Wat is een goede bodembedekker voor een hamster?

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

Plaats reactie
Jip

Wat is een goede bodembedekker voor een hamster?

Bericht door Jip » 13 jul 2018, 22:28

Hallo allemaal!

Ik ben Jip, en ik ben nieuw hier! :zwaai:
Ik zit er over na te denken om toch maar weer eens een hamster te nemen. Voor dat ik een hamster neem, wil ik eerst genoeg geïnformeerd zijn over de kosten, onderhoud en tijd dat ik aan mijn hamster moet besteden, zodat hij/zij niet in het asiel beland !

Veel dingen zijn me al duidelijk, maar ik loop toch tegen een paar dingen aan, en dan heb ik nog de meeste vragen over bodembedekking! Ik heb hier al rondgekeken, maar ik ben er helaas niet wijzer van geworden. :???: De meeste topics zijn al wat ouder dus het leek me slim om hier een topic over te starten.

Het liefst wil ik een goudhamster / Syrische hamster, omdat ze bekendstaan als de ''makkelijkere'' hamsters en dus beter zijn voor de beginners. (Ik heb niet veel ervaring met hamsters)

Hebben jullie tips over de bodembedekking die ik moet kopen? Ik heb 2 eisen: Fijn voor mijn hamster en niet al te duur.

Bedankt alvast en een fijne dag!

Goudhamster Hammie
Hamsters: Lilly

Re: Wat is een goede bodembedekker voor een hamster?

Bericht door Goudhamster Hammie » 13 jul 2018, 23:37

Ik vind dat hennepvezel het beste is. Hennepvezel is een variant oo het gebruikelijk zaagsel, maar is totaal niet schadelijk voor je hamster. Het is goed om in te graven en er kunnen gemakkelijk gangen in worden gebouwd. Het is ook natuurlijk en zelfs milieuvriendelijk.

Gemiddeld kost hennepvezel zo'n 6 à 7 euro per 48 liter en het is gemakkelijk te verkijgen.

Hennepvezel stoft niet en stinkt niet. In het merk MiniHemp zitten ook hele klein deeltjes, die lijken op hooi ,dat ze als nestmateriaal kunnen gebruiken, al doen onze goudhamsters er niks mee.

Ik heb ook ervaring met paperkorrels. Die zijn ongeveer even duur en ook milieuvriendelijk. Ze zijn makkelijker in het onderhouden maar ik vind ze niet natuurlijk genoeg voor een hamster.

Je hebt ook nog care fresh, maar dat is wat duurder. Daar heb ik geen ervaring mee.

Verder is het belangrijk dat je een goed verblijf voor je goudhamster aanschaft dat voldoet aan de aanbevolen formaten.

melson

Bericht door melson » 14 jul 2018, 01:54

Ik gebruik al jaren zaagsel en ben er tevreden mee. (Dat zaagsel schadelijk zou zijn is ook een oud verhaal wat gewoon blijft leven...) Maar je kunt ook alles andere gebruiken - of een combinatie ervan- wat voor de hamster de mogelijkheid geeft om gangen te graven.
Duur in de aanschaf is ook relatief, want als je verblijf groot genoeg is (minimaal 100x50cm met 20 tot 30cm hoog bodembedekking) , dan richt je het verblijf een keer in en dan blijft het zo. Je maakt dan nog de plashoekjes schoon, maar verder hoef je het zaagsel niet te ruilen.
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/

Jip

Bericht door Jip » 14 jul 2018, 20:47

Goudhamster Hammie schreef:
13 jul 2018, 23:37
Ik vind dat hennepvezel het beste is. Hennepvezel is een variant oo het gebruikelijk zaagsel, maar is totaal niet schadelijk voor je hamster. Het is goed om in te graven en er kunnen gemakkelijk gangen in worden gebouwd. Het is ook natuurlijk en zelfs milieuvriendelijk.

