Is een zandbadje noodzakelijk?

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

Hammy
Hamsters: Hammy

Is een zandbadje noodzakelijk?

Bericht door Hammy » 16 jan 2019, 16:41

Ik broeg me af of een zandbadje noodzakelijk is. Ik heb er namelijk niet zo veel ruimte meer voor....

Sicos
Beheerder
Hamsters: 1 robbie en 1 rusje
Leeftijd: 42

Re: Is een zandbadje noodzakelijk?

Bericht door Sicos » 16 jan 2019, 16:45

Voor de gezondheid van je hamster is het belangrijk dus ja eigenlijk is het wel nodig. Wat voor kooi heb je?

Hammy

Bericht door Hammy » 16 jan 2019, 16:58

Tja hoe bedoel je wat voor kooi? Hij is niet zo heel groot maar er moeten nog andere in zoals een radje. Het past wel maar dan word hij wel heel vol. Is dat niet erg?

Sicos
Beheerder
Hamsters: 1 robbie en 1 rusje
Leeftijd: 42

Bericht door Sicos » 16 jan 2019, 17:17

Nee hoor een hamster is een prooi dier dus deze vind het niet erg als er niet zoveel open ruimtes zijn. Maar wellicht dat je een foto van je kooi kan plaatsen zodat mensen tips kunnen geven over de inrichting.

melson

Bericht door melson » 16 jan 2019, 19:20

Als je kooi al vol is met een looprad en een zandbak dan lijkt die veel te klein te zijn. Hoe groot is jouw kooi?
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/

Hammy

Bericht door Hammy » 16 jan 2019, 19:23

Er zit al wel wat meer in hoor! Zijn huisje, voerbakje en in het midden nog wat loopruimte. Ik heb ook een nog lege bovenverdieping en 2 buizen. Maar het leek mij niet zo handig om in die loopruimte ook nog dingen te gaan zetten:) Kan je in het midden ook dingen zetten?

melson

Bericht door melson » 16 jan 2019, 19:32

Je kunt overal wat zetten, als je er meerdere looppaden overhoudt zodat de hamster kan bewegen. Mijn kooi staat ook vol, dit geeft ook bescherming, maar de hamster kan prima overal langs lopen.
Hoe groot is je kooi? Als minimum wordt vaak 80×50cm aangeraden, ik persoonlijk zal niet onder 100x50cm gaan.

Edit: een voerbakje is niet noodzakelijk. Je kunt het voer door de kooi strooien dan is je hamster ook lekker bezig met voer verzamelen.
groetjes
Melanie

http://mel-s-wereld.webnode.nl/

Hammy

Bericht door Hammy » 17 jan 2019, 17:06

Die van mij is wel kleiner dan 80x50 maar het is ook voor een dwerghamster. Goed idee om voer in je kooi te verspreiden. Ik zal er wel een zandbadje inzetten, kan mn hammy ook gelijk gebruiken als wc :). Ik heb trouwens nog een vraagje. Is een flesje van 75ml groot genoeg?

Goudhamster Hammie
Hamsters: Lilly

Bericht door Goudhamster Hammie » 18 jan 2019, 10:10

Hallo Hammy,

hoe groot is je kooi precies? Het is erg belangrijk dat je kooi groot genoeg is voor je hamster zodat hij in een fijne leefomgeving terecht komt. 80 x 50 cm is echt het absolute minimum, ook voor dwergjes. Houd er rekening mee dat een hamster van veel zaagsel houdt, zodat hij zijn natuurlijke gedrag kan ontplooien in zijn nieuwe thuis. Aangeraden wordt een laag van minimaal 20 cm, maar meer is altijd beter. Houd er ook rekening mee dat je radje groot genoeg is voor je hamster, omdat hij anders een kromme rug kan krijgen en daar krijgen ze problemen mee op latere leeftijd.
Vaak wordt een glazen bak aangeraden. Deze kun je gemakkelijk tweedehands via marktplaats kopen. Dan kun je er veel zaagsel in kwijt.

Wat het water betreft lijkt 75 ml mij voldoende. Een bakje met water is ook prima, en zelfs geliefder, omdat het natuurlijker is dat hamsters uit een bakje drinken, dan uit een flesje. Houd er wel rekening mee dat je het water iedere dag moet verversen om opstapeling van bacteriën te voorkomen.

