Zandbadje wordt ineens slaapplek ?

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

Plaats reactie
Marleentje84
Hamsters: Snuffie

Zandbadje wordt ineens slaapplek ?

Bericht door Marleentje84 » 26 jan 2019, 23:27

Ik heb gemerkt dat onze snuffie zand super fijn vind. Ze is ook een echte graver. Nu had ze een lekker holletje gemaakt in een grashuisje en had ik de helft van een oud huisje gevuld met wat badzand. Daar badderde ze wel in maar had het idee dat het te weinig was. Dus heb daar de bovenste helft er weer op gezet en nu heeft ze daar afg nacht ineens haar holletje in gemaakt en ziet ze haar oude woning niet meer staan...nu kan ze in het zand niet echt meer graven en rollen en badderen... wat kan ik nu het beste doen? Een schaal met zand is leuk maar ze gooit daar al het zand eruit door het gegraaf 😁 moet ik het bakje weer halveren dan?

Afbeelding

Afbeelding

melson

Re: Zandbadje wordt ineens slaapplek ?

Bericht door melson » 27 jan 2019, 10:21

Je kunt gewoon een groter zandbad aanbieden. of met wat hogere randen of in het algemeen wat groter. Ik persoonlijk vind een bonbonglas te klein, maar dit is wel een mogelijkheid zodat niet alle zand wordt uitgegraven. Een bonbonglas (algemeen een zandbad) wordt te zwaar om het zo op het zaagsel te stellen, dus dat zou dan op een plateautje/ verdieping moeten staan.
hebben jullie een looprad? jullie kooi lijkt heel klein. Om alle inrichting goed onder te brengen en dat de hamster ook wel een klein beetje kan bewegen raad ik jullie aan om 100x50cm als grondoppervlak aan te houden.
een voerschaaltje is trouwens niet nodig, de hamster verzameld zijn voer ook zo en is dan nog een beetje bezig.
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/

Marleentje84

Bericht door Marleentje84 » 28 jan 2019, 11:18

melson schreef:
27 jan 2019, 10:21
Je kunt gewoon een groter zandbad aanbieden. of met wat hogere randen of in het algemeen wat groter. Ik persoonlijk vind een bonbonglas te klein, maar dit is wel een mogelijkheid zodat niet alle zand wordt uitgegraven. Een bonbonglas (algemeen een zandbad) wordt te zwaar om het zo op het zaagsel te stellen, dus dat zou dan op een plateautje/ verdieping moeten staan.
hebben jullie een looprad? jullie kooi lijkt heel klein. Om alle inrichting goed onder te brengen en dat de hamster ook wel een klein beetje kan bewegen raad ik jullie aan om 100x50cm als grondoppervlak aan te houden.
een voerschaaltje is trouwens niet nodig, de hamster verzameld zijn voer ook zo en is dan nog een beetje bezig.
Wat bedoel je met een bonbon glas eigenlijk?
Vanavond ga ik een grotere bak ophalen van 80x35x39 (groter past niet in ons huis en krijg bovendien mijn vriend niet zover) en dan kan ik eindelijk gaan beginnen met scapen! Heb al veel attributen etc in huis gehaald dus kan flink aan de slag. Heb vroeger hamsters gehad maar dit was altijd in de bekende buizenkooien van vroeger.... hedendaags is er zoveel meer en ben ik zelf ook wijzer en ouder geworden natuurlijk! Bij de aanschaf van onze Snuffie er nooit bij stilgestaan dat ook zij bijzonder zijn en niet in een klein koortje moeten leven ook al is het een dwergje. Dus na 1 dag had ik voor tijdelijk de 60x30 gehaald zodat ze in ieder geval al iets meer had dan het ferplast kooitje. Ook nu ben ik erachter dat 60x30 ook te klein vind, vooral als je wilt gaan scapen. vandaar dat ik hard op zoek ben gegaan naar een grotere bak. Ging niet heel soepel maar hopelijk is het vanavond eindelijk een goede bak. Dan ga ik werken met veel meer cotton, heuvels, tunnels, verdiepingen en ik wil een zandhoekje gaan maken. En zoals je al eerder aangaf, ga ik inderdaad het voer voortaan rondstrooien. Nogmaals dank voor de goede tips en eerlijke mening!

melson

Bericht door melson » 28 jan 2019, 16:56

Ben benieuwd hoe je de nieuwe kooi gaat inrichten. ik zal gewoon verder gaan kijken voor een 80x50 bak, de diepte valt meestal niet zo op en dan hoef je het je vriend niet eens te vertellen ;) of een bak op maat laten maken of zelf bouwen zijn ook mogelijkheden.

hier een heel oud foto met een bonbon glas als zandbad, toen zat de hamster tijdelijk in een 60x30x30 kooi omdat die elke dag medicatie moest krijgen...

Afbeelding
groetjes
Melanie

http://mel-s-wereld.webnode.nl/

Marleentje84

Bericht door Marleentje84 » 28 jan 2019, 17:06

haha ja doe ik zeker!
ohhh goed om te weten! bedankt!