Vraagje mbt deksel op aquarium maken

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

Plaats reactie
Pinnie1988

Vraagje mbt deksel op aquarium maken

Bericht door Pinnie1988 » 23 jul 2018, 14:11

Ik kan een aquarium overnemen voor een mooi prijsje maar er zou dan nog een hamster/kat proof deksel op moeten. Hebben jullie foto's van jullie deksels...En hebben jullie tips?

melson

Re: Vraagje mbt deksel op aquarium maken

Bericht door melson » 23 jul 2018, 18:03

er zijn verschillende mogelijkheden om een deksel te bouwen.
ik heb tot nu toe maar twee verschillende gebruikt.

1. 4 houten latten aan elkaar en gaas er aan vast maken. afhankelijk of je kat op de deksel gaat zitten kunne je ook dubbelgaas gebruiken, dus aan boven en onderkant gaas vast maken. Om de deksel niet te laten verschuiven van onder kleine houten blokken of deuvels of wat je zo hebt vast maken zodat het aan de binnenkant aanligt. Je kunt er ook in plaats van de houten blokken nog een houten lat eromheen doen. (maar dit vind ik iets too much ;) )

Afbeelding

2. houten plaat (triplex) op maat (zodat het op het glas ligt) laten zagen in de bouwmarkt en dan een ruim gat er in gaan zagen. gaas eronder en houten blokken zodat er niks gaat verschuiven.

Afbeelding

ook is er de mogelijkheid om een deksel met scharnieren en aquariumsilicone aan de glazen bak vast te maken.
afhankelijk van de afmeitingen van het aquarium zal ik er over na gaan denken of je deksel in merdere delen splitst.
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
------------------------------------------------

Brownie

Re: Vraagje mbt deksel op aquarium maken

Bericht door Brownie » 27 jul 2018, 13:09

Ik had ook de eerste methode die Melanie omschreef gebruikt. Dus 4 houten latten aan elkaar geschroefd, aan de onderkant gaas vast geniet en er nog 2 houten latten eronder gelijmd (en vastgeschroefd voor ze zekerheid) zodat het deksel niet kan verschuiven.

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie