Moet een hok transparant zijn?

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

Plaats reactie
denniss112
Hamsters: Gelly, Dikkie

Moet een hok transparant zijn?

Bericht door denniss112 » 18 okt 2017, 13:39

Hey,

ik vroeg me af. Moet een hamsterhok tralies, glas of een plexiglas bak hebben? Ik ben bezig met mijn eigen hok, maar ik heb perongeluk plexiglas opaal gekocht,
en het ziet er best mooi uit.

De zijkanten ga ik maken van hout maken en de bovenkant blijft open, met een led lichtje voor licht overdag(gaat in de avond uit).
Het hok zelf heb ik op rails gezet zodat ik het hok altijd kan uitschuiven.

melson
Contacteer:

Re: Moet een hok transparant zijn?

Bericht door melson » 18 okt 2017, 16:29

Voor de hamster maakt het niet uit. Het is alleen dat jij dan misschien minder goed je hamster kunt zien, maar als je dat niet erg vind.
bouw je wel een deksel? of hoe hoog wordt je hok?
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/

denniss112

Bericht door denniss112 » 18 okt 2017, 17:08

melson schreef:Voor de hamster maakt het niet uit. Het is alleen dat jij dan misschien minder goed je hamster kunt zien, maar als je dat niet erg vind.
bouw je wel een deksel? of hoe hoog wordt je hok?
Het hok wordt 30 cm hoog of hoger, ik bouw het in een ikea kast, dus ze kunnen er niet uit klimmen.
D.m.v. laderails kan ik het hok altijd naar voren trekken om te kijken.

melson
Contacteer:

Bericht door melson » 18 okt 2017, 17:21

heb je dan wel extra ventilatieroosters?
en hoe groot is het dan? ik vind het wel een spannend plan, maar de hamster moet er ook goed in onderkomen ;)
groetjes
Melanie

denniss112

Bericht door denniss112 » 18 okt 2017, 17:26

melson schreef:heb je dan wel extra ventilatieroosters?
en hoe groot is het dan? ik vind het wel een spannend plan, maar de hamster moet er ook goed in onderkomen ;)
Het hok wordt 55x31x30(lxbxh), het is een spannend plan, daar ben ik het volkomen mee eens, maar ik wil het graag proberen zo goed mogelijk
te maken. En mocht ik een eerste model af hebben dan let ik natuurlijk heel erg op hoe de hamsters reageren, of ze ergens aan knagen, of
ze anders reageren. Anders zet ik ze natuurlijk meteen weer terug.

het plan is ook om een zinken plaat erin te maken zodat het plas het hout niet kapot maakt.

melson
Contacteer:

Bericht door melson » 18 okt 2017, 17:48

de afmetingen voor het hok zijn veels te klein. dus dat geld en de moeite voor de verbouwing zal ik liever besparen en een grotere huisvesting of kast om te verbouwen kopen.
groetjes
Melanie

denniss112

Bericht door denniss112 » 18 okt 2017, 18:15

melson schreef:de afmetingen voor het hok zijn veels te klein. dus dat geld en de moeite voor de verbouwing zal ik liever besparen en een grotere huisvesting of kast om te verbouwen kopen.
Vergeten erbij te melden dat ik twee van deze hokken naast elkaar doe.
Daartussen wouik een soort buis/bruggetje doen dus die afmeting x2. Is dat
Ook nog te klein?

FloorMila
Hamsters: Gizmo en Mabel
Leeftijd: 15

Bericht door FloorMila » 26 okt 2017, 07:48

Hoi,

Echt een heel leuk idee!
Maar die afmetingen zijn inderdaad te klein.
Ook als je die 2 hokken met elkaar verbindt, de hamster heeft dan wel meer ruimte, maar als hij/zij steeds door een buis moet om naar de andere kant
te gaan dat telt dat niet mee als het totale oppervlak.

Maar het is wel een heel mooi idee, misschien kan je kijken of je er iets aan kunt aanpassen zodat je toch verder kunt gaan met dit plan?
Anders zou het wel zonde zijn van je tijd en geld..

Veel succes!

Mirkku
Hamsters: Rusje Sametti
Leeftijd: 25

Bericht door Mirkku » 26 okt 2017, 09:19

Kun je niet de hele onderste rand van de twee bakken weghalen? Zodat het wel 1 grondoppervlak is, maar je het midden als het ware wel kan gebruiken om bijvoorbeeld verdiepingen in te bouwen of dingen tegenaan te zetten? Succes!
https://www.facebook.com/pages/Hamstery ... 6615353050

Liefs van Mirjam, rusje Sametti, de 4 gekko's en van alle wandelende takjes.

denniss112

Bericht door denniss112 » 26 okt 2017, 19:54

Zo heb ik het op dit moment(foto is te groot om direct te laten zien):

https://imgur.com/a/0BjbM

xDenies
Hamsters: 15
Leeftijd: 24

Bericht door xDenies » 08 nov 2017, 13:07

Ohjee, dat is wel heel erg krap! Plus daarnaast een te klein loopwiel voor twee hamsters (ik mag hopen dat dit zuivere Campbellies zijn bij een fokker vandaan?) en geen fatsoenlijke graafbodem.

Het lijkt me toch verstandig om je even goed te laten adviseren/inspireren en je geld uit te geven aan een fatsoenlijkere ruimte.

