Aquarium of Terrarium

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

Plaats reactie
Milka
Hamsters: Milka

Aquarium of Terrarium

Bericht door Milka » 29 aug 2018, 09:04

Hoi,

Onze goudhamster zit nu in een traliekooi. Ik ben op zoek naar iets anders omdat er altijd wel zaagsel op de grond ligt.
Ik wil graag een aquarium of een terrarium, maar wat is beter?
Een terrarium lijkt mij handig omdat er dan schuifdeurtjes inzitten, maar lijkt me ook erg benauwd omdat de bovenkant ook van glas is( wel met ventilatieroostertje )
Maar met een aquarium moet ik haar vanaf de bovenkant benaderen en ik weet niet hoe ze daar op reageert.
Wat zijn jullie ervaringen?

Gr

xAnnick
Hamsters: Penelope <3
Leeftijd: 22

Re: Aquarium of Terrarium

Bericht door xAnnick » 29 aug 2018, 12:52

Super dat je uitkijkt naar een ander verblijf :-)

Ik heb zelf geen ervaring met een terrarium, wel met een aquarium. Het voordeel daarvan is dat je geen rekening moet houden met bodembedekking die door deurtjes naar buiten kan vallen, maar dat je overal ongeveer gelijk veel in kunt doen of kunt variëren afhankelijk van de spullen die je erin zet.
Ventilatie is er dan ook genoeg, ook wanneer je er een deksel op plaatst, wat ik voor de zekerheid wel aanraad.
Ik heb ook het idee dat je een aquarium sneller tweedehands in een grote maat vind dan een terrarium, maar ik heb nooit uitgebreid naar terra's gezocht, dus wie weet is het nu anders.

Voor inspiratie kun je trouwens ook het "foto van mijn aquarium/terrarium"-topic bekijken :D

Weet je al wat voor maat je gaat zoeken?

Hieronder nog twee foto's van mijn ingerichte aquarium(100x50), er zit ongeveer een halfjaar en een hamster tussen.
Afbeelding

(Hier met zelfgemaakte "renbaan" en zandbak)
Afbeelding
Rusje: Penelope <3

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017
♥ Phoebe ♥ Rust zacht, meisje. 03-07-2017 -- 03-04-2019

Milka

Bericht door Milka » 31 aug 2018, 09:23

Die ziet er erg leuk uit. Ik hoop er ook zo eentje voor onze hamster in te richten. Ik heb nu een aquarium op het oog van 90 cm.
Ik ben alleen nog aan het bedenken hoe ik er een waterflesje in kan doen. Ik heb die flesjes met zuignappen wel eens gehad, maar daar ben ik niet zo enthousiast over. Nu zag ik een houder met magneten, zal dat werken?

xAnnick

Bericht door xAnnick » 31 aug 2018, 10:23

Super dat je al iets op het oog hebt.

Persoonlijk vind ik alleen 90 cm aan de kleine kant voor een goudhamster. Niet alleen is het qua leefoppervlakte voor de hamster zelf minimaal, maar omdat de goudhamster nou eenmaal wat groter is en daarom ook grotere spullen nodig heeft, heb je hele beperkte ruimte qua inrichten. Een rad van 30 cm doorsnede, een huis en een zandbak en dan is het al bijna vol...Ik heb zelf een dwerg en liep ook al tegen dit probleem aan.

Daarom zou ik je aanraden om naar minimaal 100x50 te kijken, beter nog 120x50. Hier kun je zowel veel bodembedekking als ook de nodige spullen in kwijt. Goudhamsters staan bekend om hun sloop- en uitbreektalent, dus die hebben aan 90 cm helaas niet genoeg.

Om drinken in aan te bieden kun je ook een bakje overwegen, dat is een natuurlijkere manier van drinken en je hoeft niet bang te zijn vanwege lekken of dat het niet aan het glas blijft zitten. Ik gebruik zelf een waxinelichthoudertje van glas.

Bij meer vragen, stel ze gerust!

Milka

Bericht door Milka » 31 aug 2018, 21:36

Bedankt voor je informatie.
Ik zal eens verder kijken voor een grotere.
Nog een vraagje over Bodembedekking. Ik heb nu zaagsel erin liggen, maar merk dat mijn dochter daar benauwd van wordt. Voor onze vorige hamster ( rusje ) had ik back to nature, maar ze was niet zo’n graver. Ideaal spul omdat het echt wel even duurde voor de kooi begon te stinken.

Deze vind dat graven wel erg leuk, dus zoek naar een alternatief voor zaagsel omdat dat met back to nature niet zo goed lukt.
Las al over hennepstrooisel en cotton comfort, iemand daar ervaringen mee?
Carefresh heb ik ook thuis, maar dat vind ik wel erg prijzig.

xAnnick

Bericht door xAnnick » 02 sep 2018, 10:17

Top dat je naar een grotere uitkijkt :D

Wat betreft de bodembedekking, wordt hier geloof ik vaak allspan, oftewel ontstopt zaagsel gebruikt. Wellicht dat dat nog iets is?
Hennepstrooisel zou eventueel kunnen, maar ik weet niet of hier de tunnels in blijven staan, zeg maar.
Ik gebruik zelf chipsi super, dat is geloof ik ook een soort zaagsel, maar nog iets fijner gehakt als ik het bekijk. Dit heb ik in combinatie met hooi voor de stevigheid en bovenop een laag cotton comfort. Carefresh heb ik ook gehad, maar vond ik iets minder prettig aanvoelen dan de cotton variant. En beide is geloof ik vrij prijzig, dus niet handig om een hele bak mee te vullen.
Misschien dat anderen nog graafbare bodembedekkers kunnen aanraden.

Overigens als je een grote bak hebt, hoef je die zelden schoon te maken. Mijn 100x50 bak heb ik in dat jaar dat ik mijn hamster heb nog nooit schoongemaakt. Uiteraard wel de vieze plekjes eruit gehaald, maar nooit de hele bak leeggemaakt. Ten eerste is dit stressvol voor de hamster en ten tweede is het zonde omdat er heel veel schoon spul verloren gaat.

Michaelpneus
Hamsters: Namen van je hamsters
Leeftijd: 36
Contacteer:

Aquarium of Terrarium

Bericht door Michaelpneus » 03 sep 2018, 18:43

blijkbaar is er iets mis gegaan met richards account... dat ie nu gast is.
kun je een nieuwe account aanmaken?

:)
Sport nutrition here: https://www.sportzfuel.com/

Angelica2109
Hamsters: Lomy

Bericht door Angelica2109 » 03 sep 2018, 22:56

En hoe maak je een deksel op een quarium 🤗
Ik heb namelijk een soortvan noodsituatie thuis met een syrische hamster die heel het plastic van xijn bak kapot knaagt en heb twee katten...

melson

Bericht door melson » 04 sep 2018, 07:41

het forum heeft een zoekfunctie, kan soms best handig zijn... ;)
viewtopic.php?f=12&t=112245&p=11277942& ... #p11277942
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
------------------------------------------------

Plaats reactie