Voorbereidingen hamster

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

Plaats reactie
Haribo

Voorbereidingen hamster

Bericht door Haribo » 01 aug 2017, 22:49

Hallo iedereen

Binnenkort mag ik een hamster (Syriër) adopteren. Nu ben ik de voorbereidingen aan het treffen en ik zal even hieronder het lijstje zetten met mijn voorbereidingen en vragen. Zouden jullie even kunnen kijken als er nog dingen ontbreken? Zo ben ik helemaal klaar voor de hamster. :D

Kooi: Het bovendeel van Billy, een Ikea kast + glas ervoor. De maten zijn 80x28x35 cm. Denken jullie dat groot genoeg zal zijn? Ik kom zodanig veel verschillende formaten tegen op websites dat ik er zelf niet meer aan uit kan.

Bodembedekking: Ik ben er nog niet helemaal uit welke bodembedekking ik beter zou gebruiken. Welke gebruiken jullie?

Voer: Hier hetzelfde, welk voer raden jullie mij aan? Een drinkfles heb ik al.

Looprad: Ik heb een rad gevonden in plastiek, geen gaten en met diameter 20 cm.

Hamsterhuisje: Ik heb wel enkele leuke gezien van Ferplast, ik denk dat ik daar één uit zal kiezen.

"Speelgoed": Een bruggetje, tunnels (hout) en een soort klimboom lijken me erg leuk.

DIY: Ik wil heel erg graag een graaftoren maken.

Nou, dit is mijn lijstje dus zo'n beetje. Zien jullie nog dingen die ontbreken?
Alvast bedankt! :lol:

xAnnick
Hamsters: Phoebe <3
Leeftijd: 20

Re: Voorbereidingen hamster

Bericht door xAnnick » 02 aug 2017, 12:16

Wat super dat je van te voren zo goed nadenkt over wat je je hamster wilt bieden en dat je hier om advies vraagt :D

Om helaas meteen met de deur in huis te vallen: de kooi vind ik aan de kleine kant. De minimale maat is geloof 80x50 en voor syren wordt minimaal 100x50 geadviseerd. Dus als je nog meer ruimte hebt waar je eeen hok kwijt kunt, benut deze dan absoluut! Daar zal je hammie alleen maar plezier van hebben.
In het subforum "huisvesting" kun je een topic vinden met de naam "foto van je aquarium/terrarium" of iets dergelijks, neem zeker eens een kijkje in dat topic voor inspiratie! Vanaf bladzijde 220 zie je steeds meer ruime aquariums met een meer natuurlijke inrichting. In een aquarium kun je ook een flinke laag bodembedekking kwijt, zodat je hamster zijn instincten kan uitleven en lekker kan graven.
Dit is het topic: http://forum.dehamster.nl/viewtopic.php?f=12&t=44614

Ikzelf gebruik zaagsel en ik geloof dat de meesten dit doen. Hier kan de hamster goed in graven en de tunnels storten dan niet in. Het is qua prijs niet duur wanneer je een flinke laag wilt gebruiken.
Ik gebruik ook nog cotton comfort boven op de laag zaagsel.

Voer bestel ik online en daarnaast heb ik tot nu toe alleen maar dwergen gehad, dus voor syrenvoer hoop ik dat iemand anders tips heeft :lol:

Voor syren wordt een looprad van minimaal 27 cm aangeraden, zodat ze zeker weten met een rechte rug lopen. Ik zou dus zeker even rondkijken of je een groter rad kunt vinden.

Let bij de huisjes wel op dat de doorgangen groot genoeg zijn, een centimeter of 7 is genoeg zodat de hamster er ook met volle wangen doorheen past. Vaak kijk je voor syren meer bij de caviahuisjes, deze zijn iets groter en hebben bredere doorgangen.

Tunnels en klimspullen van hout zijn inderdaad erg leuk! In het topic wat ik boven noemde kun je een beetje kijken wat anderen voor speelgoed en decoratie gebruiken. Kurktunnels en gezandstraalde wijntakken worden het vaakst gebruikt geloof ik.

