2 aquariumbakken boven en beneden ivm katten

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

Plaats reactie
Marleentje84
Hamsters: Snuffie

2 aquariumbakken boven en beneden ivm katten

Bericht door Marleentje84 » 26 jan 2019, 23:15

Hoi allemaal...heb weer even een verhaaltje hoor...

Onze 2 jonge katten vertrouw ik voor geen meter en durf Snuffie niet alleen in 1 ruimte te laten in haar aquarium als wij weg zijn of gaan slapen. Er zit een deksel op maar daar is ook alles mee gezegd. De katten zijn sterk en slim genoeg deze uiteindelijk eraf te krijgen. Om elke avond, als we gaan slapen, haar naar boven te lopen sjouwen met een aquarium (nu nog 60x30x30) is ook niet super handig. Ik zet haar nu elke avond op mn dochter haar kamer. En neem haar bak sochtends weer mee nr beneden. Als we werken blijft ze gewoon op haar kamer staan met de deur dicht. Maar dat sjouwen is niet fijn...voor mn ruggetje niet, voor de bak incl inhoud niet en voor Snuffie zelf wellicht ook niet. Daarom dacht ik een briljant idee te hebben om er een 2e bak (80x40x40) bij te zoeken en die standaard beneden te zetten met hamsterscaping inrichting en de huidige bak van 60x30 op dochters kamer te laten staan voor de nachten en werkdagen. Dit betekent wel dat snuffie samen met ons mee nr boven gaat als we gaan slapen en de ochtend mee nr beneden als we wakker zijn (en niet hoeven te werken). Tot nu toe lijkt ze het gesjouw niet vervelend te vinden maar het is gewoon verre van handig. Is dat idee van mij echt zo briljant als dat ik dacht of zie ik iets over het hoofd wat ik ook zou kunnen doen? Oja...de deksel verzwaren is een optie maar dan lopen er snachts continu 2 katten dus roofdieren om haar bak heen wat ik dan gewoon zielig vind. Heb helaas geen plek in de woonkamer waar de katten niet kunnen komen🤔
De katten vinden haar en haar gewoel namelijk maar al te interessant. Het eerste kooitje wisten de katten de eerste nacht ook van het antislip matje te trekken dus vanaf toen was het al meteen klaar bij mij. Ik ben benieuwd naar de eventuele reacties...ik ben toch niet de enige met dit probleem hoop ik? :bloos:

melson

Re: 2 aquariumbakken boven en beneden ivm katten

Bericht door melson » 27 jan 2019, 10:37

als de deksel gewoon veilig is, er dus niet vanaf kan worden gehaald van de katten kan de hamster ook beneden staan. Hij staat toch niet helemaal vrij in de woonkamer?
het verplaatsen of hanteren met twee bakken is niet handig en levert veel stress op voor de hamster. Ook zal ik een nachtactief dier niet in een kinderkamer willen zetten, want die hebben een ongestoorde nachtrust nodig.

Wat je wel kunt doen is voor een goede huisvesting voor je hamster zorgen. 60x30x30 is veels te klein. kijk ook gelijk voor een nieuwe (tweedehandse) van 100x50cm) en richt hem met veel verstopplekken in. Op dit moment is de kooi heel open ingericht en kan hij maar van huisje tot huisje sprinten.

Hier lopen ook drie katten en een hond rond en dit was de eerste dagen nog even spannend voor de hamster (en de katten), maar hier kan hij zich goed verschuilen en is het ondertussen gewend dat er soms iets voor het glas zit zodat hij er niet meer op reageert. Ook de katten weten dat ze er niet bij kunnen en vinden het niet meer zo spannend.

hier zie je mijn inrichting om zich goed te kunnen verstoppen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
------------------------------------------------

xAnnick
Hamsters: Penelope <3
Leeftijd: 22

Bericht door xAnnick » 27 jan 2019, 20:00

Hoii

Aangezien een hamster 's nachts actief is zou ik zeker niet de kleinere bak boven neerzetten... En met 60x30 of 80x40 ben je inderdaad qua inrichting vrij beperkt, vandaar dat ik ook aan zou raden om dan minimaal naar 80x50 en liever nog 100x50 te kijken. Geloof me, dat is echt veel leuker met inrichten, voor jezelf en zeker voor de hamster!
Dit is bijvoorbeeld mijn 100x50 bak (goedkoop via marktplaats gekocht):
Afbeelding

Een deksel die katproof is moet zeker wel te maken zijn, wellicht dat je hier op het forum via de zoekfunctie resultaten kunt vinden. En anders kun je altijd het deksel nog verzwaren.
Rusje: Penelope <3

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017
♥ Phoebe ♥ Rust zacht, meisje. 03-07-2017 -- 03-04-2019

Marleentje84
Hamsters: Snuffie

Bericht door Marleentje84 » 28 jan 2019, 11:20

bedankt voor jullie goede tips!! Hier ga ik zeker wat mee doen! Jullie bakken zien er top uit!

Plaats reactie