Speelzand

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

Plaats reactie
xEsmee
Leeftijd: 21

Speelzand

Bericht door xEsmee » 14 nov 2018, 19:50

Hoi!

Ik ben van plan om binnenkort een Detolf van IKEA aan te schaffen. Nu leek het mij heel leuk om dit in een natuurlijk thema in te richten.
Het idee is om verschillende ruimtes met verschillende bodebedekking te maken. Waarvan een met zand.

Nu zag ik op internet dat iemand speelzand (voor kinderen) gebruikte als bodembedekker. Speelzand is vrij van gevaarlijke stoffen en minder grof dan normaal zand. Kan ik dit soort zand als vervanger gebruiken als bodembedekker? Het liefst zou ik het met chinchilla zand doen maar we weten allemaal dat chinchilla zand redelijk prijzig is.. Ook zag ik regelmatig potgrond voorbij komen. Wat zeggen jullie daar over?

Alvast bedankt!

♥ Kovu (syr)
† Koda (syr), Pip (rus), Pinki (rus), Lola (syr)

melson

Re: Speelzand

Bericht door melson » 14 nov 2018, 20:11

ik zal niet verschillende ruimtes met verschillende bodembedekking maken. voor de hamster heeft dit geen meerwaarde en heel natuurlijk is dit eigenlijk ook niet.
afhankelijk van de soort hamster die je hebt, zal ik de zand in een groot en diep (syr) of groot en vlakker (dwerg) schaaltje/zandbad aanbieden, dat je op poten zet zodat er onder zaagsel kan liggen en dus graafruimte is.

ik heb een rusje dus daar hoeft de zand niet erg diep te zijn. een syr graaft blijkbaar liever dieper...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

speelzand kun je gebruiken (wel opletten, er is ook speelzand met toevoegingen tegen katten), maar ik zal wel nog een schaaltje met chinchillazand blijven aanbieden zodat het vacht mooier blijft. Daar zie je wel verschil in.
bij potgrond moet je opletten dat er geen mest bij zit en ook dit kan heel droog worden en dus best stoffig. of je moet het vochtig houden en dat heb je kans op schimmel... Ik zal zoiets altijd maar in een extrabakje aanbieden zodat je het ook makkelijk uit de kooi kunt halen. is dan ook een beetje afwisseling voor de hamster ;)
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
------------------------------------------------

xEsmee
Leeftijd: 21

Re: Speelzand

Bericht door xEsmee » 14 nov 2018, 20:29

@melson Dat is ook een slimme oplossing inderdaad! Chinchilla zand zal inderdaad gewoon aanwezig zijn. Het grootste deel van de bodembeddeking zal bestaan uit hennepvezel. Bedankt voor de tips.
♥ Kovu (syr)
† Koda (syr), Pip (rus), Pinki (rus), Lola (syr)

Plaats reactie