Gemiddeld kost hennepvezel zo'n 6 à 7 euro per 48 liter en het is gemakkelijk te verkijgen.

Hennepvezel stoft niet en stinkt niet. In het merk MiniHemp zitten ook hele klein deeltjes, die lijken op hooi ,dat ze als nestmateriaal kunnen gebruiken, al doen onze goudhamsters er niks mee.

Ik heb ook ervaring met paperkorrels. Die zijn ongeveer even duur en ook milieuvriendelijk. Ze zijn makkelijker in het onderhouden maar ik vind ze niet natuurlijk genoeg voor een hamster.

Je hebt ook nog care fresh, maar dat is wat duurder. Daar heb ik geen ervaring mee.

Verder is het belangrijk dat je een goed verblijf voor je goudhamster aanschaft dat voldoet aan de aanbevolen formaten.
Bedankt voor de informatie! :D

Jip

Bericht door Jip » 14 jul 2018, 20:50

melson schreef:
14 jul 2018, 01:54
Ik gebruik al jaren zaagsel en ben er tevreden mee. (Dat zaagsel schadelijk zou zijn is ook een oud verhaal wat gewoon blijft leven...) Maar je kunt ook alles andere gebruiken - of een combinatie ervan- wat voor de hamster de mogelijkheid geeft om gangen te graven.
Duur in de aanschaf is ook relatief, want als je verblijf groot genoeg is (minimaal 100x50cm met 20 tot 30cm hoog bodembedekking) , dan richt je het verblijf een keer in en dan blijft het zo. Je maakt dan nog de plashoekjes schoon, maar verder hoef je het zaagsel niet te ruilen.
Ben je er zeker van dat zaagsel onschadelijk is? Want het staat bekend als enorm schadelijk en het is ook meerdere keren aangetoond dat het echt schadelijk is . :???:

En ik neem aan dat de gehele bodembedekking wel eens per maand verschoond moet worden? Dat wordt ook vaak gezegd namelijk.

melson

Bericht door melson » 14 jul 2018, 22:59

Want het staat bekend als enorm schadelijk en het is ook meerdere keren aangetoond dat het echt schadelijk is
waar dan? zal ik wel graag na willen lezen. ik weet dat meerdere mensen dit zeggen/schrijven, maar ik heb nog nooit een echt onderzoek gelezen wat dit voor Europa aantoont. je leest alleen maar "ik heb dit gelezen/gehoord"... dat teveel stof niet goed is en allergieën bij mens en dier kan veroorzaken - ok. maar daarom gewoon ontstoft zaagsel gebruiken ;)

En ik neem aan dat de gehele bodembedekking wel eens per maand verschoond moet worden? Dat wordt ook vaak gezegd namelijk
zoals ik al zei, als je voldoende ruimte en zaagsel hebt is dit niet noodzakelijk. er kan ook een enkele hamster zijn die geen plashoek heeft, maar zelfs als ze ondergronds plassen ruimen ze zelf op en schuiven het zaagsel naar boven. dat kun je dan weghalen en vervangen maar de hele kooi schoonmaken is alleen maar stress voor de hamster.
het een keer peer week of maand verschonen komt nog uit tijden als de kooien klein en niet hamstergerecht waren ingericht... (50x30cm met 3 cm zaagsel - dat stinkt inderdaad na een tijdje)
groetjes
Melanie

Goudhamster Hammie
Hamsters: Lilly

Bericht door Goudhamster Hammie » 15 jul 2018, 09:45

Ik kan niet direct een onderzoek vinden maar ik vind de verbanden heel duidelijk. Zaagsel stoft heel erg. Dieren zullen, net als mensen, longproblemen KUNNEN krijgen als ze te lang in een stoffige omgeving zijn. Denk ook maar aan de mijnwerkers die longproblemen kregen door de vrijkomende stofdeeltjes. Aangezien zowel een hamster als een mens beidde zoogdieren zijn, is het heel normaal om die link te leggen aangezien de longen van een hamster niet veel anders zullen werken dan die van mensen. Zaagsel stoft nogal, dus het KAN goed voorkomen dat een hamster hier longproblemen van krijgt. Hoe groot dat risico is weet ik ook niet, maar ik neem dat risico niet.

