Twee campbelli's en wat vragen hierover

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

Plaats reactie
Creepy
Hamsters: Ben en Jerry
Leeftijd: 41

Twee campbelli's en wat vragen hierover

Bericht door Creepy » 16 aug 2017, 18:59

Hoi,

Lang geleden, leuk hier weer eens te zijn :)

Ik heb sinds een paar maandjes twee campbelli's. Ze zitten in een duna (ong. 70x40) omdat dat mij aangeraden is, groter zouden ze van elkaar kunnen vervreemden.
Ik vond dat erg jammer, gun ze veel meer ruimte, maar het zal wel zo zijn want ik las het hier ook :)

Nou hebben ze vanaf het begin al wat ... "spanning" met elkaar. Ze schelen twee maandjes. Het zijn twee mannetjes. De oudste is ook wat groter en vooral in het begin kreeg ik het idee dat hij erg overheersend was naar dat kleine mormeltje maar ze deden verder niet raar tegen elkaar. Af en toe hoorde ik de jongste piepen. Als ik keek was er niks aan de hand. Zo is het nu in feite nog. Als de jongste eet dan moet de oudste perse steeds dichter naar de jongste eten zoeken, het liefste op de plek waar de jongste zit. De jongste gaat wel naar de oudste toe, snuffelt aan hem, maar zodra deze zich naar hem omkeert rent de jongste heel hard weg. Als hij in een radje zit en de oudste komt er bij schrikt de jongste en rent hard weg. Heeel af en toe rollen ze met gepiep. Het is geen heftig gekrijs, eerder... zacht gekrijs.

Er zit vaak verschil in wanneer ze wakker zijn dus dan kunnen ze los van elkaar eten. De jongste komt dus niets tekort. Als er net nieuw eten in het bakje zit dan zitten ze er allebei in. Maar ook dan zit de oudste volgens mij het liefste op de plek waar de jongste op dat moment zit.

Verder lijkt het goed te gaan. Ik vraag me alleen nog steeds af of de jongste hier niet veel stress door heeft en of hij het wel leuk vind zo in deze kooi. Ze leven samen zonder al te veel gedonder maar als ik zie hoe de jongste op de oudste reageert, zo schrikkerig... ik weet het niet. Ik vindt het echter ook zo wat om ze maar uit elkaar te halen. Hoe komt dit gedrag over op jullie?
Het zijn allebei schatjes. Kan ik er iets aan doen om ze beter met elkaar om te laten gaan? Ik heb het in een kleinere kooi geprobeerd maar dat was geen succes.

En verder, en daarom staat het natuurlijk in dit stukje forum:
De een zegt twee radjes, ik heb hier ook gelezen 1 radje waar ze beiden in kunnen.
Wat is wijsheid in deze situatie?

Ik heb twee huisjes die aan beide kanten van de (brede kant van de) kooi staan. Ik heb ze aan de smalle kant gezet maar toen kregen ze ruzie. En goed ook. Misschien stonden de huisjes toen te dicht bij elkaar.

Een of twee huisjes?
Een of twee radjes?
Een etensbak, een drinkplek, dit hoor ik van iedereen.
Een of twee zandbadjes?
Ik heb nog een Ferplast Mary staan. Dit toch proberen?
Een loopschijf in plaats van een rad? Of allebei?

Wat hebben jullie voor inrichting voor twee campbelli's? Ik heb wel op het forum gezocht.

En mocht je het toch in een ander forum gedeelte willen hebben gewoon doen hoor, ik dacht dat ik hier goed zat :)

04/09/2009 - Gina, zwarte rus - toen 6 mnd.
28/06/2010 - Muis (Syr) - geb. 12 mei 2010.
11/04/2011 - Giocchi, witte rus - zeven weekjes jong.
Snowy kwam uit België, daarna Finna.
04-02-2017 - Ben en Jerry, twee campbelli's van Hamstery Patches.

melson
Contacteer:

Re: Twee campbelli's en wat vragen hierover

Bericht door melson » 21 aug 2017, 17:42

groter zouden ze van elkaar kunnen vervreemden.
gezien hamster zich aan geuren oriënteren lijkt mij dit flauwekul.

In Duitsland heb je een minimum van 100x50cm. hier zal ik persoonlijk nooit onder gaan.
Mijn mening is, dat als je twee (of een groep) hamsters klein moet zetten zodat er geen ruzie ontstaat , is het ook geen echte groep/koppel. Een echte groep/ koppel functioneert ook in een grotere kooi. Ik kan mij nog herinneren aan een groep van drie campbellis in een kooi van 120x60cm wat goed ging, maar kan het net niet terug vinden...

meer dan mijn mening kan ik je niet geven, ik heb zelf geen ervaring met houden van koppels of groepen ;)
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/

Creepy
Hamsters: Ben en Jerry
Leeftijd: 41

Bericht door Creepy » 26 aug 2017, 13:01

Bedankt voor de reactie.