Een hok heeft geen tralies of doorzichtige kijk ruimte nodig. Hamsters kunnen heel slecht zien dus het doorzichtige is meer voor ons. Daarnaast lokt een traliekooi alleen maar knaaggedrag uit, zeker met dit formaat. Wat een hamster wel nodig heeft is een goede ruimte. Een dwerghamster zit toch al wel op minimaal 80x35 en bij voorkeur groter. Nu zie ik er twee op jouw foto en dan lijkt het mij verstandig dat je even goed overlegt met de fokker qua afmetingen. Maar naar mijn weten is 80x35 dan ook goed te doen.
En geef ze alsjeblieft allebei een groter loopwiel. Niet één te kleine. En wat meer graafruimte gaat al wonderen doen ;) Hamsters leven immers van nature onder de grond.
Hamstery Pure Colour, hobby fokkerij omgeving Rotterdam.
https://www.facebook.com/HamsteryPureColour.nl
http://hamsterypurecolour.nl/

Gabriëlle
Leeftijd: 34
Contacteer:

Bericht door Gabriëlle » 08 nov 2017, 13:56

Volgens mij zo een beetje inschattend van de foto is de kooi 1m bij 30 cm, dus van formaat prima.
Molen ben ik het mee eens die is echt te klein en 2 of 1 die zo groot is dat ze samen kunnen lopen is veel fijner.
De strokorrels, zou ik in de (plas) hoekjes doen, en verder een wat makkelijker beloopbare/graafbare bodembedekker kiezen.

xDenies
Hamsters: 15
Leeftijd: 24

Bericht door xDenies » 08 nov 2017, 19:08

denniss112 schreef:
18 okt 2017, 17:26
Het hok wordt 55x31x30(lxbxh)
Deze maten werden aangehaald voor het nieuwe hok ;)
Hamstery Pure Colour, hobby fokkerij omgeving Rotterdam.
https://www.facebook.com/HamsteryPureColour.nl
http://hamsterypurecolour.nl/

I
Moderator
Hamsters: Toby en Lynn
Leeftijd: 34

Bericht door I » 08 nov 2017, 19:38

Ja, maar op de foto zie je duidelijk dat het hok een heel stuk langs een bed staat, dat is echt geen 55 cm. Ik vermoed dat de topicstarter toch die twee delen aan elkaar heeft gemaakt, zoals hier al gesuggereerd werd.
Niet iedereen kan een held zijn, er moeten ook mensen gered

Nunchaku
Hamsters: Pluche

Bericht door Nunchaku » 18 nov 2017, 13:13

Haihai,

Ik heb een tijdje ook gedacht om mijn hamster in een Ikea kast (Kallax) te huisvesten. Het ziet er gewoon onwijs leuk uit en de andere vakken kun je gebruiken om je hamsterspullen in op te bergen.
Ik heb uiteindelijk gekozen om het niet te doen vanwege de te kleine afmetingen van de Kallax kast. Waar je op moet letten is dat de grootte van de basisbak groot genoeg is. Voor een Syr is het MINIMUM (ik merkte dat mijn Syr daar niet altijd genoeg aan had, dus heb er nog een kooi op gemaakt) 80 x 50 cm. Jouw 50 x 30 is dus te klein. Waarom? Hamsters zijn marathonrenners en gravers: ze hebben veel ruimte nodig om te rennen, graven en klimmen en hun energie kwijt te kunnen. Voor zulke kleine dieren hebben ze dus relatief heel grote verblijven nodig. Ik merkte aan mijn hamster dat hij zich ging vervelen. Op het moment dat je een grotere kooi gebruikt, voelt een hamster zich beter en worden ze ook liever én gezonder!
Ik zou zeggen, meet het even goed uit allemaal. Misschien dat de 8-vaks Ikea kast als je hem op zijn zij legt wel groot genoeg is voor een kooi. Wat je ook kunt doen is een kooi maken los van een kast en die kooi dan dezelfde stijl en kleur maken als de kast en het op de kast zetten. Dan lijkt het toch een eenheid, ziet het mooi uit en heeft de hamster genoeg ruimte.
Ook las ik dat je twee kasten tegen elkaar wilt maken? Zoals hierboven al is benoemd: Als je ze verbindt met een tunnel, is het nog te weinig ruimte. Ik zie het zo: door een tunnel moeten ze kruipen en kunnen niet rennen en klimmen. Echter, als je de kasten verbindt met een brede loopbrug (als ze op gelijke hoogte staan), kunnen ze wel gewoon doorrennen. Ik vraag me dan alleen af waarom je twee kleinere kasten zou gebruiken in plaats van een grotere.

Transparant: nee een kooi hoeft niet transparant te zijn. Ik heb dat wel omdat:
- ik kan de hamster bekijken
- de hamster kan mij 'zien' als ik tegen hem praat
- Ik heb het gevoel dat de transparantie ervoor zorgt dat je meer in contact staat met elkaar (gedurende de hele dag) en dan meer een band opbouwt.

Daarnaast het wieletje/radje. Mijn regel is: Go big or go home! Beter te groot dan te klein. Waarom! Ze willen rennneeeennnn!!! En het is beter voor hun rug (en beïnvloed de manier waarop zij groeien en bepaalt of ze pijn krijgen) als je een groter loopwiel/radje gebruikt.

Nou, heel veel succes en plezier met het maken van de kooi! Let dus op de afmetingen voordat je een kast koopt. Je hamsters hebben geluk met jou als baas die zoveel moeite voor ze wil doen.

Plaats reactie