Aqua op Duitse manier, zie hamster nooit.

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

Plaats reactie
Hamster Bibi
Hamsters: Midas
Leeftijd: 50
Contacteer:

Aqua op Duitse manier, zie hamster nooit.

Bericht door Hamster Bibi » 28 sep 2017, 18:42

Ik heb mijn dwerghamster Midas, na de dood van Bibi van kleins af aan in de aqua met flinke laag zaagsel en hooi. Omdat ik dit bij Bibi nog niet wist, heb ik haar eerst van kleins of aan op een klein laagje zaagsel gezet in dezelfde aqua en ze sliep in de kokosnoot. Bibi zag ik heel vaak en toen ik overging op de dikke laag zaagsel en hooi ging ze dankbaar graven en er slapen, maar ik zag haar nog evenveel. Altijd klimmen, rennen in rad, altijd paraat als ik haar verzorgde. Midas heeft meteen deze dikke laag gekregen en heeft nooit van de kokosnoot gebruik gemaakt en meteen gegraven en in de dikke laag gaan slapen. Ook plast hij daar, terwijl er 2 potten zand in de aqua staan. Hier plast hij wel snachts in. Hij komt overdag vrijwel nooit tevoorschijn. Ook niet als ik hem verzorg. Savonds als ikzelf naar bed ga vind ik hem voor het eerst in zijn zandbakje. Niet eerder. Dit is rond half 12. Ik kan dus niet veel met hem doen, zoals ik met Bibi deed. Ik vind dat voor mezelf jammer : er staat altijd een aqua zonder hamster... (zelfs als ik snachts weleens opsta is hij alweer in zijn hol verdwenen) en ik kan hem ook geen aandacht geven op een leuke manier. Ik haal hem, als ik eigenlijk naar bed wil, weleens even uit de aqua (hij is wel tam, rustig, laat zich knuffelen en is niet bang. Hij is in opvang geboren en daar heel veel in handen geweest door de eigenaresse). Mijn vraag is: mensen met de aqua op de Duitse manier: zien jullie je hamster ook zo weinig? Ik vraag me af of ik bij een volgende hamster niet net als bij Bibi eerst zou starten met een kleine laag zaagsel en na een jaartje pas een dikke laag? Of heb ik gewoon een kleine luilak? Bibi was namelijk heel snel en beweeglijk en zat geen moment stil bij je. Midas kan echt, van kleins af aan al heel rustig hij je blijven zitten. Dat laatste is wel een voordeel tegenover Bibi. Maar zo jammer dat ik hem zo weinig zie en aandacht kan geven.

Likjes van rusje Midas (16- 12- 2016)

Rip:
Syr Jp (mei 2014 - 20- 05- 2016)
Syr Pip (19-10-2014 - 21-01-2017)
Rus Bibi (21-07-2014 - 08- 02- 2017)

sneeuwvlok
Hamsters: Mormel

Re: Aqua op Duitse manier, zie hamster nooit.

Bericht door sneeuwvlok » 28 sep 2017, 20:01

Ik denk dat het aan de hamster ligt. Met mijn vorige hamster heb ik het opgebouwd tot een laag van 30cm. Maar ook ik zag hem enkel als ik naar bed ging. Soms maakte hij zijn hol tegen het glas aan en kon ik overdag zien wat hij daarin deed (slapen, eten, plassen, wassen). Wel werd mijn syr liever met een bak in Duitse stijl. Daarvoor zag ik hem vaker, maar het was niet zo dat hij mij ook leuk vond. In de bak met Duitse stijl begon hij heel langzaam soms ook naar mij toe te komen als ik hem 's avonds zag. Al met al paste de Duitse stijl dus duidelijk het beste bij hem. Van een schrikkerige hamster in zijn oude kooi werd het een rustige goedzak. Uiteindelijk noemde ik hem maar een luisterhamster omdat hij de meeste nachten pas tevoorschijn kwam als het licht uit was ;)

xAnnick
Hamsters: Phoebe <3
Leeftijd: 20

Bericht door xAnnick » 30 sep 2017, 17:27

Ik merk inderdaad ook dat mijn hamster is later wakker is, maar dat maakt me niet zoveel uit. Ze benut alles wat er te vinden valt, dus dat vind ik alleen maar fijn. Is inderdaad jammer dat ik haar niet zo vaak/lang zie, maar als ik haar dan wel zie en tijd heb, geef ik haar inderdaad dan gewoon aandacht.
Rusje: ♥ Phoebe ♥
Teckel: ♥ Tommie ♥
Mensgeval: Annick

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017

xDenies
Hamsters: 15
Leeftijd: 24

Bericht door xDenies » 08 nov 2017, 13:10

Ik doe dan niet aan Duitse stijl maar mijn verblijven zijn wel groot en met veel bodembedekking en natuurlijk ingericht. En afhankelijk hoe ik het inricht; zie ik mijn hamsters alleen maar meer. Ze lijken zich veel beter op hun gemak te voelen en zijn juist nieuwsgieriger :)

Ik ben niet van mening dat je de hamster minder moet gaan zien als je het verblijf op natuurlijke wijze wilt inrichten. Je moet er net zoveel plezier van kunnen hebben.
Hamstery Pure Colour, hobby fokkerij omgeving Rotterdam.
https://www.facebook.com/HamsteryPureColour.nl
http://hamsterypurecolour.nl/

Nunchaku
Hamsters: Pluche, Bolleke
Leeftijd: 26

Bericht door Nunchaku » 18 nov 2017, 12:53

Ik ben het met xDenies eens. Mijn vorige Syr had veel zaagsel en kwam steevast elke avond rond 19u aandacht vragen.
Mijn huidige hamster graaft veel meer en heeft daarom nog meer zaagsel. Hij wordt van nature echt 's nachts pas wakker. Ik vind dat niet leuk en ik leer hem daarom een iets ander ritme aan.
Tot 20u laat ik hem helemaal met rust, lekker slapen, en we houden het stil. Daarna maak ik hem heel zachtjes en langzaam wakker. En dan geef ik hem eten. Soms kruipt hij terug en maak ik hem weer voorzichtig wakker. Gisterenavond bleef hij wakker en ging vrolijk op verkenningstocht. Hij laat zich dan ook beter door ons benaderen. Maar ik moet hem overdag ook niet wakker maken voor het een of het ander, dan is hij echt chagrijnig. Haha

Romy S

Bericht door Romy S » 18 nov 2017, 14:16

helemaal eens met Denise, zo kan je er ook van genieten, uiteindelijk heb je ze daar ook voor :)
Hobbyfokker Syrische Hamster in Enschede https://www.facebook.com/Hamstery-Het-T ... 176487004/

xDenies
Hamsters: 15
Leeftijd: 24

Bericht door xDenies » 27 nov 2017, 10:00

Ik leer ze hier helemaal niets anders, ik richt gewoon op een andere manier in dan de Duitse stijl ;) Ik krijg ook veel feedback van mensen die dit op dezelfde manier doen dat ze hun hamsters gewoon nog zien. Vanzelfsprekend na een korte wen periode want ook een hamster moet even acclimatiseren.
Hamstery Pure Colour, hobby fokkerij omgeving Rotterdam.
https://www.facebook.com/HamsteryPureColour.nl
http://hamsterypurecolour.nl/

Plaats reactie