Aantal vragen oa Hamstermolen, diameter huisjes en drinkbakje

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

Hamkie

Aantal vragen oa Hamstermolen, diameter huisjes en drinkbakje

Bericht door Hamkie » 10 feb 2018, 17:30

Begin maart krijgen wij als gezin onze eerste goud hamster.

-Wat is de juiste maat voor een hamster loop molen?
-Wat is het beste ingebruik een drinkflesje of een bakje? (wij gaan een aquarium gebruiken, hoe bevestig je dan een drinkflesje?)
-Wat is de juiste diameter voor een goudhamster? Ik heb al leuke inrichting gezien maar ik twijfel of de ingangen groot genoeg zijn.

sneeuwvlok
Hamsters: Mormel

Re: Aantal vragen oa Hamstermolen, diameter huisjes en drinkbakje

Bericht door sneeuwvlok » 10 feb 2018, 19:45

Wat leuk dat je een goudhamster (syr) krijgt!

Goed ook dat je je laat informeren, want de maten voor syren zijn heel anders dan voor dwergen. Ze zijn ook zoveel groter! (en leuker ;))
- Voor een looprad/molen kan je het beste een diameter van minimaal 27 aanhouden. Voor sommigen kan 30/32cm nodig zijn, maar voor de meeste is dat groot genoeg.
- Ik heb zelf helemaal niets met drinkflesjes en gebruik altijd een bakje, dat op een plateau staat zodat het niet ondergegraven kan worden.
- Doorgangen moeten voor een syr minimaal 7cm zijn, zodat hij/zij er ook met gevulde wangzakken doorheen kan.

Angelinah
Hamsters: Sassy
Leeftijd: 15

Bericht door Angelinah » 10 feb 2018, 21:32

Ik gebruik altijd een drinkflesje en een bakje. Zo ben ik zeker dat hij/zij altijd water heeft. De kogel in het drinkflesje kan blijven steken en dan zit je hamster zonder water. Een flesje kan je bevestigen met zo'n magnetische drinkfleshouder. Hier even een linkje :
https://www.wessanda.eu/c-2392709/magne ... leshouder/
Mens: Angelina
Hamster: Momenteel geen

Rust zacht Dommeltje ♥
Rust zacht Snowy ♥
Rust zacht lieve Balou (20-04-2016 - 23-01-2018) Ik ga je missen x
Rust zacht Gijsje, mijn schatje (17-01-2018 - 17-10-2018) x

AlwaysH
Hamsters: Syren, een bellie en gerbils!
Leeftijd: 18

Bericht door AlwaysH » 10 feb 2018, 21:40

Wat leuk, goudhamsters (Syrische hamsters) zijn echte dotjes!

- De meeste loopwielen zijn circa 30 cm doorsnede voor een Syr. Neem 28 cm als minimum aan!
- Ik gebruik het meeste de bakjes, omdat ik ook geen traliekooien gebruik en dus moeilijke bevestigingen heb. Je kan vaak wel flesjes bestellen die je aan het glas vast moet monteren en er met een profiel gewoon in kan schuiven, maar dit is vrij duur. Het goedkoopste en ook hartstikke makkelijk is een bakje. Wordt inderdaad snel vies, maar als je het hoger, op een plateau bevestigt is dit geen enkel probleem!
- Zeven cm is wel een mooie afmeting ja, groter mag uiteraard altijd.
Niks te vertellen :lol:

Hamkie

Bericht door Hamkie » 11 feb 2018, 16:54

Hoi!

Bedankt voor jullie reactie's. Daar kan ik zeker wat mee.😀 Ik heb nog meer vragen..
Wat wordt er gebruikt als nestmateriaal? hooi?
Ik zag ook chinchilla zand voor bij komen, wordt hier een apart hoekje voor gemaakt?
Welk soort hang matje raden jullie aan?
Kun je ook takjes ed van buiten gebruiken?

boenbritt
Hamsters: Sherlock

Bericht door boenbritt » 11 feb 2018, 18:28

Als nestmateriaal gebruik ik gewoon toilet/keukenpapier, het is goedkoop en je hebt het altijd wel in huis. Gewoon het toiletpapier in wat repen scheuren en ze maken vanzelf wel een nestje!

