Alleen maar in buizen

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

Puckiee
Hamsters: Fetso

Alleen maar in buizen

Bericht door Puckiee » 10 okt 2016, 13:39

Hallo!
Ik ben nieuw hier en heb net een nieuwe hamster.
Nu heb ik een vraagje,

Het is overdag dus mijn hamstertje zou volgensmij moeten gaan slapen, nu heb ik in zijn nieuwe kooitje een heel mooi huisje en een kokosnootje met katoenwol(?) als nestmateriaal in beide erin, ook heb ik een beetje er omheen.
Nu gaat mijn hamster alleen maar op een bepaald plekje in de buis zitten zonder ook maar enkel nestmateriaal of ies erbij... ik ben bang dat hij nu daar gaat blijven en geen gebruin gaat maken van de huisjes en alleen maar in de buis blijft zitten...

Weet iemand wat ik het beste kan doen?

Groetjes

Groetjes Puck en een pootje van fetso :*

Romata

Re: Alleen maar in buizen

Bericht door Romata » 10 okt 2016, 13:49

Ik denk dat je vooral je hamster de tijd moet geven om te wennen. Nesten maken deed die van mij ook niet de 1ste week, en nu vindt hij het geweldig!
Gebruikt vooral Wc papier (Dat ik al in 3 reepjes heb gescheurd).

Maar volgens mij is katoenwol niet de beste keuze om nesten te maken, volgens mij is het erg gevaarlijk voor je hamstertje.. (kan iemand anders dit nog even bevestigen, voordat ik de verkeerde informatie geef?! ;) )

Maar een hele dikke laag zaagsel (ca. 10 a 15cm vinden ze ook heel erg leuk om nesten in te maken en vooral veel te graven)

Veel plezier trouwens met je hamstertje!

Puckiee

Bericht door Puckiee » 10 okt 2016, 16:07

Ja bij de dierenwinkel hadden ze ook al katoenwol gebruikt en dat ging prima, mijn vader is allergisch dus gebruik ik geen zaagsel maar papiersnippers.

-- 10 okt 2016 16:08 --

Maar heel erg bedankt!! Ik maakte me al zorgen dat ik iets fout had gedaan :-?

Hamstersam
Leeftijd: 17

Bericht door Hamstersam » 10 okt 2016, 16:56

Katoenwol is inderdaad heel gevaarlijk voor hamsters!! Ze kunnen er in stikken, pootjes verliezen, noem maar op. Ookal staat er op de verpakking dat het veilig is voor hamsters dat is het niet. Gebruik zoals Romata al zegt gewoon wc papier gebruiken, vinden ze fantastisch! Mag ik vragen wat voor kooi je hebt en wat voor hamster?
Groetjes van Sam!
RIP Nemo en Dorus, er wordt altijd aan jullie gedacht!

Puckiee

Bericht door Puckiee » 10 okt 2016, 17:18

Ik heb een ferplast laura kooi en een syrische hamster. Ik zie nu dat fetso allemaal eten aan t slepen is naar dat ene plekje in de buis, gaat ie daar dan nesten? Zou volgensmij niet zo handig zijn in de buis :(

-- 10 okt 2016 17:20 --

Ze wil namelijk niet bij het nestmateriaal komen maar verplaatst wel al dr voedsel er naartoe

FigoFox
Hamsters: Ellie
Leeftijd: 22

Bericht door FigoFox » 10 okt 2016, 17:22

De Ferplast Laura is helaas te klein voor een hamster. Voor een Syrische hamster zou ik minstens een kooi van 80x50 cm nemen, maar groter is altijd beter.

**Lilia**

Bericht door **Lilia** » 10 okt 2016, 17:26

Een Laura is helaas niet geschikt voor een Syrtje. Ze worden te groot voor de buizen, het wieltje en de kooi zelf. Een Laura is zo'n 45 x 25 geloof ik, de aanbevolen maat is 80 x 50. Bijna het dubbele, plus dat je hamstertje uiteindelijk niet lekker meer door de buizen past. Ik persoonlijk ben geen fan van buizen rondom een kooi voor een nieuwe hamster, ik zou ze eraf gehaald hebben. Buizen zijn om doorheen te lopen en niet om een nestje te maken, waar voedsel snel gaat rotten omdat er condens ontstaat etc. En dan met name voor kleinere hamsters, hoewel de kooi helaas voor geen enkele hamster geschikt is.
Pootje van jeweetwelkater Joep en prinses Guusje.
Sowieso schrijf je sowieso als sowieso. Dus niet als zowiezo, zoizo, zoiezo, zo ie zo,
zo izo, sowiezo, zo en zo, zo i zo, zowieso, sowizo..