Een graaftoren is leuk, maar hamsters graven van nature hele gangenstelsels en in een graaftoren is niet veel ruimte. Vandaar dat ik eerder voor een ruim aquarium zou kiezen waar je minimaal 20 cm bodembedekking in kwijt kunt doen, zodat je hamster nog veel meer ruimte heeft om te graven en de tunnels ook echt gebruikt kunnen worden. Het is fascinerend om te zien hoe zo'n klein beestje enorme gangen graaft.

Een voorbeeld van mijn ingerichte 100x50x50 aquarium:

Voorkant
Afbeelding

Bovenkant
Afbeelding
Rusje: ♥ Phoebe ♥
Teckel: ♥ Tommie ♥
Mensgeval: Annick

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017

Haribo

Bericht door Haribo » 02 aug 2017, 21:20

Bedankt voor de tips! Ik zal ze allemaal opschrijven en meenemen als we de spullen voor de kooi gaan halen.

Wat een mooi aquarium! Dat hij wat klein was was ik inmiddels zelf ook achtergekomen en een alternatief gevonden. Het zou dan uitkomen op 100cm x 56.6cm x 46.6cm in de binnenkant. Deze wordt gemaakt van Linnmon tafelstukken van de Ikea (jee wat je daar allemaal kan vinden). Ik weet niet als ik een linkje mag zetten, maar ik heb het gevonden op het kanaal van VanillaHamHam. Zo'n hok zelf maken lijkt me voordeliger, want de meeste aquariums kosten een fortuin... :lol: Dat kan ik met mijn jobstudentenloontje niet betalen... En als dat Ikeahok goed zou zijn, kan ik nog meer uitgeven op vlak van speelgoed. Des te leuker voor het hamstertje, niet? 8)

Dat loopwiel die ik wou hebben ze helaas niet meer in de juiste maat... :-? Wat denk je van Trixie Houten Loopwiel met een diameter van 28 cm? Zou die goed zijn?

Met de afmetingen van wat ons hok waarschijnlijk zal worden denk ik dat het hamstertje dan wel mooi zal kunnen graven... :)
Heb jij trouwens een dak op je hok/aquarium? Want die zullen wij waarschijnlijk zelf maken... :lol:

Nou, bedankt voor het hele lange bericht! Ik kan niet wachten op mijn hamster... Als alles klaar staat voor hem/haar... :razz:

iris1006
Hamsters: Coco & Janneke

Bericht door iris1006 » 02 aug 2017, 21:49

Hoi!

Ik wou ook dat linnmon hok zelf maken, maar kon die glasplaat ( henmes ding) in geen enkele ikea vinden, ik dacht dat ikea ze misschien uit de productie heeft gehaald dus ik ben erg benieuwd of jij het wel kan vinden :-) .

Op marktplaats mag je ook nog wel eens aquariums/terrariums tegenkomen voor een prikkie :D

Het trixie houten wiel van 28 cm is volgens mij wel een goed Loopwiel, op zooplus heb je ook loopwielen voor niet zo duur. Alleen weet ik niet precies welk houten Loopwiel je bedoeld, er is er een van kurk (?) en eentje van hout met ook schors ofzoiets aan de buitenkant, die kun je voor gebruik het best even schuren want daar mogen nog wel eens splintertjes op zitten. Verder met houten loopwielen is het het handigst om voor de urine het wiel te lakken (botenlak).

Verder heeft Annick al veel verteld.

Ik hoop dat het allemaal lukt met het hok en alles klaarmaken enzo :D

Groetjes! :zwaai:

-- 02 aug 2017 21:50 --

Dat hok ziet er trouwens leuk uit Annick!!

xAnnick

Bericht door xAnnick » 02 aug 2017, 22:40

Haribo schreef:Bedankt voor de tips! Ik zal ze allemaal opschrijven en meenemen als we de spullen voor de kooi gaan halen.

