Welke kooi?

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

Plaats reactie
amberiscool
Hamsters: Molly
Leeftijd: 20

Welke kooi?

Bericht door amberiscool » 07 mar 2018, 09:26

Hoi!
Ik ga voor het eerst een hamstertje kopen, het wordt een syrische hamster.
Ik heb twee kooien nodig; eentje voor in mijn studentenkamer en eentje voor thuis (voor in vakanties, dan neem ik de hamster natuurlijk mee!)
Als student heb ik niet een al te groot budget dus het liefst zou ik twee alaska kooien kopen, maar dat is voor een syrische hamster misschien net te klein en ik wil graag een blije hamster.

Dit zijn de kooien waar ik tussen twijfel

Billy kooi
Olaf kooi
Gabbia kooi
Alaska kooi
Barney kooi

Waar zouden jullie ervaren hamsterbaasjes voor gaan?

edit: nog een vraagje. Hoe groot moet een vervoersbox zijn? 20cm, 23cm of 30cm?
Laatst gewijzigd door amberiscool op 07 mar 2018, 11:08, 2 keer totaal gewijzigd.

sneeuwvlok
Hamsters: Mormel

Re: Welke kooi?

Bericht door sneeuwvlok » 07 mar 2018, 09:36

Het klinkt misschien lullig (maar zo is het niet bedoeld!), maar ik zou zelf voor geen van deze kooien gaan, maar voor een aquarium of terrarium van minimaal 100x50x50.

De meeste traliekooien kan maar weinig bodembedekking in, als je er vanuit gaat dat 20cm voor een syr minimaal is (persoonlijk merk ik dat ze met meer bodembedekking meer op hun gemak zijn in de kooi). Qua afmetingen zijn de meeste kooien die je noemt verder prima (Alaska is wel een stuk kleiner dan de rest), maar graven kan je er -mijns inziens- niet voldoende in aanbieden.

amberiscool

Bericht door amberiscool » 07 mar 2018, 09:57

sneeuwvlok schreef:
07 mar 2018, 09:36
Het klinkt misschien lullig (maar zo is het niet bedoeld!), maar ik zou zelf voor geen van deze kooien gaan, maar voor een aquarium of terrarium van minimaal 100x50x50.

De meeste traliekooien kan maar weinig bodembedekking in, als je er vanuit gaat dat 20cm voor een syr minimaal is (persoonlijk merk ik dat ze met meer bodembedekking meer op hun gemak zijn in de kooi). Qua afmetingen zijn de meeste kooien die je noemt verder prima (Alaska is wel een stuk kleiner dan de rest), maar graven kan je er -mijns inziens- niet voldoende in aanbieden.
Bedankt voor je reactie! Ik vind het niet lullig klinken ik snap wel wat je bedoelt
Ik heb ook gekeken naar een aquarium of terrarium, maar nieuw zijn ze super duur en ik heb er op marktplaats geen kunnen vinden die geschikt is en dichtbij genoeg zodat ik hem kan ophalen. Vandaar dat ik dan liever een kooi koop zodat ik hem niet te duur kan bestellen :)
Een aantal van de kooien die ik gelinkt heb hebben een onderbak van 17cm, maar dit is denk ik net te klein dan. Misschien kan ik een extra rand om het onderste deel van de tralies maken zodat hij dieper is (zou dat werken? haha)

Septimus
Hamsters: 2 rusje, 3 syren
Leeftijd: 25

Bericht door Septimus » 07 mar 2018, 12:40

Als je een van deze kooien als hoofd verblijf moet nemen, zijn ze allemaal qua afmeting wel geschikt.

Karton om een deel van de tralies om de graafbaarheid te verhogen. Eventueel kan je iets als cotton comfort met zaagsel/carefresh en hooi mengen.
Heb ik ook gedaan in een van mijn Barneykooien en mevrouw heeft nu de mogelijkheid te tunnelen, wat ze graag doet. Zij is tevreden in haar Barney, maar nu komt er een maar....Een andere syrendame woont hier ook in, en die wilt toch elke avond wel heel erg graag uit de kooi. Voor haar ga ik toch kijken of ik haar alsnog niet een slagje groter kan gaan zetten, 120 bij 50 cm. Nagaan dat zij ook toegang tot een ruime ren heeft met speelgoed, dus het is maar net hoe je hamster is qua karakter en hoe hij zich ontpopt in de kooi.

Reismandje zou ik zeker rond de 23 cm of groter aanhouden. Ik heb zelf de kleinste maat een keer gebruikt, op zich past de goudhamster er wel in, maar in een slag groter kan die dan net meer een holletje maken in een dikkere laag bodembedekking als ze vervoerd worden.

xAnnick
Hamsters: Phoebe <3
Leeftijd: 21

Bericht door xAnnick » 07 mar 2018, 15:30

Ik zou, zoals sneeuwvlok ook al aangeeft, geen traliekooi aanraden voor een syr. Die gaan (naar wat ik hoor en lees) pas graven en natuurlijk gedrag vertonen vanaf 25 tot 30 cm bodembedekking en dat kan niet in een traliekooi, ook niet in een onderbak van 17 cm. De kooien die jij aangeeft zijn qua lengte en breedte oppervlak top, maar qua hoogte ben je heel erg beperkt. Een syr heeft een rad nodig van minimaal 27 cm doorsnede en dat wordt algauw erg krap met een totale hoogte van 40 cm.

