wel heel erg mee misschien?

Ik zelf heb vaak dat ik achteraf blijf denken, wat als? Dus ik zou het doen om het uit te proberen, slechter heeft je hamster het daardoor niet ;) En mijn syrtjes hebben altijd de extra ruimte met veel plezier benut. Heb nooit gehad dat ik het gevoel had dat ze er geen behoefte aan hadden.
+1

Plaats reactie