juwel vision 260.

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

Plaats reactie
kodapup

juwel vision 260.

Bericht door kodapup » 06 apr 2018, 18:24

Hallo allemaal,
Na al een tijdje op het forum gesnuffeld te hebben, nu toch maar even wat vraagjes stellen.
Sinds kort ben ik in het bezit van een juwel vision 260 aquarium, een tweedehandsje.
Nu zag ik bij het schoonmaken dat er stukjes kit op de bodem loslaten.
Omdat het aquarium een gebogen voorruit heeft is dit niet makkelijk te bewerken.
Heeft iemand hier misschien een oplossing voor?
Ook moet er nog iets van een deksel op, zat zelf te denken aan vogelgaas.
De deksel moet redelijk sterk zijn want ik heb katten en een nogal nieuwsgierige hond.
Wat is het beste middel om het aquarium hamster veilig schoon te maken?
Heb nu met glassex geboend, en flink met water nagespoeld. ( heb nog geen hamster, en tegen de tijd dat er een komt maak ik hem nog een keer goed schoon.)

Volgens mij was dat het voor nu.
Alvast bedankt,
Marike

melson

Re: juwel vision 260.

Bericht door melson » 06 apr 2018, 19:51

zit er nog kalk op het glas? of wat wil je schoon maken? je kunt doekjes met azijn op het glas leggen en een dag in laten werken. citroenzuur helpt volgens mij ook best goed tegen kalk. uiteraard ook dan alles goed spoelen ;)

losse stukjes kit zal ik weghalen en de rest gewoon zo laten.

de deksel zal ik met een houten triplexplaat maken. kun je in de winkel op maat laten zagen (alleen vierkant natuurlijk) en dan kun je thuis de gebogen rand nog aftekenen en zagen. nog een groot gat in het midden, gaas erop en aan de zijkanten kleine stukjes hout om de deksel in positie te houden. Met de gebogen voorruit lijkt mij dit de makkelijkste oplossing, maar misschien heeft nog iemand anders een betere idee. Als je heel handig bent zijn er natuurlijk ook nog moeilijkere oplossingen, het is maar wat je zelf wilt en kunt :-)
Je kunt de deksel misschien ook d.m.v. scharnieren vast maken. dan schroef je de deksel aan het scharnier en dit plak je met aquariumsilicone aan het glas.
bij mijn rechte bak zag het er dan zo uit, over de lengte van 170cm in drie delen onderverdeelt:
Afbeelding

hier met scharnier, alleen niet aan glas gemonteerd... :

Afbeelding
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/

kodapup

Bericht door kodapup » 07 apr 2018, 03:41

bedankt melson!

ik had al plannen om naar de gamma te gaan zaterdag, dus heb ik maar aardig wat dingen aan de lijst toegevoegd.
helaas ben ik geen klusser, maar die deksel moet me toch lukken, denk ik.

zal de hamster niet aan de kit laag gaan knagen? en zo ja kan dit kwaad?
er komt een flinke laag hennepvezel in, dus zal niet makkelijk zijn erbij te komen.

qua schoonmaken vroeg ik me meer af wat jullie gebruiken voor de gewone schoonmaak.
wat is veilig voor de hamster, zeker geen glassex.

melson

Bericht door melson » 07 apr 2018, 10:46

als je voldoende zaagsel in je bak hebt hoef je deze tussendoor niet schoon te maken. Alleen bij de plashoeken het zaagsel weghalen of uitwisselen.Ik maak mijn bak maar schoon als er een nieuwe hamster in gaat komen en dan ook maar met water. (en om er goed door te kunnen kijken zoiets als glassex). Als je parasieten hebt moet je wel iets gebruiken, maar dat is dan afhankelijk van je parasieten/ongediertes.

aquariumsilicone is niet giftig voor de hamster. als je je beter voelt kun je daar natuurlijk ook iets overheen doen. aan een rechte stuk zou ik aluminiumprofiel adviseren, maar aan de gebogen ruit misschien een dunne buigzame houten lat. (?)
groetjes
Melanie

