Wel of niet?

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

Plaats reactie
Gideon
Hamsters: Zamarock
Leeftijd: 25

Wel of niet?

Bericht door Gideon » 08 dec 2018, 19:26

Als eerste, na jaren inactief te zijn weer eens een Hooi.
Gaat alles goed met iedereen?

Heb vandaag bij de kringloopwinkel een kooi gekocht, maar het blijkt een kooi gekocht.
Alleen twijfel ik als deze geschikt is deze geschikt is voor een dwerghamster.
Afbeelding
Dit is de kooi die ik heb

Met vriendelijke groet,

Gideon Hoogeboom
Bibbel(hamster van zusje)

Goudhamster Hammie
Hamsters: Lilly

Re: Wel of niet?

Bericht door Goudhamster Hammie » 08 dec 2018, 20:01

De afmetingen van de kooi zijn in principe wel goed. Groter is altijd beter, maar ik vind de afmetingen niet slecht. Echter is de kooi wel heel hoog en als ik kijk naar de onderbak lijkt het mij dat er niet erg veel zaagsel in past. Hamsters kunnen een dikke laag zaagsel wel heel erg waarderen.
Daarbij vind ik de kooi heel erg hoog. 70 cm lijkt mij te hoog voor een dwergje i.v.m. een gevaar om te vallen. De kooi lijkt mij beter geschikt voor fretten (qua hoogte).

Op marktplaats staan vaak kooien te koop die misschien wat geschikter zijn voor dwerghamsters. Hier op het forum kom je er zo nu en dan ook een tegen.

melson

Bericht door melson » 08 dec 2018, 22:22

je zou er ook een tussenverdieping in kunnen bouwen, zodat de hamster niet zo diep kan vallen. ook kun je de rand ophogen door hout, karton of plexiglas zodat je er minimaal 15 tot 20cm zaagsel in kunt doen.
dus met enkele aanpassingen kan die wel geschikt zijn. Ik weet alleen niet of het handig is met een tussenverdieping en of je er dan nog goed bij de kooi kan, anders misschien nog een extra-deur inzetten.
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/

melson

Bericht door melson » 08 dec 2018, 22:22

je zou er ook een tussenverdieping in kunnen bouwen, zodat de hamster niet zo diep kan vallen. ook kun je de rand ophogen door hout, karton of plexiglas zodat je er minimaal 15 tot 20cm zaagsel in kunt doen.
dus met enkele aanpassingen kan die wel geschikt zijn. Ik weet alleen niet of het handig is met een tussenverdieping en of je er dan nog goed bij de kooi kan, anders misschien nog een extra-deur inzetten.
groetjes
Melanie

http://mel-s-wereld.webnode.nl/

xAnnick
Hamsters: Penelope <3
Leeftijd: 22

Bericht door xAnnick » 08 dec 2018, 22:26

Persoonlijk vind ik deze kooi niet geschikt, helaas. Je kunt er maar vrij weinig bodembedekking in kwijt en daarin graven is nou net wat hamsters graag doen. Algemeen vind ik de oppervlakte vrij klein ogen ook (al is het natuurlijk maar een folder), daar kun je bijna geen spullen in kwijt.
En de tralies zijn een risico voor stereotype gedrag (zowel knagen als klimmen en vallen, en daarmee risico op verwondingen).

Mijn voorkeur zou daarom uitgaan naar een dichte bak van minimaal 80x50(liefst groter natuurlijk), zodat je iets meer mogelijkheden om "hamsterwaardig" in te richten.

Succes!
Rusje: Penelope <3

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017
♥ Phoebe ♥ Rust zacht, meisje. 03-07-2017 -- 03-04-2019

Gabriëlle
Leeftijd: 36

Bericht door Gabriëlle » 09 dec 2018, 03:30

Als je het papiertje een beetje bekijkt, zie je dat het een frettenkooi is van 80x50x70 prima formaat dus voor een hamster, wel genoeg verdiepingen en hangmatjes erin natuurlijk. Enige probleem bij dit soort kooien is de afstand tussen de tralies die is meestal te groot zeker voor een dwergje.

Gideon
Hamsters: Zamarock
Leeftijd: 25

Bericht door Gideon » 09 dec 2018, 19:19

Gabriëlle schreef:
09 dec 2018, 03:30
Als je het papiertje een beetje bekijkt, zie je dat het een frettenkooi is van 80x50x70 prima formaat dus voor een hamster, wel genoeg verdiepingen en hangmatjes erin natuurlijk. Enige probleem bij dit soort kooien is de afstand tussen de tralies die is meestal te groot zeker voor een dwergje.
Ik had hem al gekocht en toen ik beter keek, begon ik te twijfelen over de tralies.
Met ook alle feedback van andere ga ik hem gewoon te koop zetten, sinds retourneren niet kan bij hun.

Nog mals: Bedankt voor alle tips en ideeën!
Met vriendelijke groet,

Gideon Hoogeboom
Bibbel(hamster van zusje)

Plaats reactie