Van Alaska naar Aquarium

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

Plaats reactie
MissMixx

Van Alaska naar Aquarium

Bericht door MissMixx » 04 sep 2018, 22:13

Hallo allemaal

Wij krijgen binnenkort weer een hamster van de fokkerij waar wij onze vorige lieve hamster hebben gehaald. (Vroeger heb ik zelf ook hamsters gehad toen ik tiener was uit de dierenwinkel en merkte echt het verschil overigens. Nu een fijne kleinschalige hobbyfokster gevonden die echt superlieve en mooie hamsters heeft. En ook zo leuk om alles te kunnen volgen van geboortefoto en ontmoeting van moeder en vader. Zo blij mee :-))

Onze oude hamster is helaas paar weken geleden overleden. Het was een schatje, super tam en aanhankelijk.
Hield ontzettend van knuffelen en kon echt op je schoot slapen.
Vond het gezellig om opgepakt te worden en ging ook overal mee in het huis. Maar ze was ook alweer ruim twee jaar en hebben we afscheid moeten nemen.
Zij verbleef in een Alaska kooi waar ze het prima naar haar zin had. Was altijd actief bezig en altijd in de weer.
Toch neig ik nu over te gaan voor een aquarium.
Voor de ruimte maar ook voor een diepere bodem.
Ik ben alleen bang dat het contact dan minder is een of ander manier. Of is dat meer een psychologisch ding van mij :-)
Wij kunnen alleen een aquarium bergen van 1 meter. Dat is volgens mij net aan en in ieder geval groter dan een Alaska.
We hebben ook nog alle spulletjes zoals houten rad en bruggetjes. Kunnen we die opnieuw gebruiken en hoe kunnen we dat het beste weer schoonmaken en neutraal van geur?

Mochten wij niet op tijd een betaalbare (eventueel tweedehands) aquarium vinden is het dan vervelend dat we onze hamster op een later stadium overplaatsen?

Hoor graag jullie reacties en tips.

P.S. Hoe kijken jullie tegen de gekleurde bodem aan? Zit daar kleurstoffen in? Vind het leuk eruitzien maar niet erg natuurlijk..

xAnnick
Hamsters: Phoebe <3
Leeftijd: 22

Re: Van Alaska naar Aquarium

Bericht door xAnnick » 04 sep 2018, 23:00

Sterkte met het verlies van jullie hamster.
Super dat jullie kijken naar een ander verblijf :-)

In een aquarium kun je inderdaad meer bodembedekking kwijt om het graven te stimuleren.

Wat betreft het contact: mij bevalt juist het aquarium veel beter. Je ziet je hamster beter en zonder tralies lijkt het geen "gevangenis" meer, dat is in ieder geval hoe ik het ondervind. Ik heb tot nu toe twee hamsters in mijn aquarium gehad en de eerste zag ik nog steeds even vaak als in de traliekooi, mijn huidige hamster zie ik een stuk minder, maar dat ligt ook aan mijn bedtijden en haar tijden dat ze wakker is, we lopen elkaar zeg maar mis, haha. Af en toe zie ik haar nog eens overdag, maar minder dan met mijn andere hamstertje. Dit ligt simpelweg aan het individu.

Zeker kun je de spulletjes opnieuw gebruiken. Ik heb alles met heet water en dettol afgespoeld.

Ik denk niet dat de hamster er enorm veel moeite mee heeft als hij later overgeplaatst wordt, ik ga ervan uit dat je alle of in ieder geval een deel spulletjes ook in het andere verblijf neerzet, dat scheelt dan al. En eventueel kun je ook een deel van de bodembedekking hergebruiken, zodat daar alvast de geur aan zit, maar bij mij was het geen probleem toen ik mijn hamster overplaatste.

Voor inspiratie kun je ook terecht in het "foto van mijn aquarium/terrarium topic" onder "huisvesting".

Gekleurde bodem heb ik geen idee van wat erin zit, maar ik vind het zelf niet heel erg mooi staan, dus gebruik het zelf niet. Misschien dat anderen er meer over kunnen vertellen.

Succes!
Rusje: ♥ Phoebe ♥
Teckel: ♥ Tommie ♥
Mensgeval: Annick

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017

Brownie

Re: Van Alaska naar Aquarium

Bericht door Brownie » 12 sep 2018, 11:42

Bij mijn hamster was het ook geen probleem om haar over te plaatsen. Ze zat eerst in een kooi tot het aquarium af was, en vorige week zat ze er weer een week in toen ze ging "logeren" ivm onze vakantie. Dit leek ze niet erg te vinden. :)

Plaats reactie