DeHamstersVanYanaica
Hamsters: Maan

Bericht door DeHamstersVanYanaica » 07 apr 2018, 10:51

Voor het schoonmaken van mijn terrarium gebruik ik Savic reiningsspray. Dit haal ik altijd bij de Pets Place. Verder heb ik ook een klein stukje kit los, kort geleden heb ik het eraf geknipt, dat kleine stukje kon het terrarium wel missen. Ik heb dat eraf geknipt omdat ik nu een graver heb, mijn vorige hamster wilde alleen maar klimmen. Alleen deze hamster graaft zo graag dat ik had besloten het eraf te knippen. Ik heb geen idee of de Kit schadelijk is, maar dat lijkt me niet. Ik denk overigens niet dat de hamster er heel snel aan zal gaan knagen, in ieder geval niet als er geen stukjes uitsteken. Ik weet niet of er bij jou een heel stuk los zit, maar het beste lijkt me om het er gewoon af te knippen als je bang bent dat de hamster er misschien aan gaat knagen.

kodapup

Bericht door kodapup » 13 apr 2018, 00:30

dank jullie voor jullie info, het is een grote hulp.
de deksels zijn op maat en in de juiste vorm, alleen moet het midden stuk er nog uit.
dat moet met een stanley mesje, want met de zaag lukt het niet.
ik heb besloten om 2 stukken multiplex op elkaar te plakken met daartussen het vogelgaas.
dit leek me wat steviger.
de pianoscharnieren die ik eerst wou gebruiken, waren in de winkel al erg verbogen en gammel, dus heb ik 4 ,veel te grote, maar stevige scharnieren gekocht.
deze worden net als de multiplex gekit met montage kit van bison, op zo'n manier dat de hamster er niet bij kan.
gelukkig heb ik alle tijd, want het moet "perfect" zijn als het af zijn.

Nunchaku
Hamsters: Pluche, Bolleke
Leeftijd: 27

Bericht door Nunchaku » 11 mei 2018, 07:55

Wij hebben ook een kat. Nu nog jong maar het is een Ragdoll dus kan heel veel gaan wegen. Daarom heb ik de deksel anders gemaakt dan hierboven (dan zou de kat door op het gaas te springen er doorheen zakken).
Afbeelding

Op de foto ligt de onderkant van de deksel naar boven.

Daarna heb ik er nog een rand omheen gemaakt zodat hij goed op zijn plek blijft en de kat hem niet eraf kan schuiven.

kodapup

Bericht door kodapup » 17 mei 2018, 00:00

zo ziet mijn aquarium er nu uit

Afbeelding

denk dat ik de bovenkant nog ga versieren, maar dat heeft geen haast.

Afbeelding
en dit word de bewoner, Mushu.

Leah1

Bericht door Leah1 » 25 mei 2018, 15:05

Netjes gemaakt! En leuke hammie! Veel plezier ermee :D

kodapup

Bericht door kodapup » 25 mei 2018, 15:09

dank je wel! ga hem morgen ophalen!

Sicos
Beheerder
Hamsters: 3 robbies en 3 rusjes
Leeftijd: 41

Bericht door Sicos » 26 mei 2018, 07:16

Mooie bak hoor en mooi gemaakt. Ik heb ook zo'n bak (450 liter) maar die is door andere dieren bezet 😉

Afbeelding

melson

Bericht door melson » 27 mei 2018, 09:05

dat ziet er toch stevig uit. :-)
als je dat wilgenbruggetje zo als op de foto wilt wegzetten let er op dat er geen spleten zijn waar de hamster in kan blijven hangen.
bij de hoogte van de bak zal ik ook eerder alles hoog met zaagsel vullen en dan het zandbad en looprad op een plateau. Zo benut je de hoogte optimaal, want een hamster kan wel graven, maar niet vliegen ;)
Ben benieuwd hoe het eruit ziet als het kleine lieve ding bij jou komt wonen. Wat een dotje. :D
groetjes
Melanie

Leah1

Bericht door Leah1 » 27 mei 2018, 16:04

Ben benieuwd wat je hamstertje van zijn hok vind😊

Plaats reactie