Puckiee

Bericht door Puckiee » 10 okt 2016, 17:27

Ze is nu nog op proef ivm mijn vaders allergie. Als ze definitief blijft ga ik ook zeker kijken voor een grotere kooi! Vind t nu alleen zonde van mijn geld anders...

**Lilia**

Bericht door **Lilia** » 10 okt 2016, 17:28

De Laura is toch net zo duur als een grote kooi? Kost toch gauw 40 euro, daarvoor heb je ook een Alaska en voor een paar tientjes meer ook kooien van 100 x 50 cm, dus groter is niet altijd duurder.
Sowieso schrijf je sowieso als sowieso. Dus niet als zowiezo, zoizo, zoiezo, zo ie zo,

Puckiee

Bericht door Puckiee » 10 okt 2016, 17:30

Ik heb deze laura van een vriendin gekregen omdat ze op de proef is :)

-- 10 okt 2016 17:31 --

De alaska vind ik zelf niet leuk omdat ik 2 verdiepingen juist zo leuk vind

**Lilia**

Bericht door **Lilia** » 10 okt 2016, 17:32

Je kunt er prima zelf verdiepingen in zetten hoor. En verdiepingen in zo'n kleine kooi zijn echt niet te vergelijken met een ruimte kooi van goed formaat.

_mona_
Hamsters: 4
Leeftijd: 27

Bericht door _mona_ » 10 okt 2016, 17:33

De alaska heeft toch ook een verdieping? En wat de hamster leuk vind is belangrijker dan wat jij leuk vind lijkt mij ;)
Want de meeste leuke kooien voor mensen zijn helemaal niet zo leuk voor hamsters.
Groetjes van Mona
En van syrtjes Taran en Cardan, rusje Amberle en robo'tje Dot ♥

Puckiee

Bericht door Puckiee » 10 okt 2016, 17:34

Npugoed zoals ik al zei ik ga later naar een grotere kooi kijken

**Lilia**

Bericht door **Lilia** » 10 okt 2016, 17:37

Kijk wel uit met het radje wat er in zit, die is 2 keer kleiner dan wat een Syrtje eigenlijk nodig heeft en dat kan (zeker in de groei) zorgen voor een abnormale groei van de rug (door het constant krom staan).

Romata

Bericht door Romata » 10 okt 2016, 20:53

Ik ben er ook indd niet voor om buizen rondom te kooi te laten gaan, hier liggen er een aantal buizen/wc rolletjes/grasrol/houten rol met gaatjes waar ze in/uit kunnen. Heel divers dus.

Lastig he al die adviezen, in de winkels zie je zoveel leuke maar eigenlijk veel te kleine kooitjes voor hamstertjes. Ze vinden het onwijs leuk om overal doorheen te rennen en echt iets te doen hebben als ze wakker zijn. Het is eigenlijk heel zielig om ze in een klein hokje te zetten, vaak gaan ze zich enorm vervelen en tralieknagen, of zelfs gedragsproblemen (bijten). Maar ik vind het al heel erg goed dat je hier om advies komt vragen, je maakt je hamstertje echt een stuk blijer door een grotere kooi aan te schaffen, en voor jezelf is het onwijs leuk om er elke x weer iets leuks van te maken. En daarbij een grote kooi hoef je niet zo vaak te verschonen, eens in de 3 weken is meer dan genoeg. Mits je natuurlijk wel een flinke bodembedekking hebt, anders moet het vaker.

De papiersnippers gaat je hamstertje waarschijnlijk vast ook gebruiken om een nestje mee te bouwen.
Is het hamstertje van je vriendin en is ie uit logeren bij jou?

Plaats reactie