Vraagje over zaagsel

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

Plaats reactie
_JR_
Hamsters: Nog geen

Vraagje over zaagsel

Bericht door _JR_ » 13 nov 2018, 16:48

Hallo,

Ik heb een vraagje. Is allspan zaagsel een goede bodembedekking voor in een aquarium van 120x40x50? Hoelang zou dit erin kunnen blijven liggen als ik er een laag van minimaal 20 cm in heb?
Ik zoek naar een goede bodembedekking voor mijn jonge Syrische hamster. Graag stofvrij, dat ze er lekker in hun graven en ook niet elke week verschoond hoeft te worden. Ik heb er nu cotton comfort in liggen.

Eventuele andere bodembedekkers mogen altijd aangeboden worden. :D

melson

Re: Vraagje over zaagsel

Bericht door melson » 13 nov 2018, 17:22

ik gebruik ook altijd allspan, gaat prima, dat is extra ontstoft. Ik bestel het altijd in Duitsland, heb het hier in de buurt niet in een winkel kunnen vinden…

de kooi maak ik nooit helemaal schoon. ik richt de kooi in voordat de hamster er in gaat wonen en dan worden alleen nog maar de plashoeken schoon gemaakt. bij mij is dit altijd het looprad en het zandbad, dus aan het zaagsel kom ik nooit. Dat gaat er dus pas weer uit als de hamster overlijdt. hierbij moet ik zeggen dat ik altijd maar dwerghamsters heb en die plassen sowieso graag in het looprad. Hoe syrtjes dat doen weet ik zo niet.
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
------------------------------------------------

Sicos
Beheerder
Hamsters: 3 robbies en 3 rusjes
Leeftijd: 42

Bericht door Sicos » 13 nov 2018, 17:23

In principe gaat dat prima (allspan is meestal goed ontstoft). Er is wel altijd een kleine kans dat je hamster allergisch kan zijn voor zaagsel dus ik zou in het begin niet meteen een super groot pak kopen. Als je allspan wat mixt met hooi dan kan je hamster er ook naar alle lust gangen in graven.

_JR_
Hamsters: Nog geen

Bericht door _JR_ » 14 nov 2018, 14:42

Dankjewel voor jullie reactie!

Heeft er iemand misschien ook ervaring met vlasvezel als bodembedekking? Is dat goed graafbaar? Dankjewel alvast.

desiree12345

Bericht door desiree12345 » 15 dec 2018, 18:31

ik ga een hamster aanschaffen en heb 'gewoon' zaagsel gekocht net. Is dat niet goed??
Kan ik in ieder geval deze anders wel even gebruiken tot het op is en dan voor andere kijken eventueel?
Heb hier nooit van gehoord joh. Heb gewoon het zaagsel dat in de supermarkt verkrijgbaar is.

Sicos
Beheerder
Hamsters: 3 robbies en 3 rusjes
Leeftijd: 42

Bericht door Sicos » 16 dec 2018, 12:03

Gewoon zaagsel is meestal heel erg stoffig en dan kan je hamster last krijgen van zijn/haar luchtwegen. Wat ik zou dan als ik het dan toch ging gebruiken is buiten even de zaagsel in een grote bak doen en er een paar keer goed doorheen woelen zodat het meeste stof eruit waait. Het is dan nog niet perfect zoals ontstoft zaagsel maar in elk geval een stuk beter voor de gezondheid van je hamster.

xDenies
Leeftijd: 25

Bericht door xDenies » 16 dec 2018, 13:17

Hier werkt een mengeling van hennepvezel x zaagsel x cotton clean ontzettend goed :) Bij alle hamsters goede, stevige en lange tunnels.
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScapingInfo.nl/
Facebookgroep Hamsterscaping

Sylvia.
Hamsters: Sahbi

Bericht door Sylvia. » 16 dec 2018, 17:05

desiree12345 schreef:
15 dec 2018, 18:31
ik ga een hamster aanschaffen en heb 'gewoon' zaagsel gekocht net. Is dat niet goed??
Kan ik in ieder geval deze anders wel even gebruiken tot het op is en dan voor andere kijken eventueel?
Heb hier nooit van gehoord joh. Heb gewoon het zaagsel dat in de supermarkt verkrijgbaar is.
Soms verkopen ze in de supermarkt zaagsel met een luchtje, bv een citroenlucht, er aan. Dat is echt af te raden. Zo'n lucht is zogezegd bedoeld voor de mens, zodat het hok niet zo snel ruikt, maar voor de hamster zelf is zo'n lucht echt heel erg onaangenaam. Ze kunnen het er zelfs benauwd van krijgen. Dus heb je zaagsel met zo'n kunstmatig luchtje gekocht, dan zou ik het echt niet gebruiken.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

Eke
Hamsters: Nacho
Leeftijd: 12

Bericht door Eke » 16 dec 2018, 21:30

ik gebruik zelf vlas,voor zover ik weet srofvrij en je hoeft het ongeveer om de 2 weken schoon te maken. ik heb geen idee waar het vandaan komt want mijn moeder neemt het altijd mee van de paarden(wel gwn schoon vlas hoor) :)

Plaats reactie