Beginnen met hamsters

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

Plaats reactie
Klaut_

Beginnen met hamsters

Bericht door Klaut_ » 12 feb 2018, 00:06

Hallo,

Ik heb nu al een redelijke tijd cavia's gehad maar wil ook graag hamsters proberen/nemen. Nu is mijn vraag welke afmetingen moet een hamster kooi minimaal zijn. Graag gewoon de minimale/beste afmetingen voor de 'grootste' hamster zodat ik zeker weet dat ik goed zit als ik een kooi koop.

Ik zou wel het liefste een aquarium willen hebben/gebruiken zodat je dan mooi zicht hebt op je hamster.

Ook zou ik graag willen weten welke hamster ik in het begin het beste kan houden. Alvast bedankt.

-Jimmie

boenbritt
Hamsters: Sherlock

Re: Beginnen met hamsters

Bericht door boenbritt » 12 feb 2018, 08:39

Hallo!! Leuk dat je wilt beginnen met hamsters houden en goed dat je je inleest.

Ik zou als minimale afmetingen zelf 80x50 nemen, voor een dwergje en voor een syrische hamster.

Ikzelf vind de syrische/goud hamster de beste beginnershamster, omdat ze wat groter zijn, makkelijker te handelen en tam te maken zijn, en minder snel zijn.

Als je nog meer vragen hebt zeg het maar!

Mirkku
Leeftijd: 26

Bericht door Mirkku » 12 feb 2018, 08:58

Hallo, wat leuk dat je ook aan hamsters gaat beginnen. Ik vind 80 x 50 ook de minimale maat voor een syrische hamster (groter is 9 vd 10 keer beter!), maar je zou ook een russische dwerghamster kunnen overwegen. Deze is overdag iets vaker wakker en behalve dat 'ie kleiner is, vind ik de verschillen met een syrische hamster neit zo groot. Ze zijn allebei vaak makkelijk handtam, houden van aandacht etc. Voor een russische dwerghamster is het iets makkelijker om speelgoed etc te kopen, omdat dat vaak te klein is voor een syrische hamster.
https://www.facebook.com/pages/Hamstery ... 6615353050

Liefs van Mirjam, syrenman Herman, de 4 gekko's en van alle wandelende takjes en kevers.

Septimus
Hamsters: 2 rusje, 3 syren
Leeftijd: 25

Bericht door Septimus » 12 feb 2018, 18:36

Hai, ik kan je nu al zeggen dat hamsters heel leuk zijn!

Qua kooi heb ik veel plezier van de Barney-kooi, die is 100 bij 50 en met een smalle tralieafstand. Veel ruimte om leuk in te richten.
Ook de Alaska kooi is heel goed te doen voor een dwergje en voldoet net aan de minimum voor een syr. Al kan ik voor goudhamsters toch minstens 100 bij 50 aanraden. Als je de ruimte hebt, is de Detolf kast van Ikea een mooie kooi.

Goudhamsters in mijn ervaring zijn wat meer aanhankelijk. Eentje hier begint aan het gaas van de detolf te knagen als ze wakker is, en aandacht wilt.
De ander staat al bij de kooideurtjes, allebei hele gemoedelijke diertjes. Nooit door gebeten en waren snel tam.

Dwergjes zijn ook lief, vooral de blauw wildkleur. Inderdaad iets vaker wakker overdag. Hier zijn ze wel wat minder aanhankelijk dan de syren en vragen stukken minder om aandacht.

Klaut_

Bericht door Klaut_ » 13 feb 2018, 19:12

Dan heb ik nog een vraag. Wat is de maximale tralieafstand voor een syrische hamster?
Aangezien ik dus cavia's gehad heb ik dus ook misschien dat hok kan gebruiken.

sneeuwvlok
Hamsters: Mormel

Bericht door sneeuwvlok » 13 feb 2018, 20:52

De maximale tralieafstand is 1cm. Een caviabak is dus (helaas) niet geschikt.

Ik raad je sowieso een aquarium aan ipv een traliekooi. Daarin kan je veel meer bodembedekker kwijt, wat syren fantastisch vinden! Mijn syren leven helemaal op met een flinke laag bodembedekking (richting 30cm) dus dat kan ik je echt aanbevelen.

Nunchaku
Hamsters: Pluche, Bolleke
Leeftijd: 27

Bericht door Nunchaku » 24 feb 2018, 23:55

Ik heb zelf een Syr en ook een aquarium. De afmetingen van mijn vorige kooi zijn 80 bij 50 (het minimum) met tralieafstand 1 (groter kan niet i.v.m. ontsnappingsgevaar), maar dat vind ik echt te klein naarmate een Syr volwassen wordt. Je kunt er niet veel speelgoed in kwijt. Nu heb ik een aquarium van 120 bij 40 en heel hoog. Niet zo groot als dat ik eigenlijk zou willen... Maar een goede compromis. Ik kan er veel zaagsel in kwijt en ook wat speelgoed.
Het minimum is dus 80x50, maar als je voor een Syr gaat, neem meteen een grotere kooi!! Je gaat je anders naar verloop van tijd, en naarmate de Syr enorm groeit, toch alleen maar ergeren aan de te klein wordende kooi. Echt waar.
Ikzelf heb alleen Syrtjes gehad omdat ik alleen ervaring had met katten e.d.. Syrtjes zijn aanhankelijk en gewoon een fijne grote om vast te houden. Ook zijn ze niet zo snel, zodat ik ze lekker wat rond kan laten lopen zonder dat ik ze kwijt ben haha.

Plaats reactie