Jammer, maar één reactie met zoveel kenners hier.

Laat me het verhaal wat verkorten, misschien dat het dan duidelijker te begrijpen is: De zwarte piept zodra de grijze in de buurt komt. De grijze lijkt dominant en klimt ook op de zwarte. De zwarte rent altijd voor de grijze weg. Aan de andere kant gaat hij ook naar de grijze toe en snuffelt aan zijn rug, maar zodra de grijze zich omdraait krijgt hij een roffel met de voorpoten van de zwarte of wordt er naar zijn oor gehapt en rent de zwarte hard weg. Dit is tot nu toe zo geweest. Kan ik ze beter uit elkaar halen? Ik heb het gevoel (maar weet dat natuurlijk niet zeker) dat de zwarte veel stress heeft zo.
04/09/2009 - Gina, zwarte rus - toen 6 mnd.
28/06/2010 - Muis (Syr) - geb. 12 mei 2010.
11/04/2011 - Giocchi, witte rus - zeven weekjes jong.
Snowy kwam uit België, daarna Finna.
04-02-2017 - Ben en Jerry, twee campbelli's van Hamstery Patches.

xDenies
Hamsters: 15
Leeftijd: 24

Bericht door xDenies » 28 aug 2017, 15:47

Wat Melson zegt klopt niet. Die maat hanteren ze voor de Russische dwerghamster.

Persoonlijk vind ik die ruimte inderdaad niet erg fijn. Maar om een lang verhaal kort te maken; dit is duidelijk geen match samen.
Wat zegt de fokker waar je de Bellies vandaan hebt? Zover ik weet wordt er bij een beginnende groep altijd een oudere man (volwassen)
gekoppeld aan een uk en zo kan je later met ukken uitbreiden. Ondertussen heb ik zelf een groep van 8 in 120x50x50 met twee loopwielen
en meerdere verstopplekken en een dikke graafbodem.

Als ik ze niet in de 120 bak had kunnen houden was ik er niet eens aan begonnen.
Raadpleeg de fokker .... ;)
Hamstery Pure Colour, hobby fokkerij omgeving Rotterdam.
https://www.facebook.com/HamsteryPureColour.nl
http://hamsterypurecolour.nl/

melson
Contacteer:

Bericht door melson » 28 aug 2017, 16:24

In Duitsland heb je een minimum van 100x50cm. hier zal ik persoonlijk nooit onder gaan.
Wat Melson zegt klopt niet. Die maat hanteren ze voor de Russische dwerghamster.
wat is er dan verkeerd aan? voor elke hamster (maakt niet uit of syr of dwerg) is er een minimum van 100x50cm, dus mag er een groep ook niet onder liggen.
de adviesmaten van een forum zijn meestal wel hoger. Of bedoel je iets anders?
groetjes
Melanie

http://mel-s-wereld.webnode.nl/

maddy
Hamsters: hammie

Bericht door maddy » 29 aug 2017, 16:13

Hoi,

ik had het zelfde probleem met mijn roborovskies. Ze zaten in een groot hok. 1 terrarium van 100 - 50 - 50. daar gingen ze nooit in. ze zaten alleen bij de buizen.
de eerste dag ging goed en langzaam gingen ze meer en meer ruzie maken. 1tje zat altijd achter de ander aan. ook al had ik van alles 2.

toen ik ze apart had gezet zag ik wat een verschillende hamsters ik had.
1 (de baas) beweegt super veel, is altijd wakker maar erg schuw. de andere slaapt altijd maar eet wel een zonnenbloempitje uit mij hand. Ik hou ze nu ook lekker appart. ik geloof niet dat deze 2 karakters van mij samen gaan.

ik weet niets van belli's af. maar zo te horen heb je alles goed gedaan. (volgens de robo kenners van dit forum kan je inderdaad en te groot hok hebben, juist dan gaan ze ruzie maken). je hebt van alles 2.
waarschijnlijk matchen de karakters van de hamster gewoon niet.

xDenies
Hamsters: 15
Leeftijd: 24

Bericht door xDenies » 02 sep 2017, 18:20

Je kan een groep Bellies niet in één klap zo groot zetten. Al helemaal niet zo'n kleine groep Melson. Dus dat is niet te vergelijken.
Hamstery Pure Colour, hobby fokkerij omgeving Rotterdam.
https://www.facebook.com/HamsteryPureColour.nl
http://hamsterypurecolour.nl/

Plaats reactie