Is mijn kooi te klein en hoe minder bang maken

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

Plaats reactie
Hammie2409

Is mijn kooi te klein en hoe minder bang maken

Bericht door Hammie2409 » 11 okt 2016, 20:49

Hallo allemaal,

Ik heb sinds 3 weken een syrische hamster. Hij zit in hamsterkooi Pinky 3. Nu heb ik in verschillende reacties gelezen dat sommige kooien te klein zijn, is dat bij deze kooi ook zo want er zitten wel 3 verdiepingen in en dat is eigelijk ook bodemruimte. of moet ik echt een grotere kooi kopen zoals een terrarium?

Verder heb ik nog een vraagje. Als ik me hand in de kooi doe dan is er niks aan de hand en ik mag hem ook soms aaien maar als ik mijn hand in de kooi leg met iets lekkers dan springt hij gewoon over mijn hand heen zodat hij hem niet raakt. Als ik hem iets lekkers geef en ik hou hem vast dan gaat hij gewoon rustig eten. En als ik met een bepaalde manier met mijn hand hem wil aaien dan maakt hij een beweging alsof ik hem aanval ofzo. Gelukkig heeft hij mij nog niet gebeten. Weten jullie hoe ik hem minder bang maak zodat ik hem ook een keer uit de kooi kan halen?

Alvast bedankt voor het reageren :)

xDenies
Leeftijd: 26

Re: Is mijn kooi te klein en hoe minder bang maken

Bericht door xDenies » 11 okt 2016, 21:44

Om maar direct met de deur in huis te vallen; ja je kooi is te klein. Dit zijn de afmetingen: 50,5 x 33 x 45,5cm en de advies maten voor een Syrische hamster zitten op 80x50 en het liefst groter. Hier zit jouw kooi dus heel ver onder; zelfs al had hij 20 verdiepingen gehad! :)
Je hoeft niet persé een terrarium aan te schaffen, bij de één ligt hier een voorkeur bij de ander niet, maar een grotere kooi is hoe dan ook nodig. Ik vraag me namelijk ook af of je syrtje wel een geschikt loopwiel heeft ;)

Het oppakken vind hij of zij gewoon erg spannend. Hier moet je even doorheen. Maar ik gok dat als jouw syrtje zich wat beter op zijn of haar gemak gaat voelen in een geschikte kooi dat dit echt wel beter zal worden.

Succes! ;)
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScaping.Info
Facebookgroep Hamsterscaping

Hammie2409

Bericht door Hammie2409 » 11 okt 2016, 22:10

@xDenies Dankjewel. Dan ga ik binnenkort een grotere kooi aanschaffen met minimaal die maat. Hij heeft wel een geschrikt loop wiel, had meteen een silent spinner gekocht toen ik merkte dat zijn ruggetje krom stond toen hij rende.

Dan hoop ik als hij een nieuwe kooi heeft, zich fijner gaat voelen en dat hij dan niet meer zo bangig is :D

xDenies
Leeftijd: 26

Bericht door xDenies » 12 okt 2016, 07:46

Het lijk me heel sterk dat je de grootste silen spinner in je kooitje hebt staan? 30cm hebben we het over heh..
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScaping.Info
Facebookgroep Hamsterscaping

Nimfee
Hamsters: Pietertje, Pablo en Yaira
Leeftijd: 28

Bericht door Nimfee » 12 okt 2016, 09:44

De kooi is inderdaad te klein, wat xDenies al zegt. Een syr heeft wel een loopwiel nodig van 27-30 cm. Welke maat silent spinner heb je gekocht? Je hebt namelijk de S, M en L. De L is heel erg groot en ik denk niet dat hij past in de kooi die je nu hebt.

Esmeralda
Hamsters: Kuki
Leeftijd: 35

Bericht door Esmeralda » 12 okt 2016, 10:06

Hoi Hammie 2409! Wat goed dat je het vraagt hoor :)

Ik sluit me aan bij de mensen hierboven. Je kooi is te klein, ik zou je zelfs 100cm aanraden voor een Syrische hamster. En je loopwiel is waarschijnlijk toch ook te klein. Jouw hamster is nu nog niet volgroeid (dat is met 6 maanden) en die kan nog een heel stuk groter en drukker worden. Snap wel dat dat nu nog lastig voor te stellen is :) Als je hamster genoeg ruimte heeft en zich vermaakt, zal hij ook niet aan de tralies knagen.
Een hele goede website voor kooien en ook loopwielen van 30cm is www.zooplus.nl. Kijk bijvoorbeeld bij de Alaska kooi of de Barney kooi, en bij de loopwielen moet je dus altijd de grootste hebben. Ik vind loopwiel speedy het fijnst. (Bij een kleiner wiel moet ie toch krom lopen of met z'n neusje in de lucht)
Verder heeft je hamster tijd nodog om te wennen en tam te worden. Veel tijd een aandacht aan geven, en niet bang maken door achter hem aan te vangen of zo. Probeer hem uit de kooi te halen (evt in een bakje of zo) en om je heen te laten lopen terwijl je erbij op de vloer zit bijvoorbeeld. Als je er veel mee bezig bent wordt ie echt heel tam, maar het kan wel een aantal weken of zelfs paar maanden duren. Komt goed :)
Veel plezier met je hamster!!

Plaats reactie