melson

Bericht door melson » 15 jul 2018, 10:14

dan ook geen papier, hooi, stro, chinchillazand... dat stoft ook of kan stoffen. voor chinchillazand waren er volgens mij zelf studies over hoe gevaarlijk die voor de mens kan zijn (tenminste als zeolith of attapulgite in zit, weet niet meer welke het was)... ineens groot ophef in een forum, totdat iemand het onderzoek goed leest en er achter komt dat het om mensen in de verwerkende industrie gaat die dit over jaren en in zulke mate zijn bloot gesteld aan de stof van het zand hoe het nooit bij een hamster zou zijn.
Denk ook maar aan de mijnwerkers die longproblemen kregen door de vrijkomende stofdeeltjes.
vergeet niet hoe lang deze mensen daar werken - zo oud wordt een hamster niet eens... en wat voor stofdeeltjes zijn het dan die de longkanker veroorzaken?

mijn zaagsel stoft niet, daarom gebruik ik ontstoft zaagsel. longproblemen kun je ook krijgen als je dicht aan een drukke straat woont, wat precies bedoel je? longkanker? astma? allergieën?

kijk, ik wil je niet overtuigen om zaagsel te gebruiken, maar vind het gewoon zonde dat zoiets gewoon maar na gekletst wordt zonder dat er ook maar een echt beleg is of dat er gedetailleerd over wordt gesproken... zo blijft het gewoon maar paniekerig gedoe.

belangrijk is dat je iets gebruikt, waar je hamster goed gangen in kan bouwen en waar jij dan ook blij van wordt. ;)
groetjes
Melanie

Anna-Elisa
Hamsters: Kapitein :)

Bericht door Anna-Elisa » 15 jul 2018, 11:50

Persoonlijk houd ik van een mix van verschillende bodembedekkers. Carefresh is een van mijn favorieten vaak in combinatie met: cotton comfort, mini hemp en houtsnippers. Ik maak er altijd gewoon een feestje van en zorg voor een mix van verschillende soorten bodembedekking zodat ze zelf kunnen uitzoeken waar ze graag willen graven, liggen en wat ze meenemen als nest materiaal. Soms mix ik nog een beetje hooi met zaagsel en vul hier een hoek mee, als mijn hamstertje hier een gangetje in graaft blijft dat namelijk zo mooi staan en zakt niet in.

Jip

Bericht door Jip » 25 jul 2018, 21:57

Het is al een poosje geleden, maar alsnog bedankt allemaal! Ik ga er zeker wat mee doen! :D

Irisje7
Hamsters: Pixel

Bericht door Irisje7 » 26 jul 2018, 09:57

Ik gebruik carefresh. Wat super fijn is aan deze bodembedekker is dat het stofvrij is! Het is hellaas wel aan de dure kant (zo een 8 euro per pak) maar je hoeft niet alles elke week te verschonen. Ik verschoon het nestje elke week maar de rest van de kooi eens in de 3 weken. Dus ik koop eens in de 3 weken een pak care fresh.

Assiehamsters
Hamsters: Belle

Bericht door Assiehamsters » 28 jul 2018, 22:17

Ik heb een vraagje, ik gebruik nu joris no smell cotton n cotton heet het volgensmij? Mijn hamster vind het heel leuk om in te graven en zo. Ik vind het zelf heel fijn aangezien ik allergisch ben voor zaagsel en mini hemp. Maar nu is mijn vraag, aangezien hamsterwol erg gevaarlijk is voor hamsters en dit wel is gemaakt van katoen is dit wel veilig? Ik heb overal gezien dat het veilig is maar wou het toch even navragen.

Plaats reactie