Chinchilla zand gebruiken de hamsters om zichzelf schoon te maken, sommige hamsters gebruiken het ook als toiletje. Ik heb ook chinchillazand in mijn kooi met een syrische hamster, hier een foto;
Afbeelding

En hangmatjes kun je op verschillende sites wel kopen, maar je kan ze ook zelf maken, ik heb een soort hangmatje gemaakt van een washandje.

En je kunt speciale takjes online kopen die veilig zijn voor hamsters. Maar hamsters mogen wilgentakjes en de meeste takken van fruitbomen :)

Hamkie

Bericht door Hamkie » 11 feb 2018, 19:11

Wat leuk dat keuken rol/ wc papier ook gebruikt kant worden. Zelf een hangmatje maken is ook een idee.
Wat schattig! Gebruikt die van jou het niet als toilet? Creëer je ook een toilet plekje? En hoe doe je dat dan?

boenbritt

Bericht door boenbritt » 11 feb 2018, 19:53

Mijne rolt er lekker in en probeert er in te graven haha :) En hij plast er bij mij niet in, wel eens een keuteltje.

En als je uitzoekt waar je hamster plast, meestal doet hij dit in een apart hoekje, kun je daar later een ‘hamstertoiletje’ inzetten, deze kun je online en in de dierenwinkel kopen. Ikzelf heb dat niet, en ik haal ongeveer 1 keer per anderhalfweek de natte plekjes en andere vieze plekjes eruit en doe er wat nieuw zaagsel bij.

Welke kooi ben je van plan te kopen?

Hamkie

Bericht door Hamkie » 11 feb 2018, 20:25

Aha oké en hoevaak verschoon je de hele kooi?

Wij hebben een aquarium 2de hands van marktplaats 😀

boenbritt

Bericht door boenbritt » 11 feb 2018, 20:54

Ik heb de hele kooi nog nooit verschoond sinds ik hem heb haha. Heb hem nu ongeveer 2 maanden. Mag ik misschien de afmetingen weten ?

Hamkie

Bericht door Hamkie » 11 feb 2018, 22:10

De lengte is 80 cm.

sneeuwvlok
Hamsters: Mormel

Bericht door sneeuwvlok » 12 feb 2018, 08:49

Als nestmateriaal gebruikt mijn syr hooi, toiletpapier en carefresh (dat laatste is echt favoriet en haalt hij overal uit de kooi weg voor zijn nest)

Als zandbakje gebruik ik inderdaad chinchillazand, daar heb ik een ovenschaal mee gevuld zodat mijn syr lekker kan badderen. Super schattig als ze dat doen! (zelfs al hoor je het alleen maar)

Hangmatjes zijn niet nodig als de kooi groot genoeg is. Ik had eerst een te kleine kooi en daarvoor naaide ik ze zelf van spijkerstof (enkel voor de stevigheid, want het is niet goed als ze daaraan gaan knagen) en fleece. Overigens zijn washandjes met kleine lusjes bijvoorbeeld niet erg geschikt, omdat de hamster daar in kan blijven hangen. Ik heb nu een bak van 100x60 met 30cm bodembedekking en ik heb eerst nog wel hangmatten opgehangen, maar mijn hamsters gaan liever onder de grond dan dat ze op de hangmatten klimmen. Bij een aquarium zijn hangmatten dus zeker geen must. (bij een traliekooi soms wel om vallen van hoge afstanden te voorkomen aangezien hamsters geen diepte zien)

Takken van buiten kan je gebruiken, MAAR: je moet wel zeker weten welke soort boom het is (niet alles kan, maar wilgentakken en fruitbomen meestal wel) en zeker weten dat het niet bespoten is. En dan nog moet je ze goed afwassen, even invriezen etc om te voorkomen dat er beestjes meekomen. Als je niet zeker weet of de hamster een tak mag, geef het dan niet en koop ze online :) (daar vind je vaak sowieso mooiere takken!)

