Nieuwe kooi groot genoeg?

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

Plaats reactie
Victorious
Hamsters: -
Leeftijd: 19

Nieuwe kooi groot genoeg?

Bericht door Victorious » 02 sep 2018, 16:30

Hoihoi! :-)

Nadat mijn russische hamstertje vrijdag overleed aan ouderdom begon het toch wel weer te kriebelen om een nieuwe hammie aan te schaffen.
Ik wil dit keer een syrische hamster aanschaffen maar dan moet ik wel een grotere kooi hebben.
Nu zag ik deze kooi op internet, zijn er mensen die deze kooi hebben en hier tevreden over zijn?

https://www.zoo-enzo.nl/hamsterkooien/f ... 1JEALw_wcB

Alvast bedankt.
Victorious.

† Harry & Kruimel †

xAnnick
Hamsters: Phoebe <3
Leeftijd: 22

Re: Nieuwe kooi groot genoeg?

Bericht door xAnnick » 02 sep 2018, 17:53

Sterkte nog met het verlies van je hamstertje!

Ik heb ervaring met de kleinere variant van deze kooi, de ferplast karat 60 (voor een russische dwerghamster), maar denk dat mijn ervaring vergelijkbaar is voor deze kooi. De karat 60 was echt te klein, zeker voor dat geld. Mijn eerste hamster was er niet tevreden in en heeft continu aan de tralies zitten knagen wat vreselijk was voor mijn nachtrust.

De ruimte is zeer beperkt, onder andere door de twee verdiepingen die erin zitten. Ik moest een groter rad (27 cm) aanschaffen omdat het andere te klein was en om dat fatsoenlijk te kunnen plaatsen heb ik er een verdieping uit moeten halen.
Een ander nadeel vind ik de kleine deurtjes. Ik moest mijn armen in hele rare hoeken wurmen om er iets uit te kunnen halen of om schoon te maken.
Na het inrichten kun je (of ik in ieder geval) het traliedeel niet meer zo makkelijk verwijderen, omdat je op de verdiepingen ook spullen neerzet, wat dan gaat schuiven.

Voor syren wordt een laag bodembedekking van minimaal 25-30 cm aangeraden en ik vrees dat de bak daarvoor te laag is. Daarnaast lees ik vaker dat syren ook flink durven te tralieknagen, dus ik zou de gok niet wagen met deze kooi. De spullen die je erbij krijgt zijn ook niet geschikt voor syren (in ieder geval het plastic huisje en het looprad), dus die zou je dan alsnog los moeten aanschaffen.

Persoonlijk zou ik voor een syr op zoek gaan naar een aquarium van 100x50, nog beter 120x50, of nog groter als de ruimte het toelaat. Tweedehands vind je vaak wel mooie bakken met deze maat, mijn 100x50 bak kostte 60 euro, de helft van wat ik voor de karat heb betaald die dus een flink stuk kleiner is.
In een aquarium kun je veel bodembedekking kwijt zonder dat je rekening hoeft te houden met tralies, dus er wordt ook vrijwel niet geknoeid. Ook de spullen die toch al groter zijn voor een syr kun je iets makkelijker in een aquarium plaatsen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Rusje: ♥ Phoebe ♥
Teckel: ♥ Tommie ♥
Mensgeval: Annick

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017

yunansia
Hamsters: Hoodie & Xillia & Noctis

Bericht door yunansia » 03 sep 2018, 12:47

Ik heb de Karat 100. Eventjes gebruikt voor mijn bejaarde syr en nu voor een roborovski.
Als je de hamster veel pakt/aait zijn de deurtjes inderdaad heel irritant. Ze zijn eigenlijk te smal om overal goed bij te komen.
Mijn roborovski is een kijk hamster en dus heb ik er geen last van. Wel heb ik 1 van de 2 planken eruit gehaald en een andere erin gedaan die kleiner was. De onderste plank zorgt er namelijk voor dat je niet meer bij dat gedeelte van de kooi kan.

Ik vind het een hele mooie kooi en heb hem toen nieuw gekocht, MAAR als je deze nieuw wilt kopen raad ik toch echt een aquarium aan. De prijs is namelijk erg hoog. Kan je makkelijk een tweedehands aquarium van kopen voor de helft van de prijs. En door de grote opening van een aquarium is het in een aquarium veel makkelijker om een hamster op te pakken.

Hamster_Tjibbe

Bericht door Hamster_Tjibbe » 03 sep 2018, 16:07

Ik raad je aan om even door deze YouTube playlist heen te scrollen, daarin staan een hele boel DIY kooien, vaak op basis van IKEA meubels/onderdelen. Heel erg betaalbaar en super groot! Ik heb zelf twee Billy's aan elkaar gemaakt als kooi voor mijn dwerg.

Angelica2109
Hamsters: Lomy

Bericht door Angelica2109 » 03 sep 2018, 22:53

Oke een aquarium maar met wat maak je de bovenkant dicht dan? Ik heb twee katten...

yunansia
Hamsters: Hoodie & Xillia & Noctis

Bericht door yunansia » 04 sep 2018, 10:25

4 latjes en fijn gaas. Gaas kan je in verschillende maten kopen.
Voor mijn huidige aquarium heb ik ook een deksel gemaakt. Je kan het zo moeilijk of makkelijk maken als je zelf wilt.

Plaats reactie