Je bent van harte welkom op dit forum om vragen te stellen over de huishouding van je hamster. Veel hamsters wonen in veel te kleine kooien en ieder beestje dat geholpen kan worden is er weer 1 minder die niet in vervelende omstandigheden hoeft te leven.

Mirkku
Leeftijd: 27

Bericht door Mirkku » 18 jan 2019, 13:28

Ja! Zandbakjes zijn niet alleen vaak een van de grootste bronnen van lol voor je hamster, maar ook nodig voor de vachtverzorging:)
https://www.facebook.com/pages/Hamstery ... 6615353050

Liefs van Mirjam, syrenman Herman, de 4 gekko's en van alle wandelende takjes en kevers.

Hammy

Bericht door Hammy » 19 jan 2019, 13:19

Hartelijk bedankt voor de tips! Een ding word voor mij wel duidelijk: Een zandbakje gaat erin (is er al in)
Mijn kooi is groot genoeg hoor, maar ik had hem al helemaal ingericht toen ik hoorde van iemand dat er ook nog een zandbadje in moet. Vandaar :)
Mijn radje is ook groot genoeg, als je naar de regel van 2 keer zo groot als je hamster luistert. Maar eigenlijk wil ik een geluidloos radje, maar zo'n silent spinner (zo heet dat ding toch?) vind ik wel een beetje duur. Zijn er ook andere veilige radjes te koop die geen geluid maken?
Nog even een vraagje: Veel mensen zeggen dat het belangrijk is om je hamster te aaien enzo omdat hij dan tam wordt. Andere zeggen dat je dat juist niet moet doen omdat hij dan bijt. Wat is verstandig? Het gaat om een jonge hamster van iets van 8 weken.

Goudhamster Hammie

Bericht door Goudhamster Hammie » 20 jan 2019, 18:47

Het is ten eerste belangrijk dat je je hamster laat wennen aan zijn nieuwe thuis. Dit kun je doen door hem 3-5 dagen met rust te laten. Dit is lastig, maar het zal je hamster ten goede komen. Daarna kun je eerst beginnen met het geven van bijvoorbeeld nootjes of zaden uit de hand. Als hij dit aanpakt en niet meer bang is, dan kun je met een klein voorwerpje, zoals een stokje, over zijn ruggetje aaien. Als hij dit goed vindt, kun je proberen je hamster met de hand te aaien.

Houten wielen zijn vaak stil. Eigenlijk zijn de meeste radjes wel stil, maae het is belangrijk dat je een dicht radje pakt, zonder gaten erin, anders dan kan hij zn pootje bezeren. Houten wielen worden het meest gebruikt. Je hebt hierbij wel kans dat je hamster in het radje plast. Ik zelf heb echter al 3 houten raden gehad, en er is ooit maar 1 keer ingeplast.

amberiscool
Hamsters: Molly
Leeftijd: 21

Bericht door amberiscool » 20 jan 2019, 19:13

Hammy schreef:
19 jan 2019, 13:19
Hartelijk bedankt voor de tips! Een ding word voor mij wel duidelijk: Een zandbakje gaat erin (is er al in)
Mijn kooi is groot genoeg hoor, maar ik had hem al helemaal ingericht toen ik hoorde van iemand dat er ook nog een zandbadje in moet. Vandaar :)
Maar in het bericht hiervoor zei je dat je kooi kleiner is dan 80x50cm? Het is wel belangrijk om een kooi te hebben die groot genoeg is, zodat je hamster blij is.

Hammy

Bericht door Hammy » 21 jan 2019, 07:21

Hij is net wat kleiner dan het minimum (80x50) Is had ook ergens gelezen 30x50 als minimum. Dus toen dacht ik mijn kooi is groot genoeg. Maar als 80x50 het minimum is, is mijn kooi wel iets te klein. Is dat erg? Moet ik nu een andere kopen? Als dat zo is zal ik dat wel doen want ik wil wel een blije hamster. Maar hij zit nu in ieder geval beter dan het kooitje waar hij bij de fokker in zat.

Goudhamster Hammie

Bericht door Goudhamster Hammie » 21 jan 2019, 08:11

Hoe heet je kooi? Een paar cm zal je beestje niet schaden, maar een paar 10 cm wel. Als je de naam van de kooi door zou kunnen geven, dan kunnen we je beter helpen.

Plaats reactie