Herinrichtig hok

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

Plaats reactie
Haribo

Herinrichtig hok

Bericht door Haribo » 24 jul 2018, 00:43

Hallo allemaal! Long time no see ... :zwaai:

Ondertussen heb ik al zo'n elf maanden een mannelijke, syrische hamster. Je kan hem zien op mijn profielfoto...
Zijn naam is natuurlijk Haribo! :lol:

Na elf maanden ongeveer dezelfde inrichting (ik verplaatste het af en toe, maar het bleef min of meer hetzelfde) denk ik dat mijn hamster het wel eens zou appreciëren moest ik het helemaal ombouwen. - En natuurlijk vind ik dat zelf ook leuk om te doen he he 8) -

Nu staan er vooral echte houten, natuurlijke huisjes en tunnels. Ook het wiel is van hout. Ik zou het graag veranderen naar wat meer wit en kleurtjes, in plaats van die houten dingen. Ook wil ik graag wat 'verdiepingen' in het hok maken, door wat houten planken vast te nagelen in het hok. Moest er iemand het vorige hok van Iodine van Erinsanimals op YouTube gezien hebben, snap je vast wat ik bedoel... :lol:
De verdiepingen komen niet over de hele lengte van de kooi, maar zijn meer als een soort balkon.. Nu ja, ik kan het niet zo goed uitleggen, maar je snapt het wel. 8)

Nu heb ik een paar vraagjes, dus ik hoop dat jullie me eruit kunnen helpen, omdat ik natuurlijk het beste voor Hari wil.

1) Ik wil dus verdiepingen toevoegen door houten planken te gebruiken, en ik wil die graag wit schilderen. Maar welke verf is veilig? Het zou super zijn moest iemand mij een Belgisch merk kunnen vertellen dat volledig veilig is, want ik heb enorm veel schrik dat ik anders toch nog giftige verf zou kopen en gebruiken. En dat wil ik dus niet...

2) Ik wil dus graag allemaal nieuwe spulletjes in mijn hamsterkooi, maar online vind ik vooral huisjes en bruggen met het 'natuurlijke' hout. Weet er iemand een goede site waar ze meer witte en kleurrijke spulletjes voor hamster hebben? :D

3) En dan nog een laatste vraagje. Ik wil graag mijn hamster extra veel ruimte geven om te graven, maar de kooi die ik nu heb (Linnmon kooi - 100cm x 56.6cm x 46.6cm) is niet diep genoeg is om dus een dikke laag bodem te leggen, want anders pas het wiel er niet meer in. Dus ik dacht een grote plastieken doos te kopen, die te vullen met bodembedekking en dan een groot stuk uit het deksel snijden en daar gaas hangen, voor de verluchting natuurlijk. En dan wil ik die doos verbinden aan het hok met twee of drie van die 'hamsterbuizen'. Het hok en de doos staan sowieso dicht bij elkaar en de buizen zouden niet stijl in de lucht gaan ofzo, dus valrisico is er niet. Maar zijn die buizen wel veilig, ook zonder valrisico?

Laat gerust maar weten wat jullie van deze ideetjes vinden en wat jullie anders zouden doen. Want hoewel het natuurlijk super leuk is om de kooi opnieuw in te richten en mijn fantasie in de vrije loop te laten, komt de veiligheid en het gelukkig zijn van Haribo voorop... :+:

Alvast bedankt voor de hulp en de tips!

I'm done with men... I have a hamster, that's all I need... :razz:

melson

Re: Herinrichtig hok

Bericht door melson » 24 jul 2018, 07:52

hallo,
je kunt gewoon acrylverf gebruiken, die is op waterbasis. daar heeft bijna elke bouwmarkt ook zijn eigen merk van.

waarom verf je de huisjes en bruggen niet ook?
je zou kunnen kijken bij de action of Ikea voor gekleurde spullen van plastic of keramiek die je als hamsterinrichting kunt gebruiken.

ik persoonlijk ben geen fan van zo aparte graafdozen, want ik denk dat deze geen zin hebben voor de hamster. de gangen die een hamster bouwt zijn er om ergens naar toe te komen, bv. van het huisje naar het looprad. (mer ruimte op zich is natuurlijk prima ;) ) ik zal dan eerder de onderbak dieper maken door bv. een heel nieuwe te bouwen of er een plank rondom heen tussen bak en tralies te zetten. hoe precies weet ik zo niet, want ik ken je kooi niet. ;)
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
------------------------------------------------

Plaats reactie