Schoonmaken doe ik zelf eigenlijk niet, maar dat is natuurlijk ook niet te doen met zoveel bodembedekking. Alleen als ik de inrichting aanpas moet het wel, maar dan gaat eigenlijk al het zaagsel weer schoon terug in de bak! Wel verschoon ik de plasplekken aan de oppervlakte (want die stinken). Als mijn hamster onder de grond een plasplek heeft, gooit hij deze "kamer" van zijn gangenstelsel vanzelf weer dicht en start hij ergens een nieuwe plek :)

Hamkie

Bericht door Hamkie » 21 feb 2018, 20:55

Ik had het al gelezen maar nog niet gereageerd. Bedankt hier kunnen we zeker wat mee😀

Nunchaku
Hamsters: Pluche, Bolleke
Leeftijd: 27

Bericht door Nunchaku » 26 feb 2018, 12:15

Mijn aquarium is 120x40 groot. Ik heb er een heel dikke laag zaagsel in (hemperade, want dat blijft minder in de vacht van mijn langharige Syr hangen). Te koop bij Pets Place voor €10 per huuugeee zak. Ik heb twee bakjes water in de kooi, gewoon voor de zekerheid. Nu beide op plauteaus. Bij de vorige inrichting stond er een in een rustig hoekje op de grond en de andere onder een drinkflesje die ik aan een afbakening had bevestigd.
Vanwege de hoeveelheid zaagsel verschoon ik de kooi eens in de twee maanden. Meestal jeuken dan mijn handen ook heel erg om de kooi weer anders in te richten.
Het plashoekje vervang ik vaker. Meestal 4 keer per week of soms zelfs elke dag als ik tijd heb. Het water vervang ik ook elke dag (ik heb er ook maar een laagje water inzitten, gewoon om te verversen).
Voor zijn nest gebruik ik tweelaagse tissues (gewoon die ik koop bij de Lidl voor mijn eigen neus). Deze doe ik in zijn geheel erin (dus niet in reepjes zoals hierboven wordt gezegd), omdat mijn Syr het heel leuk vindt om het zelf kapot te scheuren.
Door het zaagsel heb ik ook hooi voor de stevigheid. Mijn Syr verzamelt dat meestal om zijn nestje mee te bouwen.
Zijn nestje creëer ik met een bruggetje (Maat L) en een PVC buis er naartoe, die ik beide begraaf (de opening laat ik uiteraard vrij). Dat bruggetje zet ik haaks tegen het glas en eronder graaf ik het uit. Zo kan ik mijn hammie zien als hij in zijn holletje is én zie ik hoeveel eten hij nog over heeft.
Voorheen had ik ook nog wat turf in de kooi, dat vond hij leuk om te graven. Nu even geen plaats ervoor.
Zijn zandbak had ik eerst in een ovenschotel en nu in een glazen snoepjespot. Ik heb heel veel geluk met mijn nette hammie die altijd in hetzelfde hoekje plast, waardoor het zand schoon blijft! :) *even afkloppen*
Mijn wiel is 28 cm doorsnee. Niet pielen met een kleiner rad, want je Syr groeit snel en dan is de rest al gauw te klein. Ik vind de houten heel mooi. Momenteel heb ik de Trixie houten loopwiel van zooplus. Even intikken op google en dan vind je m wel. Hij is nu in de aanbieding voor 15€. Doen! Het rad is heel stil.Wel af en toe schoon maken omdat hamsters plassen tijdens het rennen.
Alle plastic wielen piepten bij mij. Ook de silent spinner was luidruchtig (het luidruchtigste van alle!!). Zonde van het geld.

Veel plezier

Hamkie

Bericht door Hamkie » 26 feb 2018, 13:08

Wat leuk! 😀We kijken er naar uit. Vrijdag kunnen we haar ophalen. Heb je ook een foto? Ik ben wel heel benieuwd hoe het er uit ziet. Is dat rad zo'n licht gekleurd hout? Ik zag al wat staan bij Zooplus.

Plaats reactie