Wat een mooi aquarium! Dat hij wat klein was was ik inmiddels zelf ook achtergekomen en een alternatief gevonden. Het zou dan uitkomen op 100cm x 56.6cm x 46.6cm in de binnenkant. Deze wordt gemaakt van Linnmon tafelstukken van de Ikea (jee wat je daar allemaal kan vinden). Ik weet niet als ik een linkje mag zetten, maar ik heb het gevonden op het kanaal van VanillaHamHam. Zo'n hok zelf maken lijkt me voordeliger, want de meeste aquariums kosten een fortuin... :lol: Dat kan ik met mijn jobstudentenloontje niet betalen... En als dat Ikeahok goed zou zijn, kan ik nog meer uitgeven op vlak van speelgoed. Des te leuker voor het hamstertje, niet? 8)

Dat loopwiel die ik wou hebben ze helaas niet meer in de juiste maat... :-? Wat denk je van Trixie Houten Loopwiel met een diameter van 28 cm? Zou die goed zijn?

Met de afmetingen van wat ons hok waarschijnlijk zal worden denk ik dat het hamstertje dan wel mooi zal kunnen graven... :)
Heb jij trouwens een dak op je hok/aquarium? Want die zullen wij waarschijnlijk zelf maken... :lol:

Nou, bedankt voor het hele lange bericht! Ik kan niet wachten op mijn hamster... Als alles klaar staat voor hem/haar... :razz:
Super dat je wat met de tips doet!

Het lijkt me leuk om een hok zelf in elkaar te zetten, maar is het niet makkelijker om op marktplaats een goedkoop aquarium te zoeken? Vaak heb je hele mooie maten voor een klein prijsje, omdat het bijvoorbeeld lek is, maar je hamster heeft daar geen last van. 45 cm hoogte is wat laag, als je bedenkt dat er een flinke laag bodembedekking en een rad van minimaal 27 cm doorsnede (die met standaard meer dan 30 hoog zijn) in komt.
100x50x50 of 120x50x50 of zelfs 120x60x60 zou dan een mooie maat zijn om voldoende bodembedekking kwijt te kunnen om een graafparadijs te creëren.
Mijn aquarium zou nieuw in de winkel (speciaal voor knaagdieren) 200 euro kosten, en ik had hem voor 60 euro op marktplaats. Ik heb ook al bij anderen gelezen dat zij een vrij groot aqua voor minder dan 50 euro op de kop hebben kunnen tikken. Nieuw een aqua aanschaffen is inderdaad niet te doen, maar op marktplaats kom je al een heel eind :-)

Trixie loopwiel van 27 cm is prima, die heb ik ook. Het fijne is dat het plastic is en daardoor makkelijker schoon te maken.

Ik heb inderdaad een deksel op mijn aquarium voor de zekerheid. Ik heb bij de bouwmarkt een plaat met gaatjes op maat laten maken, maar dat past enkel omdat er twee "latten" in m'n aqua zitten waar de plaat op kan rusten. Heb je geen latten aan de binnenkant, zal dat helaas niet gaan. Ik heb al wel bij anderen gezien dat zij een simpele deksel hebben gemaakt van latten, gaas en nietjes.

Haribo

Bericht door Haribo » 16 aug 2017, 22:13

Ik heb zoals aangeraden eens rondgekeken op 2dehands.be (België), maar er was geen aquarium te koop in de buurt, helaas...
We hebben dus die Linnmon kooi gemaakt en al zeg ik het zelf: het ziet er best goed uit. Ik zal eens kijken om een foto te posten.

Nu leek het me leuk de meeste spulletjes in het houtthema te doen. Dit is wat ik vond op zooplus.nl:
-Birger Speelplaats van Natuurhout
-Hangbrug gemaakt van Natuurhout (heb ik al)
-Hangbrug voor Hamster (zal ik waarschijnlijk gebruik om rond zandbak te zetten) *
-Klimboom voor Hamsters van Natuurhout *
-Loopwiel Speedy (diameter: 29 cm) *
-Speel- en Slaaphuis Leif *

Die laatste vier zijn in korting als je ze samen neemt. Maar nu las ik ergens dat je best een slaaphuisje zonder bodem neemt. Klopt dit? Is het "Speel- en Slaaphuis Leif" dan niet geschikt?