Ik weet niet of je al een hamstertje op het oog hebt of nog even kunt wachten? Want dan zou ik je willen adviseren om nog even geduld te hebben en de huisvesting goed op orde te hebben voor er een hamstertje intrekt. Voornamelijk syren(dames) kunnen veeleisend zijn...
Het zou zonde zijn als je een kooi aanschaft die achteraf toch niet aan de wensen van je hamster blijkt te voldoen en je dan alsnog een grotere bak aan moet schaffen. Hier heb ik zelf ervaring mee, voor mijn eerste hamstertje had ik een kooi van 120 euro en daar was ie echt niet tevreden in (kon niet slapen door het tralieknagen). En ik heb een halfjaar gezocht en geduld gehad voor de aquariumbak (100x50x50) die ik nu heb. Met geduld kom je er wel, je instelling dat je het beste wilt voor je hamster en je informeert is sowieso al top :-D
Rusje: ♥ Phoebe ♥
Teckel: ♥ Tommie ♥
Mensgeval: Annick

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017

amberiscool

Bericht door amberiscool » 07 mar 2018, 15:51

xAnnick schreef:
07 mar 2018, 15:30
Ik zou, zoals sneeuwvlok ook al aangeeft, geen traliekooi aanraden voor een syr. Die gaan (naar wat ik hoor en lees) pas graven en natuurlijk gedrag vertonen vanaf 25 tot 30 cm bodembedekking en dat kan niet in een traliekooi, ook niet in een onderbak van 17 cm. De kooien die jij aangeeft zijn qua lengte en breedte oppervlak top, maar qua hoogte ben je heel erg beperkt. Een syr heeft een rad nodig van minimaal 27 cm doorsnede en dat wordt algauw erg krap met een totale hoogte van 40 cm.

Ik weet niet of je al een hamstertje op het oog hebt of nog even kunt wachten? Want dan zou ik je willen adviseren om nog even geduld te hebben en de huisvesting goed op orde te hebben voor er een hamstertje intrekt. Voornamelijk syren(dames) kunnen veeleisend zijn...
Het zou zonde zijn als je een kooi aanschaft die achteraf toch niet aan de wensen van je hamster blijkt te voldoen en je dan alsnog een grotere bak aan moet schaffen. Hier heb ik zelf ervaring mee, voor mijn eerste hamstertje had ik een kooi van 120 euro en daar was ie echt niet tevreden in (kon niet slapen door het tralieknagen). En ik heb een halfjaar gezocht en geduld gehad voor de aquariumbak (100x50x50) die ik nu heb. Met geduld kom je er wel, je instelling dat je het beste wilt voor je hamster en je informeert is sowieso al top :-D
Bedankt voor jullie reacties!
Ik ben op zoek gegaan naar een oplossing voor het graafprobleem en ik heb dit gevonden: graaftoren
Zou dit eventueel ook werken?

Ik heb al meerdere hamstertjes op het oog, maar de een mag over 3 weken weg en de ander 5 dus ik heb nog even tijd om alles klaar te zetten.
Een aquarium lijkt inderdaad de beste optie! Als ik een goede vind voor een niet te hoge prijs zou ik dat ook liever kopen dan een traliekooi. Ik denk dat ik nog even wacht met het kopen van de kooi voor bij mijn ouders thuis, omdat ik toch nog lang geen vakantie heb, en nu een traliekooi koop. Als ik dan een goed aquarium tegenkom kan ik de traliekooi altijd nog bij mijn ouders zetten. Hoe werkt dat trouwens met een deksel bij een aquarium? Of is dat niet nodig?

Ik ben best nerveus omdat ik al lang geen huisdier meer heb gehad dus ik wil alles graag goed doen :)

melson

Bericht door melson » 07 mar 2018, 16:40

zo een graaftoren kan leuk zijn als extra, maar voor een hamster heeft die eigenlijk geen meerwaarde. het graven heeft een functie, namelijk een holletje aanleggen en gangen naar andere dingen in de kooi (bv. het looprad), je ziet dus dat een 10cm2 hoog zaagsel niet aan de behoefte van een hamster voldoen. dus gewoon de hele kooi zo hoog mogelijk met zaagsel vullen en de andere spullen op poten zodat er niets op het zaagsel staat. zo bv.:
Afbeelding

Afbeelding

een deksel is makkelijk gebouwd. gewoon vier houten latjes bij elkaar en gaas erop. er zijn ook andere manieren, ik vind het altijd leuk om in een houten plaat een gat te zagen en daar komt dan het gaas op. enkele voorbeelden:
hier met een verhoging voor het looprad
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

een deksel is wel noodzakelijk, vooral als je hoog zaagsel erin wilt doen
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
------------------------------------------------

Plaats reactie