Caviakast ombouwen tot hamsterkooi

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

Plaats reactie
LindaB
Leeftijd: 35

Caviakast ombouwen tot hamsterkooi

Bericht door LindaB » 17 jun 2017, 14:57

Omdat ik ga minderen met cavia's heb ik nu een verdieping in de zelf gemaakte caviakast "over" en ik zat eraan te denken om daar mijn dwerghamster in te huisvesten. Maar... Ik vraag me af hoe het zit met de kitranden. De cavia's keken er niet naar om, maar een hamster is wat creatiever. Zou ik de hoeken kunnen afdekken met een profiel oid?
Daarnaast moet de bak nu ook worden afgesloten. Hij heeft een voorkant van plexiglas en omdat het de bovenste verdieping is, is hij van boven open. Is kippengaas geschikt? Ik weet niet of ik de bak überhaupt moet afdekken want het is geen klimmer, hij hangt nu ook nooit in de tralies, maar hij moet het maar net in de bol krijgen.
En ik moet iets bedenken voor het flesje...

Heeft iemand tips hoe ik een zelfgemaakte bak hamsterveilig kan maken?

Mariska1808
Leeftijd: 21

Re: Caviakast ombouwen tot hamsterkooi

Bericht door Mariska1808 » 18 jun 2017, 23:00

Als de kitranden van aquarium kit zijn, dan is het veilig. Eventueel tegen knagen kun je er een L-profiel tegenaan maken, dan weet je zeker dat het goed zit. Voor de bovenkant zou ik zeker iets van een deksel maken. Dat je het niet ziet wil niet zeggen dat hij het niet doet. :p Ik zou gewoon een simpele deksel maken van hout en gaas (maximaal 1 bij 1 cm gaten). Voor het flesje kun je een magnetische flessenhouder kopen en anders eventueel gewoon drinkbakjes gebruiken (ben ik fan van). Andere optie is gewoon een fles in een houder in de bak. Kun je bij verschillende shops wel kopen. :)
Volg mijn dieren nu ook op Facebook!

LindaB

Bericht door LindaB » 28 jun 2017, 13:00

Volgens mij is het geen aquariumkit, dus dan moet ik er profielen tegenaan maken. Nadeel is dat ik dat niet zelf kan (twee linkerhanden) en mijn vader de komende weken geen tijd heeft :/ En ik wil de hamster wel snel oververhuizen want nu zit ik tegen zo'n lege bak aan te kijken en het zou een mooie upgrade voor hem zijn. Nog even m'n handige vader aan z'n jasje trekken ;)

LindaB

Bericht door LindaB » 30 jun 2017, 17:50

Oké ik ben de kit gewoon handmatig gaan verwijderen. Gaat even duren.

Anne1993
Hamsters: Bobo en Jip

Bericht door Anne1993 » 01 jul 2017, 10:38

Ik heb jarenlang in een dierenwinkel gewerkt en hoorde dat hamsters inderdaad aan kit gaan knabbelen. Ik zou dus zeker afraden om het te proberen - hamsters kunnen er ook ziek van worden. Dus inderdaad eraf halen.

LindaB

Bericht door LindaB » 19 jul 2017, 22:12

Ik heb de kit in schoonmaakazijn laten weken en eraf gepulkt met een mesje en mijn vader heeft een deksel gemaakt van kippengaas en wat latjes, dus Wobke zit sinds vanavond in een kooi van 140x50. Stond de Mary al flink vol, deze bak lijkt nog open en kaal. Heeft iemand tips voor de inrichting?

melson
Contacteer:

Bericht door melson » 20 jul 2017, 01:06

kurken buizen, takken van wilg/berk/fruitbomen/hazelaar (alles ook met bladeren) :-)
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
------------------------------------------------

Plaats reactie