Dan als voer wist ik niet echt wat te nemen. Staat er een goeie tussen op zooplus.nl? Het is gemakkelijk om alles op één site te bestellen.
zooplus.nl/shop/knaagdieren_kleinedieren/voer/hamster

En als bodembedekking dacht ik een goeie laag zaagsel met daarbovenop een laagje Cotton Comfort?

Voor de zandbak (iemand raadde me dat aan) zou ik chinchillazand willen gebruiken.

Nou, wat denken jullie?

xAnnick

Bericht door xAnnick » 16 aug 2017, 23:15

Haribo schreef:Ik heb zoals aangeraden eens rondgekeken op 2dehands.be (België), maar er was geen aquarium te koop in de buurt, helaas...
We hebben dus die Linnmon kooi gemaakt en al zeg ik het zelf: het ziet er best goed uit. Ik zal eens kijken om een foto te posten.
Jammer dat je geen aqua hebt gevonden :( Ik heb ook ruim een halfjaar gezocht en gewacht, maar uiteindelijk was het het dus waard.
Ik ben benieuwd naar wat je nu dan hebt inderdaad.
Haribo schreef: Nu leek het me leuk de meeste spulletjes in het houtthema te doen. Dit is wat ik vond op zooplus.nl:
-Birger Speelplaats van Natuurhout
-Hangbrug gemaakt van Natuurhout (heb ik al)
-Hangbrug voor Hamster (zal ik waarschijnlijk gebruik om rond zandbak te zetten) *
-Klimboom voor Hamsters van Natuurhout *
-Loopwiel Speedy (diameter: 29 cm) *
-Speel- en Slaaphuis Leif *

Die laatste vier zijn in korting als je ze samen neemt. Maar nu las ik ergens dat je best een slaaphuisje zonder bodem neemt. Klopt dit? Is het "Speel- en Slaaphuis Leif" dan niet geschikt?
Zonder bodem is inderdaad aan te raden, omdat de urine dan niet in het hout trekt (gezien de meeste hamsters in hun huis plassen) en het hout gaat rotten of vies wordt. Zonder bodem kunnen ze ook nog eens vanaf daar beginnen met graven.

De Birger Speelplaats vind ik persoonlijk niet geschikt, omdat die simpelweg te klein is voor syrische hamsters. Er staat inderdaad een syr op afgebeeld, maar in werkelijkheid zijn die dingen echt alleen maar geschikt voor dwerghamsters. De rest lijkt me prima, alleen denk je niet dat dat heel veel ruimte in beslag neemt? Het huis en het wiel zijn wel echt nodig, maar zoals die klimboom bijvoorbeeld? Zou zonde zijn als die plek gebruikt waar je iets anders neer zou kunnen zetten, of gewoon ruimte die je hamster kan benutten om te graven,

Als het kan zou ik kijken naar een ander huis, deze lijkt me toch wat kleine doorgangen hebben voor een syr, die past daar vermoedelijk niet doorheen met volle wangen. Je zou ook een topic aan kunnen maken met de vraag wat voor huisjes de mensen hier gebruiken voor hun syren.

Wat ook altijd leuk is en steeds meer gebruikt wordt, zijn de kurkbuizen, op zooplus te vinden als "trixie kurkbuis" (of via deze link: Klik).
Ook leuk als decoratie voor je verblijf en tevens ook als bezigheid voor je hamster, is dit soort knabbelspul:
JR Farm Pakket Gierst (link: Klik)
Niets moet uiteraard, maar misschien lijkt het je toch wat :-)
Haribo schreef: Dan als voer wist ik niet echt wat te nemen. Staat er een goeie tussen op zooplus.nl? Het is gemakkelijk om alles op één site te bestellen.
zooplus.nl/shop/knaagdieren_kleinedieren/voer/hamster

Ik hoop nog steeds dat iemand anders hier advies kan geven, want ik heb geen syren gehad :lol:
Haribo schreef:
En als bodembedekking dacht ik een goeie laag zaagsel met daarbovenop een laagje Cotton Comfort?

Voor de zandbak (iemand raadde me dat aan) zou ik chinchillazand willen gebruiken.
Een laag zaagsel van minimaal 20 cm en daarop cotton comfort lijkt me prima. Het zaagsel kun je iedere keer goed aandrukken, zodat de tunnels steviger worden als je hamster graaft.

Chinchillazand is inderdaad de beste variant voor in de zandbak.

Succes!

Haribo

Bericht door Haribo » 17 aug 2017, 00:12

Ah jammer van die speelplaats.. er was inderdaad een reactie op dat ie te klein was voor syren maar anderen zeiden dan weer dat ie groot genoeg was...

Ik zal nog eens kijken of ik een goed huisje vind zonder bodem.
Die klimboom was niet mijn keuze, maar in een pakket met die drie andere dingen was ie zo goed als gratis, dus waarom ook niet dacht ik... 8) Maar dat pakket zal ik nu waarschijnlijk niet nemen omdat het huisje niet geschikt is.

Bedankt voor de tips!

Ik zal eens kijken hoe ik die foto hier krijg... :D

-- 17 aug 2017 08:22 --

Wat denken jullie, zou de kleine versie een goeie slaapplaats zijn?
zooplus.nl/shop/knaagdieren_kleinedieren/kooiuitrusting/slaaphuisjes/cavias_en_konijnen/228651?rrec=true

Haribo

Bericht door Haribo » 29 aug 2017, 21:35

Hij staat er! Het was wel even wachten op de spullen van Zooplus. De bodembedekking ligt een stuk dieper dan het lijkt (je kan het niet zien omdat er een witte plank voor ligt). In het hok zijn de afmetingen net hetzelfde als Annick's aquarium. De plank gaat binnenkort vast tegen het plexiglas staan, zodat er geen bodembedekking (wat nu wel het geval is) tussen kan. Ook hoop ik de volgende keer nog wat meer bodembedekking te geven zodat mijn hammie echt kan graven. Verder ben ik nog op zoek naar een goeie tunnel voor mijn syrtje (de dierenwinkels in mijn buurt hebben alleen dingen op maat van dwergjes) en moet ik mijn drinkfles er nog in hangen... Oh en er moet natuurlijk nog iets in het toiletje... :oops: De doorgangen van de huisjes zijn beiden zeven cm. Moest het niet zo geweest zijn hadden we die zelf wel wat groter gemaakt haha. 8)

Nou, wat denken jullie er van?

Afbeelding

xAnnick

Bericht door xAnnick » 29 aug 2017, 22:06

Ziet er alvast heel goed uit! Mooie maten en goed dat je al geprobeerd hebt om er veel bodembedekking in te gooien. In mijn aqua zaten 4 pakken zaagsel(:bloos:), dus daar kan zeker nog een hoop bij!

In plaats van een drinkflesje kun je uiteraard ook een bakje neerzetten, vooral met het warme weer is dat makkelijker schoonmaken, daarbij is het ook natuurlijker voor je hamster.

Nog een tip: het mag veel voller. Het oogt heel leeg zo. Maar misschien komt dat nog wanneer je buizen vindt die geschikt zijn voor syren. Hamsters houden niet zo van open ruimtes, dus je kunt het zo vol zetten dat je je bijna afvraagt of het niet té wordt.

Al met al een goed begin :D

melson
Contacteer:

Bericht door melson » 29 aug 2017, 22:23

als buizen kun je prima kurken buizen gebruiken, daar kunnen hamster ook over klimmen en ze zien natuurlijk uit. (de linke is al van de gerbils aan geknaagd ;) )

Afbeelding Afbeelding
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
------------------------------------------------

Plaats reactie